مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز ۲۳۰E و ب‌ام‌و ۵۲۰i

آلمانی‌های خاطره‌انگیز

0

برای اپل امگا در زمان ورود به ایران رقبای زیادی وجود نداشت و تنها دیگر هم‌وطنانش مانند بنز و ب‌ام‌و در حد و اندازه‌های این نسخه بودند. البته دیگر سدان لوکس موجود در بازار آن زمان میتسوبیشی گالانت بود؛ خودرویی که می‌توانست با شاهکار اپل رقابت کند.

در واقع رقبای اصلی این خودرو سال‌ها پس از توقف وارداتش به ایران، وارد کشور شدند، مانند نیسان ماکسیما و سیتروئن زانتیا یا تویوتا کرولا. جالب‌تر این‌که امگا همچنان در رقابت تنگاتنگ با رقیبان اولیه خود به‌عنوان نوستالژی‌های دهه ۹۰ میلادی است و سعی در برتری‌جویی بر آن‌ها به‌عنوان بهترین تولید آن سال‌ها دارد.

در این مطلب به مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز ۲۳۰E و ب‌ام‌و ۵۲۰i خواهیم پرداخت و این خودروی آلمانی را با دو خودروی آلمانی رقیبش مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز ۲۳۰E

بنز ۲۳۰E در واقع اولین نسل از بنز کلاس E محسوب می‌شود که به بنز کپل نیز معروف است. در میان مدل‌های مختلف کوپه و استیشن و سدان تولیدشده از این خودرو با موتورهای متفاوت، مدل سدان با موتور ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری بیش‌تر وارد ایران شد. البته تعداد محدودی مدل‌های کوپه و سدان‌های ۸ سیلندر نیز در این‌ بین بودند، اما ما اکنون مقایسه فوق را بین سدان ۴ سیلندر و امگای ۶ سیلندر انجام می‌دهیم.

بنز ۲۳۰E مانند دیگر هم‌خانواده‌های خود از طراحی خاص و متفاوت کمپانی بنز بهره می‌برد. ظاهر خشنش آن را در بین خاص‌ترین طراحی‌های بنز قرار می‌دهد، اما اگر چهره این خودرو را، که متولد ۱۹۸۵ است، در کنار امگا، که تولید ۱۹۹۴ است، قرار دهیم، به‌وضوح طراحی به‌روزتر امگا را خواهیم دید. چهره امگا به‌اندازه بیش از یک دهه جلوتر از بنز کپل است.

با مقایسه اپل امگا با بنز ۲۳۰E متوجه می‌شویم که بنز کپل مثل همه بنزها، کابینی راحت و جادار دارد و طراحی داخلی آن منظم و ساده است. در این بخش دو رقیب، پایاپای پیش می‌روند. مونتاژ عالی قطعات و کیفیت بالای تولید باعث شده پس از سال‌ها نیز در هیچ‌‌یک از آن‌ها احساس ناراحتی به سرنشینان منتقل نشود و امکانات رفاهی و ایمنی فراتر از زمان هر دو خودرو، آن‌ها را همچنان به‌روز نگه داشته است. هر دو خودرو از کیسه هوا، ترمز ‌ABS و سان‌روف بهره‌مندند. در بنز کپل شاهد تنظیم برقی آینه‌ها و در امگا شاهد تنظیم برقی صندلی‌ها هستیم. البته در نمونه‌های کاملتر ۲۳۰E، امکاناتی نظیر کروز‌کنترل، تنظیم گودی کمر برقی، سیستم تهویه دوگانه، چراغشوی، پرده برقی عقب و… نیز وجود دارد.

با مقایسه اپل امگا با مرسدس بنز ۲۳۰E باید گفت سردم‌دار خودروسازی جهان در این بخش از رقابت بازمی‌ماند. موتور ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر بنز توان تولید ۱۳۲ اسب‌بخار را دارد، درحالی‌که امگای ۶ سیلندر ۳ لیتری خورجینی می‌تواند ۲۰۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند. درباره سیستم تعلیق و فنربندی و فرمان‌پذیری دو خودرو نیز باید گفت که هر دو در بهترین شرایط هستند و نقصی در آن‌ها دیده نمی‌شود. قیمت امگا ۶ سیلندر ۳ لیتری فول‌آپشن اکنون (دی‌ماه ۹۷) کم‌تر از ۸۵ میلیون تومان نیست و بنز کپل تولید ۱۹۹۴ را می‌توان با نهایتاً ۶۰ میلیون تومان خریداری کرد. ناگفته نماند که هزینه‌هایی که هر دو خودرو روی دست صاحبان خود می‌گذارند از جایی میان افلاک سر درمی‌آورد.

مقایسه اپل امگا با BMW 520i کد اتاق E34

نوبتی هم باشد، نویت مقایسه اپل امگا با ب‌ام‌و ۵۲۰i است. ب‌ام‌و سری ۵ سدان‌های لوکس متوسط این کمپانی را شامل می‌شود که لوکس‌تر از سری ۷ اسپرت و اسپرت‌تر از سری ۵ لوکس هستند. مدل مورد نظر ما نسل سوم این سری است که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ تقریباً هم‌زمان با امگا تولید شد.

خودروی مورد نظر دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی است که با امگا ۴ سیلندر دستی مقایسه می‌شود. این خودروی دیفرانسیل‌عقب توان تولید ۱۱۶ اسب‌بخار را دارد که در مقایسه با امگا ۴ سیلندر که ۱۰۱ اسب‌بخار توان تولید می‌کند قوی‌تر به‌نظر می‌رسد. البته قدرت این موتور با توجه به وزن بالای خودرو چندان مناسب به‌نظر نمی‌آید.

ظاهر ب‌ام‌و ۵۲۰i دارای خصیصه‌های منحصربه‌فرد تمام تولیدات کمپانی ب‌ام‌و است و باید گفت انتخاب بین این خودرو و امگا کاملاً سلیقه‌ای است. اما با توجه به این‌که ب‌ام‌و ۵۲۰i نقش پلی از کلاسیک به مدرنیته را در طراحی محصولات این کمپانی بازی می‌کند، طراحی امگا در زمان خودش کمی به‌روزتر بوده است. در بخش داخل کابین نیز این حقیقت همچنان حکم‌فرماست که امگا طراحی مدرن‌تر و جذاب‌تری دارد و ب‌ام‌و ۵۲۰i بیش‌تر حال‌وهوای تولیدات دهه ۹۰ را زنده می‌کند. گرچه از نظر راحتی و نرمی رانندگی، هر دو خودرو بسیار خوب عمل می‌کنند و فنربندی به‌شکلی است که در زمان عبور از دست‌اندازها ضربات به داخل کابین منتقل نمی‌شود. سیستم تعلیق دو خودرو نیز خوب عمل می‌کند.

مشکل ب‌ام‌و استهلاک بالای دیسک آن است که باعث ایجاد دردسر در ترمزگیری پس از کمی کارکرد می‌شود. اما نکته مثبت آن فراوانی قطعات و قیمت‌ مناسب‌تر آن‌هاست. ضمن این‌که تعمیرکار مربوط به این خودرو را بهتر می‌توان پیدا کرد.

امیدواریم که این مقایسه اپل امگا با رقبایش توانسته باشد اطلاعات مفید و دقیقی از این خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.