ارزا‌ن‌تر یا بهتر؟ مسئله این است

مقایسه ب‌ام‌و سری 1 هاچ‌بک با خودروهای هم‌رده

0

نسل دوم ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک در کلاس خودش خودروی گران‌قیمتی محسوب می‌شود و در بهمن‌ماه ۹۷ مدل صفرکیلومتر آن ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. هرچند برند ب‌ام‌و و کیفیت ساخت بالای آن می‌تواند تا حدودی این گرانی را توجیه کند. با وجود این، در کنار سری ۱ هاچ‌بک، خودروهای دیگری هم هستند که با کیفیت برابر، قیمت پایین‌تری دارند مثل بنز کلاس A و البته رقیبی مثل گلف ‌GTI که قیمتی تقریباً برابر اما امکاناتی بالاتر دارد. به این فهرست می‌توان لکسوس‌CT با موتور هیبریدی و قیمت حدوداً ۴۰۰ میلیون تومان، رنو اسکالای ۲۳۵ میلیون تومانی و حتی هیوندای i30، ۱۸۵ میلیون تومانی را هم اضافه کرد.

مقایسه با بنز کلاس A
بنز کلاس A از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد و بنابراین نباید دنبال مدل صفرکیلومتر آن بود و این نسبت به سری ۱ هاچ‌بک ب‌ام‌و یک ضعف به‌حساب می‌آید. طراحی ظاهری بنز کمی عجیب و البته زشت است و ارتفاع زیادش حالت اسپرت بودنش را به‌شدت کم کرده است. در زیر این ظاهر زشت، یک کابین جادار قرار دارد که حتی در بخش عقب، راحتی زیادی را نصیب سرنشینان می‌کند. چیزی که در ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک وجود ندارد. از نظر طراحی داخلی، با وجود این‌که کلاس A متعلق به چند سال قبل است، با فاصله زیباتر از ب‌ام‌و است و کاملاً لوکس طراحی شده. کافی است نگاهی به داشبورد و خروجی‌های هوای دایره‌ای‌ بنز بیندازید تا تغییر را احساس کنید. به‌غیر از همه این‌ها، بنز کلاس A که در سه تیپ A180، A200 و A200 توربو عرضه شده، به‌ترتیب از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۷۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که ۱۱۳، ۱۳۴ و ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. مصرف این خودرو هم به‌ترتیب تیپ‌ها برابر با ۶.۹، ۷.۳ و ۸ لیتر است که بیش‌تر از ب‌ام‌و است. شتاب بنز کلاس A در تیپ A200، که مشابه با ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک است، ۹.۸ ثانیه است و این یعنی ب‌ام‌و خودروی بسیار تند وتیزتری محسوب می‌شود. بنز در طراحی خودرو از دیفرانسیل جلو استفاده کرده و برای ایمنی سرنشینان هشت کیسه هوا در نظر گرفته که بیش‌تر از ب‌ام‌و است. از نظر امکانات رفاهی بنز و ب‌ام‌و تقریباً در یک سطح قرار دارند. با این اوصاف قیمت یک بنز کلاس A، بسته به تیپ و سال ساختش در بهمن‌ماه ۹۷ بین ۲۰۰ میلیون تا ۳۵۰ میلیون تومان است.

مقایسه با گلف GTI
فولکس‌واگن آلمان همواره یکی از بهترین تولیدکنندگان هاچ‌بک در دنیا بوده و اصلاً تخصصش در این کلاس محسوب می‌شود. حالا مدتی است که خودروی جدید این کمپانی، گلف GTI، توسط ماموت‌ خودرو به ایران وارد شده است و می‌توان با اطمینان گفت که از خریدش پشیمان نخواهید شد. طراحی ظاهر گلف مشکلی ندارد، اما ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک از آن زیباتر است و این امضای ب‌ام‌و محسوب می‌شود. درون کابین گلف GTI مدل ۲۰۱۸ با یک طراحی کاملاً مدرن مواجه می شوید که هرکسی را راضی می‌کند. صفحه کیلومتر خودرو کاملاً دیجیتال است و با قابلیت شخصی‌سازی، امکان نمایش کیلومترشمار، دور موتور، نقشه ناوبری، مصرف سوخت و… را فراهم می‌کند. همچنین بر روی داشبورد یک صفحه ۹.۲ اینچی لمسی قرار گرفته که تقریباً نیم اینچ از نمونه سفارشی ب‌ام‌و بزرگ‌تر است و اطلاعات زیادی از خودرو و سیستم ناوبری را به سرنشینان می‌دهد. فولکس‌واگن برای گلف GTI از یک موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کند که ۲۲۲ اسب‌بخار قدرت تولید خواهد کرد و می‌تواند خودرو را طی ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. عددی که تقریباً با ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک برابر است. مصرف سوخت گلف ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که اندکی بیش از ب‌ام‌و خواهد بود. سیستم صوتی پیشرفته، سقف سان‌روف پاناروما، صندلی‌های چرم اسپرت، سیستم پیشرفته قفل الکترونیکی چرخ‌های جلو جهت افزایش پایداری و عدم لغزش سر پیچ‌ها جزو برتری‌های گلف GTI نسبت به ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک است. این خودرو در بهمن‌ماه ۹۷ با توجه به سال ساخت بین ۵۹۵ میلیون تا ۷۲۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

بیشتر بخوانید:
ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.