نگاهی به پیشرفت‌های تویوتا در زمینه ساخت سدان‌های متوسط شهری در ۲۰ سال اخیر

از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد

778

کریسیدا نام همه آن چیزی است که جامعه ایران را شیفته چهره جدید تویوتا کرد. اگر تا قبل از دهه 70 خورشیدی عمده محصولات تویوتا را تولیداتی خشن، زمخت و ساده، یا کوچک و کند (به جز سلیکا) تشکیل می‌دادند، عرضه کریسیدا در اوایل دهه 90 میلادی به بازارهای جهانی و ورود سریع خودرو به بازار ایران موجب شد تا این سدان کشیده به محبوب‌ترین خودرو تویوتا در این دهه بدل شود و به غیر از برخی نهادهای حکومتی، حتی به ناوگان پلیس کشور هم راه یابد.

سواری این خودرو نرم‌تر از نسل گذشته خود شده بود. ضمن اینکه طراحی بدنه و کابین هم ارتقای چشمگیری پیدا کرده ‌ و سواری به لطف یک موتور و گیربکس بهتر و قوی‌تر لذتبخش‌تر از همیشه بود. این روند تکامل اما در نسل قبلی کمری که مدت‌هاست جانشین کریسیدا در بازارهای جهانی شده به حد اعلای خود رسیده به طوری که سدان متوسط ژاپنی به‌رغم سال ساخت قدیمی‌تر از اغلب رقبای 2018 گران‌تر و پرطرفدار است.

اینجا ضمن یادآوری تاریخچه پرافتخار کریسیدا، به صورت کوتاه به مقایسه پیشرفت‌های تویوتا در نحوه معماری فنی موتور و گیربکس سدان‌ متوسط خود یعنی کمری 2016 نسبت به نسخه 1991 کریسیدا می‌پردازیم. کریسیدا 1991 چه در چنته داشت؟ در پرونده این سدان ژاپنی 4.69 متری نکات مهمی هست که می‌تواند دلایل محکمی برای موفقیتش باشد.

اول اینکه این سدان ژاپنی 1420 کیلویی دیفرانسیل عقب بود. موردی که مستقیما باعث افزایش لذت رانندگی خودرو مخصوصا در نسخه‌های شش سیلندر می‌شد. دومین مورد هم به آرایش موتور و نحوه اتصال آن به گیربکس اتوماتیک و چهار دنده‌ای برمی‌گردد که ساخت کارخانه مشهور آیسین بوده و در نسخه فول آپشن کریسیدا غوغا می‌کرد. موتور سه لیتری، شش سیلندر و 190 اسبی کریسیدا با کد 7M-GE یک نسخه 24 سوپاپ انژکتوری بود که دقیقا 250 نیوتن‌متر گشتاور داشت و در دهه 70 خورشیدی در مقایسه با پیشرانه‌های کاربراتوری متداول در ایران، یک محصول انقلابی با قیمت متوسط به نظر می‌رسید. کیفیتی که در نهایت هم باعث شتاب خوب کریسیدا می‌شد و هم مصرف سوخت خودرو را در مقایسه با محصولات اروپایی تا زیر 9 لیتر کاهش می‌داد و صدای کمی را هم به کابین منتقل می‌کرد.

کولر و کول باکس در کنار چهار شیشه برقی، قفل مرکزی، آینه برقی، فرمان هیدرولیک، رادیوپخش باکیفیت و آنتن برقی از جمله امکانات جالب کریسیدا بود. مواردی که در کمری 2016 چندین پله ارتقا یافته و به تحول ساختاری سدان متوسط تویوتا منجر شده است. کمری 2016 چقدر با کریسیدا تفاوت دارد؟ دیروز در بررسی ویژگی‌های موتور دیفندر 2020 و دیفندر کلاسیک به موتور میلدهیبرید و نیمه برقی این خودرو تازه وارد و انگلیسی اشاره کردیم. راهی که کمری آن را از سال‌ها قبل آغاز کرده و مسیری تازه در شیوه مهندسی بخش نیرو محرکه خودرو ایجاد کرده است. کمری 2016 که در ایران به شدت پرطرفدار است، درست مثل کریسیدا از موتور بنزینی تنفس طبیعی، انژکتوری و خطی استفاده می‌کند که در هر سیلندر چهار سوپاپ دارد. منتها کمری با اتصال سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و استفاده از موتور اتکینسون در کنار موتور بنزینی 2500سی‌سی چهارسیلندر خود، توانسته هم میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده را بهبود بخشد و هم در مواقع ضرور، توان بیشتری به راننده برای شتاب‌گیری بدهد.

در واقع ترکیب موتور 180اسبی بنزینی با یک موتور الکتریکی مخصوص موجب شده تا در نسخه هیبریدی مصرف سوخت کمری 2016 تا پنج لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد. این اتفاقات در حالی رخ داده که کمری برخلاف کریسیدا دیفرانسیل جلو است و از گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و طیف وسیع‌تری از امکانات را در کنار طول 4.82 متری به خریدارانش ارائه می‌کند. خب همه این اتفاقات در حالی رخ داده که تنها 160 کیلو وزن این سدان افزایش یافته و با قدرت 200 اسب بخار، هم شتاب و هم کیفیت سواری بهتری عاید خریداران کرده و هم با توجه به افزایش مقاومت شاسی و اتاق، نمره کامل و پنج ستاره را از تست‌های موسسات بزرگ آزمایش ایمنی در اروپا و آمریکای شمالی دریافت کرده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید