امکانات عالی در خودروی داخلی

معرفی ساینا (SAINA) و بررسی بازار ایران

3

امکانات عالی در خودروی داخلی
در زمستان سال ۱۳۹۵، گروه خودروسازی سایپا فیس‌لیفت تیبا را با نام ساینا و البته با مشخصات فنی کاملاً مشابه روانه بازار کرد. ساینا در دو تیپ EX و SX  یا همان جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک تولید شد که البته در تیپ SX، یک مدل لوکس هم وجود دارد که کمی تجهیزاتش بیش‌تر است.

دوقلوهای ساینا
قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هر دو مدل EX و SX از نظر فنی، مشخصات یکسانی دارند و به موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با قدرت ۸۷ اسب‌بخار مجهز شده‌اند، اما در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی SX به آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS، چراغ‌های همراهی تا در منزل، کامپیوتر سفری، نشان‌گر وضعیت دنده، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، قفل شدن اتوماتیک درها در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف، نگهدارنده صندلی کودک در عقب مجهز شده است درحالی‌که EX فاقد آن‌هاست. البته مدل لوکس SX، آپشن‌هایی مثل شیشه‌های دودی عقب، مسیریاب، سنسور فشار باد لاستیک و نمایش‌گر ۷ اینچی هم دارد. همین شباهت‌های فنی و ظاهری قیمت هر دو تیپ ساینا را در سامانه‌های خریدوفروش خودرو به هم نزدیک کرده است. مدل ۹۷ ساینا EX در بازار آزاد خودرو (بهمن‌ماه ۹۷) بین ۴۶ میلیون تا ۴۷ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود و ساینا SX حدود ۱۲ میلیون تومان گران‌تر است و با این حساب خرید مدل SX برای مشتریانی که قصد خرید خودروی زیر ۵۰ میلیون تومان را دارند منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک
گروه خودروسازی سایپا با اضافه کردن یک جعبه‌دنده اتوماتیک پیوسته (CVT) به ساینا ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک ساخت داخل را معرفی کرد و این مهم‌ترین تفاوت تیپ ساینا اتوماتیک با تیپ EX است که جعبه‌دنده دستی دارد. جعبه‌دنده CVT انتقال قدرت به موتور را روان‌تر می‌کند و به همین دلیل هنگام رانندگی حس خوبی به راننده منتقل می‌شود. تفاوت‌های دیگر تیپ جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک ساینا را باید در امکانات فضای داخل دو خودرو جست‌وجو کرد. البته هر دو تیپ دارای امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سنسور پارک دنده‌عقب، نمایش‌گر دمای محیط بیرون، سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک و آینه‌های کناری برقی هستند. علاوه بر این، در ساینا اتوماتیک، سیستم فرمان از هیدرولیک به برقی تغییر کرده و دکمه‌های کنترلی و کروز به ظاهر غربیلک فرمان زیبایی نسبی بخشیده‌اند که نسخه جعبه‌دنده دستی از این امکانات بی‌بهره است.

دوست‌دار محیط‌ زیست
هر دو تیپ این خودرو را باید در ردیف خودروهای نسبتاً کم‌مصرف قرار داد. مصرف ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از ساینا یک خودروی دوست‌دار محیط‌ زیست ساخته است. هر دو نسخه ساینا اتوماتیک و ساینا با جعبه‌دنده دستی، استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارند و نسخه اتوماتیک قابل‌ارتقا به یورو ۵ است. حجم موتور دو خودرو ۱۵۰۰ سی‌سی است که آن را جزو خودروهای پرشتاب برای داخل شهر قرار می‌دهد، اما حجم کم‌تر از ۱۸۰۰ سی‌سی ممکن است هنگام رانندگی در جاده شما را راضی نکند. با توجه به افزایش قیمت دلار و محدود بودن گزینه‌های خرید خودروهای اتوماتیک داخلی زیر ۱۰۰ میلیون تومان، ساینا اتوماتیک گزینه ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ساینا (SAINA)
مقایسه ساینا (SAINA) با خودروهای هم‌رده

3 نظرات
  1. مسعود می گوید

    من متوجه ارتباط جحم موتور ساینا و ماهیت ملی بودن این خودرو نشدم .. آنجا که مینویسد «..اما حجم کم‌تر از ۱۸۰۰ سی‌سی برای خودرویی که برچسب ملی را بر پیشانی دارد مطلوب نیست»
    مگر حجم موتور کدام خودروی ملی ۱۸۰۰ سی سی بوده.. ؟ پیکان ۱۶۰۰ .. دنا ۱۷۰۰.. سمند ۱۶۵۰
    سورن ۱۶۵۰ ، آریسان ۱۶۵۰..
    شاید منظور نویسنده وانت نیسان است . ?

    1. مدیر سایت می گوید

      حق با شماست دوست عزیز و ما این قسمت از متن رو اصلاح کردیم.
      ممنون از تذکر به جا و درست‌تون

  2. امیر می گوید

    نسبت به قیمت بهترین خودرو داخلی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.