این‌بار پراید در هیبت وانت

معرفی پراید ۱۵۱ و بررسی بازار ایران

0

وقتی که پراید وانت (کارا) به خیابان‌ها آمد، در ابتدا کمی غریب به‌نظر می‌رسید. همه عادت کرده بودند که پراید را در قالب یک خودروی سدان یا هاچ‌بک سواری و داخل شهری تصور کنند؛ نه یک خودروی باربر در هیبت وانت. اما پراید وانت ۱۵۱ (SAIPA 151)، این‌قدر در خیابان‌ها دیده شد که کم‌کم جا افتاد. حالا برخی از شهروندان ایرانی نیز، با این خودرو در حال رفت و آمد هستند و مدتی است که دیگر آن شگفت‌زدگی ابتدایی درمورد این خودرو وجود ندارد.

ممکن شدن ناممکن
ایده اولیه در سال ۱۳۹۱ شمسی مطرح شد؛ تبدیل شدن پراید به وانت‌بار. سرانجام نیز در سال ۱۳۹۳ شمسی اولین نسخه‌های بازاری این مدل عرضه شد و خیلی زود این خودرو در خیابان‌های کشورمان جا افتاد. البته یکی از مشکلات این خودرو، هاچ‌بک بودن مدل اصلی‌اش بود؛ مدل هاچ‌بکی که بعدها با اضافه کردن دو در و صندوق و…، تبدیل به سدان شهری شد. پس لاجرم چنین خودرویی، امکان تبدیل شدن به وانت را نداشت؛ اما سایپا با تقویت پراید، این کار را انجام داد و غیرممکنی را ممکن کرد.

تغییرات ایجاد شده
پراید کارا همان موتور ۱.۳ لیتری همه پرایدهای قبلی را در قلب خود دارد که به ادعای تولیدکننده کمی تقویت شده است و می‌تواند ۷۱ اسب بخار، یعنی پنج اسب بخار بیشتر از موتور قبلی، تولید کند. این تقویت به‌منظور ایجاد توان لازم برای حمل بار صورت گرفته است. از دیگر تغییرات اعمال‌شده برای مناسب ساختن خودرو، می‌توان به تقویت سیستم ترمز و گریبکس آن اشاره کرد. بخش جلوی طراحی پراید وانت کماکان بی‌تغییر باقی مانده و کپی کامل پراید ۱۳۱ است. بخش میانی نیز، تا قسمت اتصال قسمت بار همین‌طور است. اما در بخش بار تغییرات ایجادشده بیش از همه پرایدهای قبلی است. سپر عقب با ترکیب پلاستیک و فلز ساخته شده تا مقاوم‌تر باشد و طراحی چراغ عقب نیز تغییر کرده است. پراید وانت از عقب بیشتر شبیه تندر ۹۰ وانت است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که فضای بار تعبیه‌شده برای این خودرو باتوجه‌به ابعاد پراید، کوچک است و قادر به حمل بارهای بزرگ و سنگین نیست. درواقع، پراید وانت خودرویی مناسب برای سوپرمارکت‌هاست.

بررسی بازار پراید ۱۵۱ در ایران
گرچه پراید سال‌هاست که سلطان بی‌رقیب همه خیابان‌ها و جاده‌های ایران محسوب می‌شود، اما پراید وانت به‌اندازه دیگر هم‌خانواده‌های خودش فراگیر و مورد اقبال واقع نشد. اما به دلیل قیمت مناسب، خریداران کم‌وبیش با فرض بر اینکه این خودرو نیازهایشان را به‌عنوان یک خودروی حمل‌ونقلِ بار شهری تأمین می‌کند، پراید وانت می‌خریدند. خریداران وانت، از خودروی خود قدرت و توان بالا برای حمل بار می‌خواهند. سایپا هم به این دلیل بود که توان تولید قدرت پیش‌رانه این خودرو را بالاتر برد. البته این کار باعث نشد که پراید وانت به اندازه وانت‌‌بارهای دیگر موجود در بازار اعتبار کسب کند. پراید وانت صفر اکنون (دی‌ماه ۹۷) در بازار ۳۴ میلیون تومان معامله می‌شود و دست دوم آن بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون خریدوفروش می‌شود. هم

ان‌طور که از قیمت‌های فوق برمی‌آید، پراید ۱۵۱ در بازار دست دوم‌ها دچار اُفت قیمت زیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با پراید وانت ۱۵۱
مقایسه سایپا ۱۵۱ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.