این بارکش‌های زیبا

مقایسه‌ با خودروهای هم‌رده

0
70

غالب پیکاپ‌ها در ایران برای کسب‌وکارهای شخصی و فردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بخشی از آن‌ها نیز در ارگان‌ها و سازمان‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به این‌که بیش‌تر مشتریان این کلاس از خودرو مردم عادی هستند، طبیعی است که قیمت، نوع کارکرد، میزان تحمل بار و کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات این خودروها بیش‌ازپیش اهمیت پیدا می‌کند. در این مورد، البته پیکاپ‌ها و وانت‌بارهای مختلفی وجود دارند. نگاهی به چند تا از رقبای سنتی کاپرا دوکابین انداخته‌ایم.

مقایسه با نیسان پیکاپ دوکابین
یکی از رقبای سنتی این پیکاپ را می‌توان نیسان پیکاپ دوکابین دانست. تولید نیسان‌های پیکاپ دوکابین تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشته است و بیش‌تر به dx معروف بودند. این پیکاپ نیز در کلاس شاسی‌بلندها قرار دارد و سعی کرده از خشونت وانت‌بارها فاصله بگیرد و طراحی بدی هم ندارد، اما از نظر طراحی و بدنه، وضعیت کاپرا دوکابین را باید بهتر ارزیابی کنیم. راحت نبودن صندلی‌های عقب و نیز مصرف سوخت بالا در هر دو پیکاپ به‌چشم می‌خورد و از این نظر به هم شبیه‌اند. نکته جالب در قدرت ایجادشده بالاتر نیسان پیکاپ دوکابین است که عملاً ۵ اسب بخار بیش‌تر از کاپرا دوکابین قدرت تولید می‌کند. وضعیت استاندارد آلایندگی نیسان پیکاپ دوکابین نیز یک درجه بهتر از کاپرا دوکابین است. از نظر قیمت‌گذاری نیز البته وضعیت تقریباً یکسان است، مگر این‌که بخواهیم نسخه صفر کاپرا دوکابین را با نسخه‌های کارکرده نیسان پیکاپ دوکابین مقایسه کنیم که معقول به‌نظر نمی‌رسد؛ اما نسخه‌های کارکرده هر دو بین ۱۰۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون (تا فروردین ۹۸) خرید و فروش می‌شوند. برتری دیگر نیسان پیکاپ دوکابین را باید در پشتیبانی از سوی شرکت‌های پارس‌ خودرو و سایپا دانست که باعث می‌شود تا تأمین قطعات و خدمات آن کار راحت‌تری باشد.

مقایسه با فوتون دوکابین
مقایسه بعدی با پیکاپ دوکابینی از کمپانی ایران‌ خودرو است که آن را به‌نام فوتون دوکابین می‌شناسیم. از نظر قیمت، البته وضعیت کاپرا دوکابین بهتر است چراکه قیمت فوتون در نسخه‌های صفر، حتی به ۲۵۰ میلیون تومان و بالاتر هم می‌رسد که تابعی از قانون عرضه و تقاضاست؛ اما می‌توان نسخه‌هایی در فاصله ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان (تا فروردین ۹۸) هم پیدا کرد. فوتون دو مدل بنزینی و دیزلی دارد که مدل دیزلی آن، دیگر تولید نمی‌شود. حجم پیشرانه آن ۲.۴ لیتر و قدرت تولیدشده‌اش نزدیک به ۱۳۶ اسب بخار است که نشان می‌دهد برتری چندانی نسبت به کاپرا دوکابین ندارد. استاندارد آلایندگی فوتون نیز یک درجه بالاتر و بهتر از کاپرا دوکابین است. از بابت مصرف سوخت، سرعت و… نیز تفاوت معناداری میان این دو پیکاپ دیده نمی‌شود. فوتون نیز مثل کاپرا آپشن‌ها و امکانات مختلفی دارد؛ دو کیسه هوا، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای، ترمز ضدقفل، سنسور دنده‌عقب،‌ قفل مرکزی، شیشه و آینه برقی و… از نظر امکانات هم دو خودرو مشابهت‌های زیادی با هم دارند. از منظر طراحی نیز دو خودرو سعی کرده‌اند حداقل‌های لازم را رعایت کنند، اما بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که وضعیت کاپرا دوکابین بهتر و قابل‌قبول‌تر باشد. طراحی داخل کابین فوتون نیز ساده‌تر و دل‌سردکننده‌تر به نظر می‌رسد. البته یکی از نکته‌های مهم فوتون، پشتیبانی توسط ایران‌ خودرو است؛ امری که باعث می‌شود در مقایسه میان این دو خودروی چینی‌تبار، کمی وزنه به این سمت سنگینی کند. هرچند نمی‌توان از تفاوت قیمت معنادار آن‌ها نیز گذشت.

بیشتر بخوانید:
معرفی پیکاپ کاپرا دوکابین و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با پیکاپ کاپرا دوکابین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید