این شد یک خودروی خاص!

معرفی ب‌ام‌و سری 3 کوپه 335i و بررسی بازار ایران

0
76

جنگ جهانی اول و دوم جایی بود که ب‌ام‌و به موفقیت دست پیدا کرد، وقتی ارتش نازی با هواپیماها و موتورسیکلت‌های این کمپانی خود را تقویت می‌کرد و به کشورهای دیگر حمله می‌برد. موتورسیکلت‌های ب‌ام‌و آن‌قدر مشهور شد که حتی در فیلم «فرار بزرگ» با بازی استیو مک‌کویین، بخش مهمی از پایان‌بندی فیلم به سواری نقش اول فیلم روی این موتورسیکلت اختصاص داشت. اما بعد از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، از کارخانه ب‌ام‌و جز ویرانه‌ای باقی نماند. از یکی دو سال بعد مالکان کمپانی به این فکر افتادند که تمرکز خود را روی تولیدات غیرنظامی بگذارند. موتورسیکلت‌های ب‌ام‌و خیلی زود راهی آمریکا شدند و طرف‌داران خودشان را پیدا کردند. خودروهای سواری هم به‌سرعت طراحی و راهی خیابان‌ها شدند و در اوایل دهه ۵۰ بود که نام ب‌ام‌و در دنیا سر زبان‌ها افتاد. دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، سری ۰۲ دل خیلی از جوانان را برد و خودروی ب‌ام‌و ۲۰۰۲ تبدیل به یک خودروی اسپرت مخصوص لایی کشیدن در خیابان‌ها و حضور در پیست مسابقات شد. اما در نیمه دهه ۷۰، این کمپانی ترجیح داد تا سری ۳ را جایگزین ۰۲ کند. سال ۱۹۷۵، اولین مدل از یک سدان دودر به بازار آمد و در سال ۱۹۸۳، سری دوم با کلاس‌های سدان، کروک و کوپه عرضه شد. این تولید تا سال ۲۰۰۴ به نسل چهارم رسیده بود. در این سال نسل پنجم متولد شد و ۴ سال بعد هم راهی ایران شد. بعد از آن نسل ششم هم به بازار آمد و حالا نسل هفتم این سری در حال تولید است. از نسل پنجم و ششم در کلاس کوپه تیپ‌های ۳۲۰i، ۳۲۵i، ۳۳۰i و ۳۳۵i وارد بازار ایران شده‌اند، هرچند که این حضور محدود بود و حالا سخت بتوان تعداد زیادی از این کلاس در این سری را در خیابان‌ها پیدا کرد. کم‌یاب‌تر از همه هم تیپ ۳۳۵i است که با یک موتور توربوشارژ عرضه شد تا بتواند ایراد تیپ‌های دیگر یعنی تنبلی را رفع کند. خودرویی که در این زمینه نسبتاً موفق بوده است.

قدرت محدودشده
ب‌ام‌و در تیپ ۳۳۵i این سری، از یک موتور ۶ سیلندر خطی با حجم ۳ لیتر مجهز به توربوشارژر استفاده کرده و همین قدرت موتور را به ۳۰۲ اسب بخار رسانده است که می‌تواند این خودروی ۱۵۴۰ کیلوگرمی را تنها در ۵.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این شتاب تقریباً یک ثانیه بهتر از تیپ ۳۳۰i است و در رقابت با خودروهای کوپه دیگر هم خوب به‌نظر می‌رسد. ب‌ام‌و در این تیپ هم از یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته استفاده کرده که قدرت موتور را به دیفرانسیل عقب آن منتقل می‌کند و وقتی دیفرانسیل عقب باشد یعنی پایداری خودرو در زمان رانندگی بیش‌تر است و وزن خودرو متناسب‌تر توزیع شده است. حداکثر سرعت ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۳۵i، ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که البته از طرف سازنده محدود شده وگرنه معلوم نبود این موتور قدرتمند، چنین خودروی نسبتاً سبکی را به چه سرعتی خواهد رساند. مصرف سری ۳ کوپه ۳۳۵i در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر است که در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا، مصرف زیادی به‌نظر می‌رسد.

صندلی‌های نمایشی
سری ۳ کوپه برای چهار نفر طراحی شده، اما فاصله محورهای عقب و جلو به‌اندازه‌ای است که سرنشینان عقب به‌خصوص اگر بزرگ‌سال باشند در سفرهای طولانی خیلی زود از تنگی جا کلافه خواهند شد و ترجیح می‌دهند از خودرو پیاده شوند. غیر از این، فضای داخلی خودرو زیبایی خودش را دارد و مواد باکیفیتی در آن به‌کار رفته که امضای ب‌ام‌و به‌حساب می‌آید. ظاهر این خودرو اشکال خاصی ندارد، اما نسبت به کوپه‌های پرطرف‌دار دیگر مثل پورشه، خشونت و انحنای کم‌تری دارد و وقتی از دور به آن نگاه کنید بیش‌تر شبیه به یک سدان جمع‌وجور است تا یک کوپه. البته ب‌ام‌و این انتخاب را به خریداران داده که از پکیج سفارشی و اسپرت M هم استفاده کنند که تغییراتی در ظاهر خودرو می‌دهد. قیمت این خودرو با توجه به مدلش در فروردین ۹۸ بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در سامانه‌های فروش خودرو است.


بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۳۵i 
مقایسه ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۳۵i با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید