بارکش چند سرنشینه

معرفی نیسان پیکاپ دوکابین و بررسی بازار ایران

0

در بین خودروهای مختلف، یکی از کلاس‌های رایجی که در سطح خیابان‌ها مشاهده می‌شود، وانت‌ها و پیکاپ‌ها هستند. این دست‌ خودروها، برای حمل‌ونقل شهری و غیرشهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل برندهای مختلف سعی کرده‌اند وانت و پیکاپ را تولید و به بازار عرضه کنند. وانت نیسان پیکاپ دوکابین نیز محصول همین تلاش‌ها از پارس‌ خودرو بوده است. درواقع این وانت پیکاپ، علاوه بر جابه‌جایی بار، امکان جابه‌جایی چند سرنشین را هم دارد، هرچند که در حد و اندازه خودروهای سواری قادر به این کار نیست.

پیکاپ‌ها، کامیون‌های کوچک‌شده
قبل از بررسی بیش‌تر نیسان پیکاپ دوکابین، باید تکلیف‌مان را با دو مسئله روشن کنیم. ابتدا باید به تعریفی از کلاس پیکاپ برسیم. در کلاس‌بندی بدنه خودروها، نیاز و کارکرد و انتظاری را که مشتریان دارند، می‌سنجند و اقدام به تولید خودروهای خاص می‌کنند. یکی از این کلاس‌ها پیکاپ‌ها هستند که نوعی کوچک از کامیون‌ها تلقی می‌شوند. درواقع این انواع کوچک کامیون‌ها برای استفاده در فضاهای کوچک و متراکم شهری و برای استفاده خارج‌شهری کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند. پلتفرمی که در تولید این کلاس استفاده می‌شود مخصوص این کار است، درحالی‌که برخی خودروسازان داخلی از پلتفرم‌های سدان خود برای پیکاپ‌سازی استفاده کرده‌اند، مانند پیکان و پراید و… اما درمورد نیسان پیکاپ دوکابین چنین اتفاقی نیافتاده است.

از فرانتیر تا نیسان دوکابین
مسئله بعدی بررسی پیشینه نیسان پیکاپ دوکابین است. ابتدا و از سال ۱۹۹۷، این نیسان فرانتیرها بودند که تولید شدند. این خودروها در کلاس وانت سایز متوسط قرار داشتند. تولید فرانتیرها البته تا سه نسل بعدتر نیز ادامه داشت و ادامه دارد. اما نسل اول این خودروها، که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ تولید شدند، به d22 معروف بودند. وانت نیسان پیکاپ دوکابین هم روی همین پلتفرم شکل گرفت. وانت نیسان‌های پیکاپ تک‌کابین معروف به SX بودند که تولیدشان تا سال ۱۳۸۹ ادامه داشت؛ یعنی در دهه ۸۰ شمسی عرض اندام می‌کردند. ولی تولید وانت نیسان‌های دوکابین تا سال ۱۳۹۳ هم تداوم داشت؛ وانت‌هایی که به dx معروف شدند.

دوکابین شاسی‌بلند
این وانت نیسان‌ها شاسی‌بلند محسوب می‌شدند و نسبت به وانت‌های موجود روزگار خود، قدرت و زیبایی و وضعیت بهتری داشتند. البته به همین نسبت هم قیمت بالاتری داشتند، اما می‌توانستند بار بیش‌تری را جابه‌جا کنند. وضعیت جعبه‌دنده و سیستم انتقال قدرت و سامانه تعلیق آن‌ها نیز نسبت به وانت‌های دیگر بهتر بود.

همان قبلی، با تغییرات اضافه
پیکاپ دوکابین نیسان به‌دلیل انتقاداتی که به پیکاپ تک‌کابین این خودرو وارد می‌شد شکل گرفت. در طراحی این پیکاپ، سعی بر این بود که ضمن استفاده از دنده کمکی و همان سامانه تعلیق کارآمد، داشبورد و فرمان نیز به روزتر ارائه شود؛ ضمن این‌که کیسه هوا و ABS هم به آن‌ها اضافه شد. البته همچنان با مشکلاتی چون مصرف سوخت بالا، کاهش قدرت و گشتاور، و معضل همیشگی پیکاپ‌های دوکابین یعنی راحت نبودن صندلی‌های عقب، روبه‌رو بوده است. البته نسخه فیس‌لیفت‌شده این پیکاپ‌ها نیز راهی بازار شد تا وضعیت را کمی به‌نفع این وانت‌ها تغییر دهد. در نسخه‌های نیوپیکاپ، وضعیت پیشرانه بهتر شد و وضعیت فنربندی‌اش ارتقا یافت؛ هرچند که درکل نتوانست نگاه مثبتی را به خودش جلب کند.

قدرت ایجادشده در این پیکاپ دوکابین ۱۳۳ اسب‌بخار بود، با شتاب ۱۴.۳ ثانیه، جعبه‌دنده ۵ دنده دستی و استاندارد آلایندگی یورو ۴.

وضعیت در بازار ایران
مانند نسخه تک‌کابین این پیکاپ، نسخه‌های موجود از نسخه دوکابین نیز به‌شدت محدود است. البته به‌واسطه این‌که سن‌وسال ساختش جدیدتر است، قیمت بیش‌تری هم دارد. دارندگان آن، ممکن است قیمت‌های ۱۵۰ میلیون تومان به بالا را به شما پیشنهاد کنند. حتی ممکن است این پیشنهادها به ۱۸۰ میلیون و ۱۹۰ میلیون تومان هم برسد. با توجه به این‌که این پیکاپ‌ها محصول پارس‌ خودرو و به‌نوعی سایپا هستند، نگرانی چندانی بابت پشتیبانی آن وجود ندارد؛ اما خریدوفروش آن به‌سختی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با نیسان پیکاپ دوکابین
مقایسه وانت نیسان پیکاپ دو‌کابین با خودرو‌های هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید