با رعایت این نکته‌ها دیگر نگران تعویض روغن نباشید

49
56481

وظیفه اصلی روغن‌موتور روانکاری قطعات متحرک موتور و جلوگیری یا به حداقل رساندن سایش و اصطکاک آن‌ها است. روغن‌موتو همچنین وظیفه خنک‌کاری قطعات و جذب رسوبات و ذرات معلق را بر‌عهده دارد. در این مطلب به نکات کاربردی در خصوص روغن‌موتو و زمان تعویض آن خواهیم پرداخت.

ارتباط مصرف سوخت با روغن‌موتور
زمانی که موتور خودرو در حال کار است دمای آن بسیار بالا می‌رود. همین مسئله روی عملکرد قطعات موتور تأثیر می‌گذارد و اگر موتور به‌درستی محافظت نشود قطعات آن در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. وظیفه محافظت از موتور خودرو بر عهده روغن‌موتور است. بنابراین تعویض روغن بهترین راه برای تضمین کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالا است.
به‌راحتی می‌توان با تعویض روغن در زمان مناسب جان دوباره‌ای به موتور خودرو بخشید. البته باید توجه داشته باشید که هر روغن‌موتوری برای موتور خودرویتان مناسب نیست و باید به نوع سوخت و سال ساخت خودرو و استانداردهای روغن توجه کنید.
نیاز است که روغن‌موتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. چنانچه روغن‌موتور را به‌موقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد کرد و همین قضیه می‌تواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود.

سیاه شدن روغن‌موتور
عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن است در‌حالی‌که عکس این قضیه کاملا درست است. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود باید به کیفیت آن شک کنید زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگی‌ها و دوده‌های موجود در موتور را جذب می‌کند و به مرور سیاه می‌شود. در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است.
بنابراین اگر روغن‌موتو شما دیر سیاه می‌شود یعنی نمی‌تواند آلودگی‌های حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و به‌همین‌دلیل این آلودگی‌ها در دیواره‌ها رسوب می‌کنند و به مرور موجب خراب شدن آن می‌شوند.

هنگام تعویض روغن به چه نکاتی باید توجه کرد؟

– با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمی‌توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می‌شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود.

– به‌هیچ‌وجه نباید از روغن‌های با سطح کارایی پایین‌تر در خودرو‌های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.

– در مورد استفاده از روغن‌موتو با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد.

– هرگز دو روغن‌موتو متفاوت را با هم مخلوط  نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن‌ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن‌ها اثرات غیر قابل پیش‌بینی دارد و می‌تواند به موتور آسیب بزند.

– تخلیه روغن بوسیله دستگاه‌های مکش از بالا به اندازه تخلیه از طریق کارتر کارایی لازم را ندارد. به‌همین‌دلیل بهتر است هر چند‌وقت یک‌بار روغن را از کارتر خارج کنید.

– هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود.

– در انتخاب روغن‌موتو همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید.

– همیشه غلظت و کیفیت روغن‌موتو را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد.

– اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن می‌تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد. در مواجهه با چنین حالتی روغن‌موتو را تعویض کنید.

– روشن شدن چراغ روغن نشان‌دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است. در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید.

– در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی‌کنید حداقل سالی یک‌بار روغن آن را تعویض کنید.

49 دیدگاه‌ها

  1. مشکل مملکت ما اینه که روغن موتور نیست همش همان روغن سوخته ها هستن که فقط از فیلتری عبور داده شده وبا مواد مخصوصی تغییر رنگ داده میشود.

    ۲
    ۳
          • اقا من بی سواد شما با سواد مشکل حل شد؟ همه روغن موتور های داخلی درد نمیخورند حتی بهران و ایرانول کرتعریفشو میکنن وگرن باید قیمتشون خیلی بالا میرفت و بی کیفیتن در یک کلام اشغالن از هزارتا نباید بیشتر کار کنن خارجی هاشم ایرانیای باسواد ماشالا دگ خوب بلدن پر میکنن خارجی اصلیشم مگ میشه خرید پنج برابر شده مجبوریم اشغال بریزیم

            ۱
            ۱
    • با سلام من قبل از انقلاب در یکی از گنرکات جنوب مشغول ب کار بودم و در انجا شاهد بودم که نماینده شرکت نفت با ارسال تشریفات گمرکی نمونه هایی از تولیدات روغن موتور را جهت بررسی و تطابق با استاندارد ب امریکا ارسال میشد الان نمیدانم ایا کارخانجات تولید روغن شرکت نفت یا شرکتهای مشابه از نظر استاندارد کاری میکنند یا نه

      ۱
  2. دقیقا درست میگه دوستمون مشکل الان مسئولین دزد نیستن الان ۸۰میلیون باهم دیگه هم زمان دزدی میکنن.یکی تو کارش..یکی تو کم کاری.یکی تو اداره ش

    ۱
    • سلام
      تجربه من اینه که روغن موتورهای ایرانول از کیفیت بهتری نسبت به سایر شرکتها برخوردارند برای مثال از زبان یکی از مهندسین ناظر تولید شرکت رقیبشون شنیدم که چون ایرانول دولتیه در افزودن مواد خاص و محافظ های مربوطه گدا بازی در نمیاره درصورتی که شرکتهای دیگه بخاطر گرون بودن این مواد خیلی ملاحظه گر عمل میکنند در ضمن من ماشینم رو نزد یکی از جنرال سرویس کارای دوره دیده و ماهر میبرم که توی کارش بسیار متخصص و منصفه
      ایشون هم همین نظر رو داشت و چون من باهاشون مشورت میکردم و ریش و قیچی رو دست خودشان میسپردم در وهله اول و خیلی قاطع روغن ایرانول رو پیشنهاد میکردند حالا بسته به مدل پاشینم یا نیمه سنستیک بود یا الان که ماشینم توربو داره فول سنستیک .
      یک مورد دیگه اینکه درجه گرانروی یا سیلان روغن بسته به آب و هوا و فصل باید مد نظر باشه
      بعنوان مثال من تابستان از روغن ۱۰_۴۰ api.sm و در زمستان از همون روغن ولی با درجه ۵_۳۰ api.sm استفاده میکنم .
      در اینگونه موارد و در صورت تغییر فصل و تغییر دما بصورت خیلی محسوس اگر کارکرد روغن به حد کیلومتر مدنظر نرسیده بود برای حفظ سلامت موتور بهتر است که روغن عوض بشه
      این مطالب تجربه شخصی بنده بود و هیچ اصراری در صحت آنها ندارم.
      موفق باشید

  3. سلام،دوست عزیزمون درست میگن،اما شرکتهایی هستند که روغنهای خوبی تولید میکنند،مثل بهران رخش،توجه داشته باشید اکثر چهار لیتریهای ایرانی پلاستیکی تصفیه هستند،اما شرکتیها و اصلیها معمولا فلزی هستند.

    • بهران رخش!!!خدا به خیر کنه ، من سه سال برا تیبا بهران رخش ۲۰-۵۰ به توصیه اون مکانیک می ریختم ، بعدها متوجه شدم باید روغن نیمه سنتیک میریختم ، نه روغن معدنی بهران رخش

  4. چه جالبه یه عده بی سواد دور هم جمع شدن و همدیگه رو بی سواد و بی فرهنگ خطاب میکنن. من نمیفهمم چرا هرجا ازتون میخان ک حرف بزنین اولین چیزی ک به ذهنتون میرسه اینه ک بگید اینا همشون دزدن؟ آخه موضوع روغن موتور چه ربطی به دزدی مسئولین داره؟ درباره اون فیلترم که میگید ک روغن سوخته رو از توش رد میکنن کاملن درسته ولی دقت کنید ک تو متن نوشته بود که به تکنولوژی ساخت روغن دقت کنید. معنیش اینه که اون روغن ها رو بهشون میگن تکنولوژی مینِرال یعنی روغن سوخته ی تصفیه شده. دو نوع روغن دیگه وجود داره به اسم سنتتیک و نیمه سنتتیک. که روغن های سنتتیک یعنی روغن اصلی که اصلن روغن مینرال توش نیست و روغن نیمه سنتتیک روغنیه ک نصفش مینرال ه و نصفش سنتتیک. چه روغن خارجی استفاده کنید چه داخلی این روش نوشته شده که تکنولوژی ساختش چیه و خب روغن های سنتتیک گرونتر از روغن های مینرال هستن. نکته بعدی ک خیلی مهمه و توی نوشته ها ذکر نشد API روغن هست که درجه های مختلفی داره مثل SM/SG/SL که برای هر موتوریچه داخلی چه خارحی استاندارد مشخصی وجود داره که میتونید از طریق دفترچه ماشینتون یا سرچ مدل ماشین بفهمید API استاندارد موتورتون کدومه. API جزو مهمترین مبحث های انتخاب روغنه که متاسفانه حتی خود تعویض روغنی ها هم بلد نیستن اما شما بدونید کهAPI یه استاندارد جهانیه که با توجه به آلیاژ و دما و گرانروی و دور کارکرد هر موتور با هم متفاوت هستن و باید زمان انتخاب روغن حتمن بهش دقت کنید. امیدوارم مفید بوده باشه واسه دوستانه باسوادمون

    ۳
    • همونطور که از نامگذاریش معلومه مینرال یعنی روغن طبیعی و معدنی و روغن سنتزی یعنی روغنی که در فرآیند آزمایشگاهی تولید شده

    • عالی بود.تشکر از اطلاعات کاملتون.مشکل جامعه ما اینه که همه تو هر موردی نظر میدهند و اصلا لازم نیست در موردش اطلاعات داشته باشند.همه تو همه مسایل صاحبنظرند.
      به خودشون هم زحمت نمیدهند قبل از نظر دادن کمی اطلاعات کسب کنند.

    • خیلی جالبه که نه معنی مینرال رو میدونه نه سینتتیک و همچنین در ادامه میگه API درجه مختلف داره بگردین API ماشینتون رو پیدا کنید! و جالب‌تر اینکه یک عده هم گفتن ممنون از راهنماییتون!! روغن مینرال یعنی پایه روغن معدنی(نفت) نه اینکه روغنی که از فیلتر عبور کرده!!! و سینتتیک یعنی سنتزی و نیمه هم یعنی مخلوط این دو (روغن سنتزی هم مرغوب تره هم گرانتر) و api هم سطح کیفیت روغن هست که در روغن‌های موجود در بازار sg پایینترین کیفیت و sn هم بالاترین رو شامل میشن. کی میخوایم وقتی چیزی رو نمی دونیم اظهار فضل نکنیم.

      ۲
    • عجب ما که گه گیجه گرفتم هرکی یه چیزی میگه ،آخه ما مردم خل شدیم چجوری تا این حد تناقض ،هرکی یه چیزی میگه که از زمین تا کهکشان سنتوری با هم متفاوت مگه مرض دارم در باره چیزی که تخصص و علم آنرا نداریم بی مهبا اظهار نظر میکیم

  5. اقای ارمان کاملا صحیح فرمودید کاش برای تعویض روغن ها یه کلاس بزارن اینارو بهشون یاد بدن یه نکته هم من اضافه کنم کارکرد موتور در شرایط مختلف در زمان تعویض روغن نقش دارد فقط به کیلومتر نگاه نکنید. تشکر

  6. اخه به هیچ محصولی نمیشه اطمینان کرد فقط فکرپرکردن جیب خودشونو متاسفانه البته بلا نسبت عده ای مملکتی که صاحب مملکتش دزد باشه…

    • سلام
      آرمان جان لطفا درست صحبت کن و حد خودتو بدون.
      یعنی چی که خودت باسواد انگار داری به همه توهین و اهانت میکنی.
      لطفا

      ۱
  7. دوستان توجه داشته باشید هر خودرویی علی رغم نیاز به روغن موتور مرغوب بایدبه کیلومتر نوشته شده روی روغن بسنده نکنیم

  8. باریک الله گل گفتی.
    APIبسیار مهمه و باید برای هر خودرویی هم فرق داشته باشه چون آلیاژ ساخت فرق داره .مثل ۱۰W40 برای پراید خاک برسری یا ۲۰W50 برای پژو

    • وای که چقدر واسه تولید کننده ها ی روغن قلابی سخته رو قوطی علامت روغن با کیفیت بالا بزنن
      خود شرکتهای اصلی جنس بی کیفیت میزنن چه برسه به روغن تصویه

  9. اخیرا دیدم در یک مجموعه حمل و نقل، با اضافه کردن فیلتر روغن جریان فرعی، زمان تعویض روغن رو از ۴۰ روز به ۳ سال افزایش دادن. نکته جالبش این بود که، ۱۴ ساله از این سیستم استفاده میکنند ولی اطلاع رسانی ندارند.

  10. سلام دوستان البته نظر و تجربمو میگم دنبال روغن موتور خوبم نیستم ینی نا امیدم فقط بکم ک همه روغن موتور های داخلی درد نمیخورند حتی بهران و ایرانول کرتعریفشو میکنن وگرن باید قیمتشون خیلی بالا میرفت و بی کیفیتن در یک کلام اشغالن از هزارتا نباید بیشتر کار کنن خارجی هاشم ایرانیای باسواد ماشالا دگ خوب بلدن پر میکنن خارجی اصلیشم مگ میشه خرید پنج برابر شده مجبوریم اشغال بریزیم

  11. درود بر عزیزانی که اطلاعات صحیح خودشان را در اختیار بقیه گذاشتند، ما هم باید یاد بگیریم به مسائل با دید مثبت نگاه کنیم، دیگران هم اگر مشکلی دارند به خودشان مربوطه، انشاءالله که اصلاح بشوند.

  12. تعجب نکنید اگه گفتن روغن های خوراکی هم از مشتقات نفتی هستند
    بابا این همه گیاه از کجا میان که روغن تهیه کنند

  13. با سلام یه دو مورد رو کمی تصحیح بشه خیلی بهتره،اول اینکه از روی گیج غیر از اندازه روغن موجود در کالتر چیز دیگری رو به هیچ عنوان نمیشه تشخیص داد، دوم اینکه کیج روغن فقط یک لیتر رو نشان میده یعنی اگه وقتی گیج رو بیرون می آورید سر گیج یا خط پایینی روغنی باشه فقط یک لیتر روغن ماشین شما کم داره، روشن شدن چراغ روغن فقط مربوط به کم بودن روغن نیست،به خیلی دلایل چراغ روغن ممکنه روشن بشه از جمله نوع روغن،نوع فیلتر،یا اویل پمپ،شما ممکنه تازه روغن و فیلتر رو عوض کنید اما بعد از چند روز چراغ روغن روشن بشه اول شاید اویل پمپ با قدرت لازم روغن رو به گردش در نمیاره دوم اینکه شاید فیلتر مناسب نگذاشتین،مثلا فیلتر شش یا هشت سوراخ در تابستان و هوای گرم فشار روغن رو خیلی پایین میاره در صورتی که اگه فیلتر چهار سوراخ باشه روی فشار روغن خیلی تاثیر مثبت میگذاره،روغنی که تغیر رنگ نده و سیاه نشه ۹۹ درصد روغن تصفیه شده هستش یعنی روغن سوخته رو با تصفیه واضافه کردن یکسری مواد به چرخه مصرف بر میگرداننداین روغن حتی بعداز ۲۰۰۰۰هزارکیلومتر کارکرد ممکنه نه تغییر رنگ بده نه کم بشه،البته این کارخانجات کاملاً قانونی هستند،روغنهایی که پالایشگاه دارند و از روغن پایه مرغوب استفاده میکنند روغن غیر تصفیه ای هستش،که خوشبختانه در این خصوص در ایران روغنهای بسیار خوب و با کیفیتی تولید میشود،بهترین زمان برای تعویض روغن مقدار کارکرد توصیه شده توسط سازنده روغن هستش البته زمان روشن بودن خودرو و توقف پشت چراغ قرمزها وترافیکها و همچنین فشاری که موتور خودرو هم می آورید در نظر بگیرید،در ضمن درجه کیفیت روغن از روی حرفS برای ماشینهای سواری میشه تشخیص داد،SA,SB,SC,معمولا روغنهای تصفیه و کم کیفیت هستند روغنهای خوب ازSF,SG,SLمعمولا شروع میشوند فقط توضیح اینکه هر چه حرف دوم به طرف پایین تر بره کیفیت روغن هم بیشتره مثلاًروغنی که نشانSBداره بسیار تا بسیار کم کیفیت تراز روغنی هستش که نشانSLداره هستش،در هر صورت بحث روغن بحث طولانی،هستش،در ضمن قصد جسارت به هیچکس را ندارم اما تا میتوانید از روغنهای چهار لیتری پلمپ استفاده کنید تا بشکه مگه اینکه صددرصد از کیفیت روغن داخل بشکه اصمینان دارید،زیرا عده بسیار معدودی از کسانی که تعویض روغنی دارند ممکنه گول شیطان رو بخورند در یک بشکه روغن با نام معتبر روغنی نامرغوب بریزند و به عنوان روغن درجه یک تحویل مشتری بدهند البته عده این افراد بسبار کم هستش

    ۳

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید