برلیانس H330؛ سدان خوش‌قیمتی که عرصه را خالی کرد

0
1387

برلیانس H330 سدانی کوچک است که کمپانی برلیانس در سال ۲۰۱۳ میلادی، به دنبال تولید سری H200 در سال ۲۰۱۲ میلادی و موفقیت نسبی آن، راهی بازار کرد. درواقع، این خودرو مدل ارتقایافته برلیانس FSV است. برلیانس H330 توانست موفقیت بزرگی برای تولیدکننده خود کسب کند و دیری نپایید که مدیران این کمپانی را ترغیب به تولید مدل هاچ‌بک این خودرو بکند. برلیانس در سال ۲۰۱۳ میلادی توانست ۲۵ هزار دستگاه از این محصول خود را به فروش برساند. البته بعدتر، در سال ۲۰۱۴ میلادی، تولید این خودرو در کنار مدل هاچ‌بک آن به رقم ۵۰ هزار دستگاه نیز رسید که رقم خیلی خوبی بود. برلیانس‌های سری H300 نیز، مانند سری H200، با دو جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو چهار‌سرعته و جعبه دنده دستی‌اش پنج‌سرعته است.

اول مینی‌بوس و بعد سواری
پیش از پرداختن به برلیانس ‌H330، ابتدا نگاهی کوتاه به روند شکل‌گیری این کمپانی می‌اندازیم. خودروسازی برلیانس چین در سال ۱۹۹۲ میلادی تأسیس شد. برلیانس تا سال ۲۰۰۲ میلادی تنها مینی‌بوس تولید می‌کرد. پس‌ازآن، با امضای قراردادی با بی‌ام‌و، به مونتاژ خودروهای این شرکت آلمانی در چین سرگرم شد، و در سال ۲۰۱۲ میلادی اولین خودروی تولیدی‌اش را به بازار عرضه کرد. این اتفاق سرآغاز فعالیت‌های مستقل این خودروساز بود. درنهایت،این کمپانی به یکی از پرفروش‌ترین و بزرگ‌ترین خودروسازان چینی تبدیل شد.

ورود خودروهای برلیانس به ایران
برلیانس توسط شرکت خودروسازی سایپا به جامعه خودروی ایران معرفی شد. در اواخر سال ۹۲ شمسی،این کمپانی بزرگ خودروسازی ایرانی با کمپانی برلیانس، که از شرکت‌های خوش‌نام چینی بود،قرارداد مشارکت بست.این اقدام سایپا در راستای حفظ بازار خود در رقابت با دیگر خودروسازان داخلی، که اقدام به مونتاژ یا واردات انواع خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت چینی کرده بودند، صورت گرفت.سایپا می‌خواست با قرارداد مشارکت با این کمپانی، که از ضمانت و پشتوانه نام‌ بزرگی چون بی‌ام‌و برخوردار بود، توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. سایپا کار را با برلیانس‌های سری H300 آغاز کرد و مونتاژ آن‌ها را به پارس‌خودرو سپرد. خریداران سطح متوسط ایرانی نیز، که با نوسانات ارزی ناشی از تحریم‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۲ شمسی فقط می‌توانستند نام کمپانی‌های مشهور اروپایی را بشنوند و حسرت بخورند، به سمت این کمپانی جذب شدند. در همین شرایط بود که پارس‌خودرو اولین سری محصولات این خط مونتاژ را در سال ۹۳ شمسی به بازار ایران عرضه کرد.

تقویت موتور در نسل‌های جدیدتر
برلیانس ‌H330، مانند دیگر تولیدات سری H برلیانس، از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندری بهره می‌برد که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار را دارد. مشکل این موتور کوچک و ضعیف نداشتن شتاب و سرعت مناسب بود. بنابراین، پارس‌خودرو در سال ۹۶ شمسی تصمیم گرفت که موتور این خودرو را تقویت کند و قول عرضه برلیانس ‌H330 را با موتوری ۱۶۵۰ سی‌سی داد. دیری نپایید که این موتور جدید با مشارکت برلیانس ساخته شد. موتوری که همچنان از سیستم VVT بهره می‌برد و از طریق آن، میزان مصرف سوخت را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

بررسی بازار برلیانس H330 در ایران
به دنبال موج اول تورم ناگهانی و شدید در ایران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ شمسی، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز، به شکل عجیبی بالا رفت. برای خرید همان سدان‌های بی‌کیفیت و فاقد امکانات و تجهیزات داخلی، باید در حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شد. این امر باعث شد تا خرید یک خودروی به‌روز و ایمن و آپشن‌دار، کمتر از ۷۰ میلیون تمام نشود. در همین بازار بی‌منطق، برلیانس‌های سری H300 وارد ایران شدند تا آنچه نیاز بازار بود، یعنی یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت و به‌روز و با امکانات، را در اختیار خریدار ایرانی بگذارد. رمز موفقیت و اقبال برلیانس‌های سری ‌H300 نیز همین قیمت مناسب بود که باعث شد در بازار رقابتی به‌خوبی از پس رقیبان برآید.

خداحافظی با برگ برنده
برلیانس H330 در بدو ورود به ایران قیمتی حدود۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای مدل‌های دستی و اتوماتیک داشت که با شرایط فروش مختلفی توسط سایپا و پارس‌خودرو ارائه می‌شد. این قیمت نیز تا مدت‌ها بدون تغییر بود تا همچنان تمایل به خرید این خودرو نزد مشتریان داخلی به قوت خود باقی بماند. اما موج دوم تورم و نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت سال ۹۷، بازهم بازار خودرو را، بعد از سال‌ها ثبات، تغییر داد و این تغییر شامل حال برلیانس‌های اقتصادی هم شد. به‌طوری‌ که قیمت برلیانس H330 نیز، پس از نوسانات بسیار، در آبان ۹۷ به چیزی نزدیک به ۱۱۰ میلیون برای مدل‌های اتوماتیک و ۹۰ میلیون برای مدل‌های دستی رسید؛ قیمتی که چندان سنخیتی با قیمت یک خودروی اقتصادی ندارد! درواقع، برلیانس H330 یک خودروی فول‌آپشن و کامل با موتوری قوی و بی‌ایراد نیست که شایسته چنین هزینه‌ای باشد. حال اگر نیم‌نگاهی به قیمت روز رقبای این خودرو بیندازیم، می‌بینیم که برلیانس H330 این عرصه را نیز تسلیم رقیب کرده و برگ برنده خود را از دست داده است.

اگر علاقه‌مند به خودروی برلیانس H330 هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانید

درباره تجربه رانندگی با برلیانس H330 بیشتر بدانید
و برلیانس H330 را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید