برلیانس H330؛ سدان خوش‌قیمتی که عرصه را خالی کرد

3
3067

برلیانس H330 سدانی کوچک است که کمپانی برلیانس در سال ۲۰۱۳ به دنبال تولید سری H200 در سال ۲۰۱۲ و موفقیت نسبی آن، راهی بازار کرد. در واقع این خودرو مدل ارتقایافته برلیانس FSV است. برلیانس H330 توانست موفقیت بزرگی برای تولیدکننده خود کسب کند و دیری نپایید که مدیران این کمپانی را ترغیب به تولید مدل هاچ‌بک این خودرو بکند. برلیانس در سال ۲۰۱۳ توانست ۲۵ هزار دستگاه از این محصول خود را به فروش برساند. البته بعدتر، در سال ۲۰۱۴ تولید این خودرو در کنار مدل هاچ‌بک آن به رقم ۵۰ هزار دستگاه نیز رسید که رقم خیلی خوبی بود. برلیانس‌های سری H300 نیز مانند سری H200، با دو جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو ۴ سرعته و جعبه دنده دستی‌اش ۵ سرعته است.

اول مینی‌بوس و بعد سواری
پیش از پرداختن به برلیانس ‌H330، ابتدا نگاهی کوتاه به روند شکل‌گیری این کمپانی می‌اندازیم. خودروسازی برلیانس چین در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد. برلیانس تا سال ۲۰۰۲ تنها مینی‌بوس تولید می‌کرد. پس از آن با امضای قراردادی با ب‌ام‌و، به مونتاژ خودروهای این شرکت آلمانی در چین سرگرم شد و در سال ۲۰۱۲ اولین خودروی تولیدی‌اش را به بازار عرضه کرد. این اتفاق سرآغاز فعالیت‌های مستقل این خودروساز بود. در نهایت، این کمپانی به یکی از پرفروش‌ترین و بزرگ‌ترین خودروسازان چینی تبدیل شد.

ورود خودروهای برلیانس به ایران
برلیانس توسط شرکت خودروسازی سایپا به جامعه خودروی ایران معرفی شد. در اواخر سال ۹۲ شمسی، این کمپانی بزرگ خودروسازی ایرانی با کمپانی برلیانس، که از شرکت‌های خوش‌نام چینی بود، قرارداد مشارکت بست. این اقدام سایپا در راستای حفظ بازار خود در رقابت با دیگر خودروسازان داخلی که اقدام به مونتاژ یا واردات انواع خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت چینی کرده بودند، صورت گرفت. سایپا می‌خواست با قرارداد مشارکت با این کمپانی که از ضمانت و پشتوانه نام‌ بزرگی چون ب‌ام‌و برخوردار بود، توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. سایپا کار را با برلیانس‌های سری H300 آغاز کرد و مونتاژ آن‌ها را به پارس خودرو سپرد. خریداران سطح متوسط ایرانی نیز که با نوسانات ارزی ناشی از تحریم‌های سال‌های ۹۰ تا ۹۲ شمسی فقط می‌توانستند نام کمپانی‌های مشهور اروپایی را بشنوند و حسرت بخورند، به سمت این کمپانی جذب شدند. در همین شرایط بود که پارس خودرو اولین سری محصولات این خط مونتاژ را در سال ۹۳ به بازار ایران عرضه کرد.

تقویت موتور در نسل‌های جدیدتر
برلیانس ‌H330 مانند دیگر تولیدات سری H برلیانس، از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر بهره می‌برد که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار را دارد. مشکل این موتور کوچک و ضعیف نداشتن شتاب و سرعت مناسب بود. بنابراین، پارس خودرو در سال ۹۶ تصمیم گرفت موتور این خودرو را تقویت کند و قول عرضه برلیانس ‌H330 را با موتوری ۱۶۵۰ سی‌سی داد. دیری نپایید که این موتور جدید با مشارکت برلیانس ساخته شد. موتوری که همچنان از سیستم VVT بهره می‌برد و از طریق آن، میزان مصرف سوخت را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

بررسی بازار برلیانس H330 در ایران
به دنبال موج اول تورم ناگهانی و شدید در ایران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲، قیمت خودروهای داخلی و خارجی نیز به شکل عجیبی بالا رفت. برای خرید همان سدان‌های بی‌کیفیت و فاقد امکانات و تجهیزات داخلی باید در حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شد. این امر باعث شد خرید یک خودروی به‌روز و ایمن و آپشن‌دار، کم‌تر از ۷۰ میلیون تمام نشود. در همین بازار بی‌منطق، برلیانس‌های سری H300 وارد ایران شدند تا آن‌چه نیاز بازار بود، یعنی یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت و به‌روز و با امکانات را در اختیار خریدار ایرانی بگذارد. رمز موفقیت و اقبال برلیانس‌های سری ‌H300 نیز همین قیمت مناسب بود که باعث شد در بازار رقابتی به‌خوبی از پس رقیبان برآید.

خداحافظی با برگ برنده
برلیانس H330 در بدو ورود به ایران قیمتی حدود۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای مدل‌های دستی و اتوماتیک داشت که با شرایط فروش مختلفی توسط سایپا و پارس خودرو ارائه می‌شد. این قیمت نیز تا مدت‌ها بدون تغییر بود تا همچنان تمایل به خرید این خودرو نزد مشتریان داخلی به قوت خود باقی بماند. اما موج دوم تورم و نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا در اردیبهشت سال ۹۷، بازهم بازار خودرو را بعد از سال‌ها ثبات، تغییر داد و این تغییر شامل حال برلیانس‌های اقتصادی هم شد. به‌طوری‌ که قیمت برلیانس H330 نیز پس از نوسانات بسیار، در آبان ۹۷ به چیزی نزدیک به ۱۱۰ میلیون تومان برای مدل‌های اتوماتیک و ۹۰ میلیون تومان برای مدل‌های دستی رسید؛ قیمتی که چندان سنخیتی با قیمت یک خودروی اقتصادی ندارد! در واقع برلیانس H330 یک خودروی فول‌آپشن و کامل با موتوری قوی و بی‌ایراد نیست که شایسته چنین هزینه‌ای باشد. حال اگر نیم‌نگاهی به قیمت روز رقبای این خودرو بیاندازیم، می‌بینیم که برلیانس H330 این عرصه را نیز تسلیم رقیب کرده و برگ برنده خود را از دست داده است.

اگر علاقه‌مند به خودروی برلیانس H330 هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانید

درباره تجربه رانندگی با برلیانس H330 بیشتر بدانید
و برلیانس H330 را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

3 دیدگاه‌ها

  1. چون قبل از خرید برلیانس h330 at مطالب این وبلاگ خیلی کمکم کرد ، لازم میدونم که منم مطالبی ازین ماشین ارائه کنم . باشد که بدرد کسی بخورد . خب ظاهر این ماشین به خیلی از تولیدات داخلی می ارزه ولی کیفیت مترلیال داخلیش در حد خیلی پائینی هست . ایراداتش هم به شرح زیر است :
    ۱-نداشتن چراغ داشبورد
    ۲-با کوچک ترین بارانی اگه شیشه پایین باشه خیس می شید . چون فلاپ دور شیشه نداره و طراحیش طوریه که آب مستفیم میاد داخل ماشین .
    ۳- چیدمان کلیدهای بالابر شیشه ها سمت راننده کمی جلوتره و اصن به دست راننده نمیاد . من هر موقع شیشه خودمو میخام بدم پایین اشتباهی مال عقبو می زنم.
    ۴- صندلی جلو باز بدک نیست ولی صندلی های عقب فوق العاده کم حجم اند طوریکه اگه بخوای روش بخوابی احساس آهن کف ماشینو داری .
    ۵-کولرشم نسبت به ال نود و مگان و ۲۰۶ که داشتم ضعیف تره و حس سرمای خوبی نداره .
    در کل ماشین خوبیه و حس خوبی میده بهت . فرمونش چون برقیه خیلی نرمه . دنده هاش هم چپن اتوماته وقتی تو حالت p می زنی یکم صدا میده و حس می کنی الانه که بشکنه . درکل من پیشنهادش می کنم و اسمشو می زارم ماشین کاغذی چینی . چون بدنش از لحاظ استحکام افتضاحه !

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید