برندی نام‌آشنا برای جهانیان

معرفی میتسوبیشی گالانت و بررسی بازار ایران

0
229

شرکت «میتسوبیشی» یک شرکت خوشه‌ای باسابقه و فعال در حوزه‌های مختلف صنعتی است؛ از خودروسازی گرفته تا صنعت نفت و املاک و مستغلات. این شرکت ژاپنی که تأسیس آن به قرن نوزدهم (۱۸۷۰) بازمی‌گردد، با وجود فعالیت در زمینه‌های مختلف صنعت و خدمات و برخورداری از شرکت‌های تابعه متعدد، برای عموم مردم جهان به‌عنوان برندی نام‌آشنا در صنعت خودروسازی شناخته می‌شود و کیست که نام خودروهایی چون پاجرو، لنسر و گالانت را نشنیده باشد. با وجود عمر طولانی این کمپانی ژاپنی، فعالیت گسترده آن در صنعت خودروسازی به حدود یک قرن پس از تأسیس آن و به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد که همراه با رشد و شکوفایی مجدد اقتصاد و صنعت ژاپن، میتسوبیشی توانست همچون گذشته در صنعت خودروسازی و دیگر عرصه‌ها نقش مهمی را در روند مدرن شدن ژاپن ایفا کند. جالب این‌که گالانت نقش به‌سزایی در این روند رشد چشم‌گیر و موفق داشت و ۱ سال پس از تولید و موفقیت نسل اول این خودرو در سال ۱۹۶۹، مدیران این شرکت خوشه‌ای درصدد راه‌اندازی شرکتی مختص تولید خودروهای سواری با نام «میتسوبیشی موتورز» برآمدند؛ شرکتی که با حضور موفق خود در بازارهای بین‌المللی طی دهه‌های بعد، تبدیل به یکی از غول‌های صنعت خودروسازی جهان شد.

ولی این شرکت در سال‌های اخیر با مشکلاتی چون کاهش فروش در اروپا و آمریکا و تعطیلی خط تولید فعال در این کشورها، واگذاری بخش عمده سهام شرکت به رقیبش یعنی شرکت «نیسان»، افت شدید سهام و جنجال بر سر تقلب درخصوص مقدار مصرف سوخت و… روبه‌رو بوده است و به‌سختی توانسته همچنان به کار خود ادامه دهد. با تمام این اوصاف، همچنان خودروهای این شرکت در جاده‌ها و خیابان‌های جهان در تردد هستند، و در این میان، «میتسوبیشی گالانت» یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خودروهای این خودروساز ژاپنی است.

از تولید انبوه تا توقف تولید
هرچند در حال حاضر، کمپانی میتسوبیشی، همچون عمده رقبای نام‌دار خود، به‌طور انحصاری بر روی طراحی و تولید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور متمرکز شده است و در این بین، هاچ‌بک میتسوبیشی میراژ (Mirage) تنها سواری تولیدی در این شرکت محسوب می‌شود، ولی طی دهه‌های گذشته همگان میتسوبیشی را با سدان‌هایش می‌شناختند. گالانت شاید معروف‌ترین و پُرتیراژترین مدل از این سواری‌های میتسوبیشی باشد. خودرویی که به‌عنوان یک محصول تولیدِ انبوه، از سال‌ ۱۹۶۹ در کلاس سدان، هاچ‌بک، کوپه و واگن تولید می‌شد و تولیدات کلاس سدان آن در تیراژ بالایی با استقبال مشتریان همراه بود. اما تولید آن از ۱۰۰ هزار نسخه در سال ۲۰۰۲ به تنها ۱۲ هزار نسخه در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۹ رسید و ناگزیر با توقف تولید همراه شد. درکل، فروش تمامی نسل‌های گالانت توانست از عدد شگفت‌انگیز ۵ میلیون نسخه نیز فراتر برود. شاید با تغییر شرایط بازار و تغییر ذائقه مشتریان و درپی تشکیل اتحادیه و همکاری مابین خودروسازان معروفی چون نیسان و رنو با میتسوبیشی، طی سال‌های آینده ما با احیا و به‌روزرسانی گالانت و ورود مجدد آن به جاده‌ها روبه‌رو باشیم، ولی در حال حاضر، حرف بر سر مدل‌هایی از گالانت است که پس از تولید در ۹ نسل مختلف، خط تولید آن‌ از سال ۲۰۱۲ به‌طور کامل متوقف شده است.

نسل به نسل با گالانت
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده، شرکت میتسوبیشی در سال ۱۹۶۹ از سدان خود با نام گالانت (Galant) رونمایی کرد. البته چهار نسل اول این خودرو، در بازارهای مختلف الزاماً با نام گالانت خوانده نمی‌شد و با نام‌های دیگری چون گالانت کولت، پلایموت کریکت، سیگما و اتنا نیز شناخته می‌شد. سه نسل اول این سدان فقط از جعبه‌دنده دنده‌ای ساده برخوردار بودند. نسل اول آن با حجم موتور ۱۳۰۰ و ۱۵۰۰ سی‌سی عرضه شد. دو سال پس از ارائه نسل دوم گالانت در سال ۱۹۷۴، نسل سوم این سدان ـ با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۸۵۰ و ۲۰۰۰ و ۲۶۰۰ سی‌سی ـ به بازارهای جهانی عرضه شد. این نسل گالانت پیش از اجرای «طرح تعویض خودروهای فرسوده» کم‌وبیش در خیابان‌های ایران نیز به چشم می‌خورد. البته، هم‌اکنون بعید به‌نظر می‌رسد که نسخه‌ای از آن باقی مانده باشد؛ مگر به‌صورت لوکس و کلکسیونی.

از سال ۱۹۸۰ بود که میتسوبیشی با ارائه نسل چهارم گالانت از مدل مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک ۳ سرعته رونمایی کرد. نسل پنجم این خودرو با تغییراتی به‌لحاظ فنی و ظاهری همراه بود و در مدل‌هایی با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶۰۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی توربو و همچنین ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی‌سی، از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰، تولید و عرضه شد. نسل ششم این خودرو که در مدل‌های مختلف در ایران حضور چشم‌گیری دارد، با نام‌های «گالانت سوسماری» و یا «کوسه‌ای» در کشور ما شناخته می‌شود. به‌دلیل اهمیت این نسل در ایران، در ادامه به شرایط فنی و طراحی و امکانات این نسل گالانت به‌صورت مجزا خواهیم پرداخت.

همچنین، تعداد محدودی از نسل هفتم این خودرو نیز، در چهار تیپ، به کشور ما راه پیدا کرد. نسلی که به‌دلیل نوع طراحی چراغ‌های جلو، آن را با نام «گالانت عینکی» می‌شناسند. تیپ GLS این خودرو با پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۲۰۰۰ سی‌سی فاقد امکانات ویژه است. تیپ VRV6 آن نیز به‌صورت انژکتوری و با داشتن پیشرانه ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ با دو میل سوپاپ، علاوه بر تمام امکانات سه تیپ دیگر، دارای سیستم  ABS، کولر دیجیتال، سیستم پایداری TCL و… است و قدرت آن به ۱۷۵ اسب‌بخار رسیده است. هرچند به‌ندرت در ایران یافت می‌شود، ولی در بین مدل‌ها و تیپ‌های متنوع گالانت موجود در ایران، شاید بی‌همتا و کامل‌ترین باشد. تغییر مهم بر روی نسل هفتم این خودرو شامل تجهیز پیشرانه آن به جعبه‌دنده تیپ ترونیک و سیستم مدیریت سوخت هوشمند GDI بود. طراحی این سدان خانوادگی و درعین‌حال اسپرت در دهه نود بسیار زیبا، چشم‌نواز و با حالت تهاجمی بود و نگاه‌ها را به خود جلب می‌کرد. این نسل با پیشرانه‌های متعددی چون ۱۸۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سی‌سی، ۶ سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی، ۶ سیلندر ۲۵۰۰ سی‌سی، ۶ سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی توربو دوقلو با توان تولید ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید و عرضه شده است. میتسوبیشی در این نسل برای اولین‌بار از سیستم تمام‌انژکتور MPI استفاده کرد و حتی توانست با آن در چندین دوره مسابقات رالی قهرمانی جهان، مقام اول را کسب کند.

دست‌آخر، پس از طراحی، تولید و عرضه نسل هشتم گالانت در سال ۱۹۹۶ که تعداد محدودی از آن با ظاهری اسپرت و چشم‌نواز در ایران موجود است، میتسوبیشی محصول پُرطرف‌دارش را در نسل نهم و پایانی آن با یک فیس‌لیفت کامل و تغییرات اساسی در طراحی کابین و شرایط فنی همراه کرد. نسل آخر گالانت از امکانات فنی و جانبی به‌روزی چون سیستم ترمز ABS و EBD، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سیستم تهویه قسمت عقب، صفحه نمایش لمسی، آینه‌ها و بالابرهای پنجره برقی، قفل ایمنی کودک، دوربین دید عقب، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو، سیستم تنظیم صندلی در هشت جهت، سقف شیشه‌ای و… برخوردار است. بدیهی است که از نسل آخر و نسخه به‌روزرسانی‌شده گالانت می‌بایست انتظارات بیش‌تری نسبت به نسل‌های قبلی داشت. خودرویی که ظاهر آن هم‌سطحِ زیبایی خودروهای هم‌رده‌اش است و از پیشرانه‌ای سود می‌برد که با ۱۶ سوپاپ و جعبه‌دنده ۴ سرعته و موتور MIVEC، توان تولید قدرتی برابر با ۱۵۸ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۱۳ نیوتن‌متر و حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند نسبت به خودروهای هم‌رده‌اش شتاب چشم‌گیری ندارد و طی ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حجم موتور آن ۲.۴ لیتر است و مصرف سوخت به‌مراتب بالایی، در حدود ۹.۵ لیتر به‌صورت ترکیبی، دارد.

جولان نسل‌ ششم گالانت در ایران
تاکنون خودروهای مختلف میتسوبیشی و مدل‌های مختلفی از گالانت در کشور ما عرضه شده است، ولی نسل ششم این خودرو که تولید آن از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۳ تداوم داشت، عمده گالانت‌های موجود در ایران را شامل می‌شود. به‌طوری که وقتی در ایران از گالانت صحبت می‌کنیم، عمدتاً منظورمان یکی از مدل‌های این نسل است. میتسوبیشی برای اولین‌بار در این نسل از دو میل‌بادامک و ۱۶ سوپاپ استفاده کرد و توانست توان فنی و راندمان موتور گالانت را تاحدود زیادی بالا ببرد. این نسل با پیشرانه‌های مختلفی چون ۱۶سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی، ۸ سوپاپ ۲۰۰۰ سی‌سی با توان تولید ۱۰۲ اسب‌بخار قدرت، ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ با توان ۱۳۵ اسب‌بخار و ۲۰۰۰ سی‌سی توربو با توان تولید ۱۹۷ اسب‌بخار قدرت تولید و عرضه شده است. در میان این مدل‌های نسل ششم، تعداد محدودی از نوع توربودار آن که با نام VR4 شناخته می‌شود، در ایران موجود است. اما مدل ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر اتمسفریک با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتور و انژکتوری، بیش‌ترین تعداد را در بازار خودروی ایران به خود اختصاص داده‌، همچنان در بازار خودروهای دست‌دوم به فروش می‌رسد. عمده گالانت‌های موجود در ایران متعلق به مدل GTI هستند. به‌طورکلی، مدل‌های مختلف نسل ششم این خودرو، ضمن دارا بودن تشابهات بسیار، تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. به‌طور مثال، مدل لوکس و فول‌آپشن این سدان، که با اصطلاح «سوپرسالن» نیز شناخته می‌شود، دارای آپشن‌ها و امکاناتی چون سان‌روف برقی، آینه و آنتن برقی، اسپویلر عقب، زِه کرومی دور شیشه‌ها و دست‌گیره‌ها، و… است. گالانت GTI علاوه بر امکانات مدل سوپرسالن، دارای ترمز عقب دیسکی و سیستم ترمز ABS در بعضی مدل‌ها، مجهز به کروز کنترل، رینگ‌های ۱۵ اینچی و… است. GTI از یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ با دو میل سوپاپ به‌صورت انژکتوری ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته برای نمونه‌های دنده‌ای، با ۲۰۰۰ سی‌سی حجم و امکان تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور را داراست، البته در نمونه‌های تولیدشده در سال ۱۹۹۲، قدرت آن به ۱۶۰ اسب‌بخار نیز می‌رسد. کولر و فرمان هیدرولیک در تمامی مدل‌های نسل ششم مشترک است. پیشرانه مدل GTI از نوع ۱۶ سوپاپ ۲۰۰۰ سی‌سی است. همچنین، مدل GLS از پیشرانه ۸ سوپاپ ۲۰۰۰ سی‌سی کاربراتوری برخوردار است. مدل سوپرسالن نسخه‌ای ۸ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی نیز دارد.

وضعیت بازار گالانت در ایران
در حال حاضر، شرکت «آرین موتور پویا» نماینده رسمی شرکت «میتسوبیشی موتورز» در کشور ماست. هرچند این شرکت از سال ۱۳۹۰ با هدف واردات، فروش و ارائه خدمات پس از فروش در ایران راه‌اندازی شده است، ولی طی سال‌های متمادی گذشته، مدل‌های مختلفی از محصولات این خودروساز ژاپنی در ایران عرضه شده است. همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، مدل‌هایی از نسل ششم و تعداد محدودی از نسل هفتم گالانت (با مدل‌ها، تیپ‌ها و اسامی مختلفی چون گالانت VR4، گالانت GTI، گالانت GLS، گالانت GLX، سوپر سالن، گالانت کوسه‌ای، گالانت عینکی، گالانت سوسماری، گالانت اتومات و انواع مدل‌های دنده‌ای) در کشور ما حضور دارند و در بازار خودروهای کارکرده خریدوفروش می‌شوند. برای مدل‌ها و انواع مختلف این خودروها قیمت‌های مختلفی در بازار تعیین شده است و هزینه خرید آن در بازه قیمتی گسترده و متنوعی از حدود ۲۰ میلیون تومان تا نزدیک به ۸۰ میلیون تومان برای نسخه‌های مدل‌بالا و لوکس (اسفند ماه ۱۳۹۷) را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با میتسوبیشی گالانت
مقایسه میتسوبیشی گالانت با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید