بسیار گران‌تر، بسیار خوشنام‌تر

مقایسه مرسدس بنز کوپهC350 با خودروهای هم‌رده

0
356

معمولاً رقابت بین تولیدات دو خودروساز بزرگ آلمانی تنگاتنگ پیش می‌رود و هرجا که صحبت از مقایسه یکی از آن‌ها با خودرویی هم‌سطح پیش می‌رود، پای یکی از تولیدات کمپانی هم‌وطنش در میان است. این رقابت تا جایی داغ است که گفته می‌شود بنز، کلاس C را برای رقابت با سری ۳ بی‌ام‌دبلیو تولید کرد یا بی‌ام‌دبلیو، سری ۵ را برای رقابت با کلاس S بنز. معمولاً اگر تولیدی از خاور دور یا دیگر کشورهای اروپایی هم قصد شرکت در این رقابت را داشته باشد، در بخش تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی جا می‌ماند؛ اما در کشور ما قیمت بالای محصولات بنز و بی‌ام‌دبلیو و هزینه بالای نگهداری آن‌ها باعث می‌شود که رقیبانی از دیگر کشورها نیز برای آن‌ها وجود داشته باشد.

مقایسه با بی‌ام‌دبلیو سری ۳ ۳۳۰i کوپه
خودروهای سری ۳ بی‌ام‌دبلیو پس از مدتی یکه‌تازی بنز با کلاس C وارد کشور شدند. در سال‌های ۸۵ و ۸۶ زمانی که کلاس C بنز در ناوگان پلیس بود، نمونه‌های محدودی از بی‌ام‌دبلیو در ایران دیده می‌شد. همان زمان بود که پرشیا خودرو اقدام به وارد کردن سری ۳ بی‌ام‌دبلیو در تمام نمونه‌های پایه و میانه و فول ۳۲۰i، ۳۲۵i و ۳۳۰i و مدل‌های کروک، سدان و کوپه کرد. رقابت نفس‌گیر این دو محصول آلمانی از همان سال‌ها در ایران آغاز شد. هردو محصول تولید ۲۰۰۸ هستند و از نظر طراحی ظاهری در یک سطح قرار دارند.

بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i کوپه نیز مانند بنز C350 کوپه دارای موتوری ۶ سیلندری و ۲۴ سوپاپی است؛ اما با نیم لیتر حجم کمتر یعنی ۳۰۰۰ سی‌سی. این حجم کمتر بر قدرت خروجی و گشتاور تأثیر خود را داشته است و درنتیجه سقف قدرت بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i برابر با ۲۷۲ اسب بخار است و نهایت گشتاورش ۳۲۰ نیوتن‌متر. درحالی‌که بنز C350 می‌تواند تا ۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید کند با ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور. سقف سرعت دو خودرو اما در یک سطح است و هردو توانسته‌اند به‌سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت دست یابند. جعبه‌دنده ۶ سرعتی بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i کوپه دو حالت اتوماتیک و خودکار دارد و می‌تواند این خودرو را به کمک قدرت بالای موتور در ۶.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. جعبه‌دنده بنز C350 کوپه ۷ سرعتی تیپ‌ترونیک است. صفر تا صدش نیز ۶ ثانیه ثبت شده است. درباره مصرف سوخت ترکیبی دو خودرو نیز باید گفت بنز C350 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i نیز ۷.۴ لیتر مصرف ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

در مورد امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و در برخی بخش‌ها مانند وجود پکیج AMG در بنز C350 کوپه برتری با این خودرو است و در قسمت‌هایی دیگر مانند صندلی راننده ۶ حالتی برقی و صندلی‌های تاشوی عقب برتری با بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i است.

اما قیمت دو خودرو این رقابت را تا میزان قابل‌توجهی به‌نفع بی‌ام‌دبلیو تمام می‌کند. واردات هر دو خودرو به‌دلیل حجم بالای موتورشان متوقف شده و شما برای انتخاب و خرید تنها نمونه‌های کارکرده را در اختیار دارید؛ اما می‌توانید یک نمونه سالم و کم‌کارکرد بی‌ام‌دبلیو ۳۳۰i کوپه را با حدود نصف قیمت یک مدل نه‌چندان سرحال بنز C350 کوپه تهیه کنید.

مقایسه با هیوندای جنسیس کوپه فیس‌لیفت ۲۰۱۳
هیوندای جنسیس کوپه برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط آسان‌موتور وارد کشور شد. نسخه ۲۰۱۳ آن نیز که فیس‌لیفتی از نسخه ۲۰۱۰ بود، در سال ۹۲ به تعداد محدود وارد شد. طراحی ظاهری جنسیس کوپه پس از فیس‌لیفت جذابیتی خاص پیدا کرد و بِروزتر شد. در این بخش باید گفت خلاقیت کره‌ای هیوندای در برابر نظم همیشگی آلمانی بنز قرار دارد. شاید بعد از گذشت زمان خلاقیت کره‌ای دچار تکرار شود، اما نظم آلمانی همیشه خاص و چشم‌نواز می‌ماند.

موتور ۳.۸ لیتری جنسیس کوپه توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۸ نیوتن‌تر گشتاور را دارد. این موتور خورجینی ۸ سیلندر ۲۴ سوپاپی با یک گیربکس ۸ سرعتی اتوماتیک شیفت‌ترونیک تکمیل می‌شود تا بتواند شتاب صفر تا صدش را به ۵.۹ ثانیه برساند. سقف سرعت جنسیس کوپه ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است و مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر؛ بنابراین گاهی از بنز C350 کوپه با موتور ۳.۵ لیتری و ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برتری دارد. شتاب صفر تا صد بنز C350 کمتر از ۶ ثانیه نیست، اما سقف سرعتش ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است. جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ‌ترونیک بنز C350 نیز ۷ سرعتی است اما این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

هزینه نگهداری جنسیس بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از بنز است و تأمین قطعاتش نیز کم‌دردسرتر. البته جنسیس کوپه ۲۰۱۳ را می‌توان با پرداخت نصف قیمت بنز کلاس ‌C350 کوپه خرید. این نکته نیز لازم به ذکر است واردات هر دو خودرو متوقف شده و تنها نسخه‌های کارکرده آن‌ها در بازار موجود است.

بیشتر بخوانید:
معرفی مرسدس بنز کوپه C350 و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با مرسدس بنز کوپه C350

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید