مقایسه سوزوکی کیزاشی با خودروهای هم‌رده

بشارتی از سرزمین آفتاب تابان

22

بازار سدان‌های متوسط یکی از پررونق‌ترین بازارهای خودرو در سطح جهان محسوب می‌شود؛ پر از فعالیت دائمی رقبا از کشورها و شرکت‌های متعدد که می‌کوشند سهم بیش‌تری را از آن خود کنند. سوزوکی هم که بیش‌تر به‌خاطر تولید شاسی‌بلند شهرت دارد، در این بازار، رقبای قدرتمندی را در مقابل خود می‌بیند. بااین‌حال این شرکت یکی از برندهای برجسته ژاپنی است و به‌خودی‌خود باید از آن به‌عنوان یک قدرت نام برد. هرچند هیچ‌گاه موفق به کنار زدن برندهایی چون مزدا یا تویوتا نشد که محبوبیت بیش‌تری را در بازار بین‌المللی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. در این‌جا سوزوکی کیزاشی را با چند مدل مشابه مقایسه می‌کنیم تا شما بتوانید تصور بهتری از این خودرو در قیاس با نمونه‌های مشابه داشته باشد.

مقایسه با هیوندای سوناتا
هیوندای سوناتا یکی از آن مدل‌هایی است که به‌خوبی در ایران شناخته شده‌ است و محبوبیت بالایی دارد و در نتیجه بازار خوبی هم برای خود دست‌وپا کرده‌اند. پس هیوندای سوناتا به‌خوبی می‌تواند دل خریداران ایرانی را به‌دست آورد. بااین‌حال جدا از شهرت و محبوبیت برند، شاید بد نباشد سوزوکی کیزاشی را با این رقیب کره‌ای مقایسه کنیم. اگر مقایسه را از موتور آغاز کنیم، در مواردی مثل حجم موتور به اعدادی بسیار شبیه و نزدیک می‌رسیم؛ حجم موتور سوناتا با رقیب ژاپنی یکسان و برابر ۲.۴ لیتر است. اگر به قدرت موتور دو خودرو نگاهی بیاندازیم، قدرت موتور سوناتای بنزینی تیپ GDI حدود ۱۸۸ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و قدرت موتور کیزاشی ۱۷۵ تا ۱۸۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور دقیقه است.

به همین نسبت سوناتا گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه دارد که از گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه رقیب ژاپنی بالاتر است. سوناتا در حالت پایه به جعبه‌دنده ۶ دنده‌ای مجهز است و کیزاشی دارای جعبه‌دنده CVT است.
در بحث امنیت، کیزاشی از رقیب کره‌ای‌اش امن‌تر است و به تعداد بیش‌تری کیسه هوا مجهز است. با این‌حال سوناتا با صندلی‌های چرمی با کیفیت بالا تولید و عرضه می‌شود، ولی رقیب ژاپنی نمی‌تواند در بخش کیفیت چرم صندلی به پای رقیب کره‌ای برسد. اگر به موسیقی گوش دادن علاقه‌مندید، کیزاشی قطعاً گزینه بهتری است؛ مجهز به ده بلندگو و یک ساب‌ووفر در مقابل سوناتا که هشت بلندگو دارد و فاقد ساب‌ووفر است.

مقایسه با تویوتا کمری
آخرین رقیب برای مقایسه، یک هم‌وطن است؛ نسل هفتم تویوتا کمری که به‌خوبی در ایران شناخته‌شده و پرفروش بوده و هست. به‌طور طبیعی این دو رقیب در بازار ژاپن هم با یکدیگر رقیب به‌حساب می‌آیند، هرچند نام تویوتا از نام سوزوکی معروف‌تر است و همین کار سوزوکی را در بازاریابی مشکل می‌کند. مقایسه را با موتور آغاز می‌کنیم جایی که کمری با حجم موتوری اندکی بیش‌تر از رقیب خودنمایی می‌کند.

تویوتا کمری به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز است که توان تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در‌حالی‌که کیزاشی از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌گیرد که می‌تواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کنید. تویوتا کمری به یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است و در نقطه مقابل کیزاشی از یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT بهره می‌برد. از نظر مصرف سوخت نیز کیزاشی اندکی از تویوتا کمری کم‌مصرف‌تر خواهد بود.

از نظر امکانات رفاهی هر دو خودرو از امکانات قابل قبولی برخوردارند و رضایت‌بخش به نظر می‌رسند. اگرچه کیزاشی از امکانات بیش‌‌تری بهره می‌برد. در مباحث مربوط به امنیت سرنشینان هم به نظر می‌رسد که کمری موفق به شکست کیزاشی می‌شود و با ۹ کیسه هوا امنیت بیش‌تری را برای سرنشینانش تأمین می‌کند. هم‌چنین که جعبه‌دنده اتوماتیک با فن‌آوری CVT کمری در مقابل جعبه‌دنده معمولی کیزاشی قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید حین رانندگی امکانات سرگرمی بیش‌تری را تجربه کنید، شاید کیزاشی اندکی بهتر باشد، اولاً کیزاشی به ۱۰ بلندگو مجهز است، ولی کمری ۸ بلندگو برای پخش صدا دارد. به علاوه کیزاشی ساب‌ووفر هم دارد، در حالی که کمری فاقد این امکان است. تنها تفاوت این است که کمری‌ در مدل‌های جدیدتر طبیعتاً با امکانات فنی مثل گوشی‌های همراه پیش آمده و امکانات اتصال بیش‌تری به نسبت کیزاشی در اختیار شما می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:
معرفی سوزوکی کیزاشی و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با سوزوکی کیزاشی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید