با اعلام رسمی تولید چند موتور کممصرف و توربو در مجموعه قدیمی بهمن، برخی گزارشها از ورود این شرکت به فاز تولید خودرو خبر میدهند.
بهمن خودروساز خوشنامی است. همه اعتبارش را مدیون کار با برندهای برجستهای نظیر مزدا، ایسوزو، گریتوال/ هاوال و فاو است. شرکتهای که در مقیاس جهانی کار میکنند و بهمن درسهای تولید را از آنها به خوبی آموخته است. این شرکت گرچه همواره خودروهای کوچک مقیاس و کم رمق تولید کرده ولی باکیفیت ساخته و در بازار خدمات پس از فروش هم بد عمل نکرده است. این شرکت حالا با این سرمایه قصد تولید یک محصول مخصوص به خود را دارد. خودرویی که به عقیده برخی حاصل یک بازطراحی و ری بج از سدان فاو بسترن B30 است و برخی هم از تولید صفر تا ۱۰۰ یک پلتفرم میگویند. البته در جایی مثل ایران که خیلی نمیتوان به اخبار رسانهها اعتماد کرد و روابط عمومی شرکت هم در خواب زمستانی به سر میبرد، ادعای ما ادعای گزافی است. با این حال اگر این ادعای گزاف صحت داشته باشد، باید بابت ایجاد یک قطب جدید در صنعت خودرو خوشحال بود.
مزدا که پیش از بهم خوردن توافق ایران و آمریکا در قرارداد برجام قصد توسعه همکاری با مزدا بر سر تولید کراساوور CX-5 و نیز تولید طیف وسیعی از شاسیبلندهای هاوال را داشت، گویا دور از چشم همه برخی سرمایهگذاریها در حوزه ساخت قطعات پیشرفته نظیر موتور و گیربکس را صورت داده و از طریق شرکای کرهای، ژاپنی، چینی و آلمانی به تکنولوژی تولید این دو مجموعه مهم دست یافته است. این پیشرانهها که در برخی منابع خبری به آنها لقب تیوان داده شده، در دو نوع بنزینی و گازسوز با آرایش سه سیلندر و حجم یک لیتر تولید شده و در کنار سیستم ۱۲ سوپاپه و استاندارد یورو۶ قادر به تولید ۶۷ تا ۱۲۲ اسب بخار قدرت هستند. توانی که برای طیف وسیعی از خودروهای تولید داخل کافی بوده و هدفگذاری برای عرضه محصولاتی در کلاسهای کوچک A تا Cرا نشان میدهد.
آیا بهمن که اخیرا محصولات تجاری تازهای را با نام شیلر روی همان مدلهای محبوب ساخت ایسوزو سوار کرده، قادر است خودرو سواری ساخت خود را راهی بازار کند؟ باید منتظر ماند و دید. این یک داستان جالب است با یک پایان باز!
بله میزند ولی خودروی بومی شده ملی چین
خرید
صبت نا م رانندگی
عالیه