معرفی پورشه پانامرا و بررسی بازار ایران

به‌روزترین‌ها در پورشه‌ای لوکس

0
298

پورشه پانامرا یک خودروی کلاس E اروپایی (با اندازه متوسط از نوع سدان یا استیشن که نیمه‌لوکس محسوب می‌شوند) است؛ هرچند که درحال‌حاضر جزو کلاس‌ کاملاً لوکس محسوب می‌شود. این خودرو را کمپانی معظم آلمانی پورشه تولید کرده است. این خودرو با موتور جلو و چرخ عقب متحرک تولید شده که نوع چهارچرخ محرک آن هم موجود است. این تنها خودروی سدان به‌حساب می‌آید که از سوی کمپانی پورشه با هدف پوشش بیش‌تر بازار ارائه شده است.

خودرویی با ۹ تیپ
این مدل از پورشه برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در شانگهای چین و در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد. در سال ۲۰۱۱ نمونه‌های دیزلی و هیبریدی این خودرو نیز بیرون آمد. در سال ۲۰۱۳ ظاهر این خودرو تغییراتی کرد و با یک فیس‌لیفت جدید به بازار عرضه شد. نسخه پلاگین هیبرید پانامرا و نسخه E-هیبرید پانامرا S نیز در نوامبر سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۱۶ این خودرو از نظر طراحی تغییراتی دیگر را تجربه کرد. به‌طورکلی پورشه پانامرا ۹ تیپ دارد؛ پانامرا، پانامرا ۴، پانامرا دیزل، پانامراS، پانامرا ۴S، پانامرا GTS، پانامرا S هیبرید، پانامرا توربو و پانامرا توربوS. در ادامه به تاریخچه و مشخصات هر کدام از این مدل‌ها پرداخته می‌شود.

مدل‌های اولیه پانامرا
پانامرا S، پانامرا ۴S و پانامرا توربو، اولین مدل‌ها از این خودرو بودند که در سال ۲۰۰۹ تولید شدند. پورشه بعد از این سه مدل اصلی که هر سه آن‌ها موتور با حجم ۴۸۰۰ سی‌سی و پیشرانه ۸ سیلندر دارند، دو مدل دیگر را در سال ۲۰۱۰ عرضه کرد، پانامرا و پانامرا ۴ که هر دو دارای موتور ۳۶۰۰ سی‌سی با پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی هستند و ۲۹۶ اسب‌بخار قدرت دارند و هر دو، تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت به اوج سرعت می‌رسند. در میان همه این مدل‌ها پانامرا توربو ۸ سیلندر خورجینی با موتور دوقلوی توربو و ۴۹۳ اسب‌بخار قدرت، از همه پرقدرت‌تر است که ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت دارد.

خودروهایی با تکنولوژی‌های مدرن
همان‌طور که گفته شد، در خودروهای پانامرا S و پانامرا ۴S از موتورهای V8 استفاده شده. بااین‌حال تکنولوژی‌های استفاده‌شده در خودروهای پانامرا و پانامرا ۴ که موتور V6 دارند، مشابه خودروهای با موتور V8  است. تکنولوژی‌هایی مثل سیستم تزریق مستقیم سوخت، سیستم مدیریت پایداری خودرو، سیستم توقف و استارت خودکار، دیسک خنک‌شونده با هوا، سیستم تعلیق فرمان با اتصال چندگانه، سیستم فرمان الکتریکی و حساس به سرعت در این خودروها به‌کار رفته است. در مدل توربو از آیرودینامیک فعال، همچنین اسپویلر فعال در چرخ‌های عقب (کنترل هوای اطراف خودرو در سرعت‌های بالا و کمک به وضعیت پایدار آن) به‌کار رفته است. در بعضی از مدل‌های توربو می‌توان پکیج خودروی اسپرت روی آن کار گذاشت که فنرها را بالا می‌برد یا بدنه خودرو را ۲۵ میلی‌متر پایین‌تر می‌آورد.

چهار مدل دوم

پورشه در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مدل‌های دیگری به پانامرا اضافه کرد؛ چهار مدل پانامرا S هیبرید، دیزل، توربو S و GTS. پانامرا S هیبرید موتور ۳۰۰۰ سی‌سی V6 با ۳۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. خودروی دیزل هم به همان شکل؛ موتور ۳۰۰۰ سی‌سی توربودیزل V6 دارد که ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت سرعت ایجاد می‌کند. توربو S یکی از قدرتمندترین خودروهای پورشه پانامراست که ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت، ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت سرعت و موتور دوقلوی توربوی ۴۸۰۰ سی‌سی دارد. پس با اضافه شدن چهار مدل، به‌طور کلی تعداد مدل‌های پورشه پانامرا به ۹ مورد رسید. مدل‌های پانامرا، پانامراS، هیبرید و دیزل، دیفرانسیل‌عقب هستند، درحالی‌که مدل‌های پانامرا۴، ۴S و GTS سیستم چهارچرخ محرک دارند. مدل‌های توربو و توربوS هم به سیستم مدیریت کشش پورشه مجهزند. در این سیستم، همه چهار چرخ با یک نقشه پیچیده الکترونیکی درگیر می‌شوند. همچنین دارای سیستم کنترل کلاچ چندصفحه‌ای و سیستم ترمز اتوماتیک دیفرانسیل هستند. مدل‌های مختلف پورشه پانامرا از امکاناتی چون سیستم تعلیق انعطاف‌پذیر، سیستم داینامیک رانندگی و فرمان‌پذیری، همچنین سیستم تعلیق فعال برخوردارند.

بازار پانامرا در ایران
مدل‌های پانامرا توربو و ۴S مدل‌هایی از پانامرا هستند که بیش‌ترین سهم بازار را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های موجود این خودرو در ایران کارکرده و متعلق به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ هستند. قیمت‌ها تا اسفند سال ۱۳۹۷، بسته به میزان کارکرد و سال ساخت از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با پورشه پانامرا
مقایسه پورشه پانامرا با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید