تجربه رانندگی با خودروهای کراساوور متفاوت از سدانها و هاچبکهاست. این خودروها را معمولاً بهعنوان خودروهای جادهای و سفری میشناسیم. اما بعضی موارد مانند اوپل موکا، که در گروه کراساوورهای کوچک قرار میگیرند، به شاسیبلندهای شهری معروفاند. این خودروها تجربه متفاوتی در رانندگی نصیب سرنشینان خود میکنند که بهنوبه خود جذاب است.
ویژگیهای مثبت:
- طراحی بدنه زیبا و همهپسند موکا در عین سادگی بهروز است و همه سلیقهها را به خود جذب میکند. مخصوصاً مدل بازطراحیشده این خصوصیات را بیشتر و بهتر دارد.
- موتور قوی و مناسب موکا کشش بالایی دارد و رانندگی در جاده و سربالاییها را راحت میکند.
- مصرف سوخت پایین موکا در حالت اقتصادی (ECO) پایینتر نیز میآید. البته استفاده از این حالت شتاب و سرعتگیری را کمی کاهش خواهد داد.
- عملکرد فوقالعاده جعبهدنده کاملاً هماهنگ با موتور و تحت فرمان راننده است.
- در مورد کیفیت بالای متریال بهکاررفته درون کابین به جرئت میتوان گفت بهترین در بازار است. همچنین مونتاژ عالی و دقیق قطعات باعث میشود آرامش درون کابین فراهم باشد.
- طراحی زیبا و ارگونومیک داخل کابین در عین رعایت نکات لازم برای راحتی در استفاده از امکانات، همچنان چشمنواز است. همهچیز درون کابین در جای خود قرار دارد و نظم در طراحی تحسینبرانگیز است.
- عملکرد خوب سیستم تعلیق همه تکانشها را میگیرد و اجازه نمیدهد آنها را در کابین احساس کنید.
- سیستم ترمز در خودرو بهخوبی عمل میکند و احساس امنیت راننده و سرنشینان را تأمین میکند.
- فرمانپذیری خودرو نیز خوب و رضایتبخش است و ایستایی لازم را در پیچها دارد و حتی در جادههای پرپیچوخم انحرافی در آن حس نمیشود.
- استهلاک پایین و کارایی بالای خودرو هم از دیگر داشتههای مثبت موکاست.
- امکانات رفاهی کامل و تجهیزات ایمنی بیکموکاست موکا هم از ویژگیهای مثبت آن است. امکاناتی مانند گرمکن فرمان و آینه جلوی الکتروکرومیک که در کمتر خودرویی دیده میشود.
- پنج ستاره ایمنی و دریافت ۱۰۰ امتیاز از Euro NCAP در بخش تجهیزات ایمنی و ۹۶ درصد در بخش ایمنی سرنشینان امتیاز بسیار بالایی برای موکا محسوب میشود که البته این مربوط به نسخههای فول آپشنی است که به کشورمان وارد نشده، اما به هر حال این اتومبیل از ایمنی خوبی برخوردار است.
- فضای کافی داخل کابین برای پنج سرنشین در جلو و عقب حتی برای افراد قدبلند مناسب است. همچنین قابلیت تاشوندگی صندلیهای عقب امکان بزرگتر شدن صندوقبار را در صورت لزوم فراهم میکند.
ویژگیهای منفی:
- اوپل موکا درواقع خودرویی بهمعنای واقعی کامل و کمنقص است، بهشکلی که حتی کارشناسان خارجی در زمینه ایرادات، فقط به سروصدای موتور اشاره کردهاند و قیمت بالای آن.
- البته قیمت موکا در ایران در مقایسه با کراساوورهای کرهای مانند اسپورتیج و سانتافه چندان گران نیست. اما شاید نقص اصلی موکا را باید در خدمات پس از فروش و نبود نمایندگی فعال در ایران بدانیم که منجر به مشکل در تأمین قطعات و تعمیر خودرو میشود و همچنین بازار خریدوفروش خودرو را بیرمق میسازد.
- تعداد محدود ورود این خودرو به کشور نیز این مشکل را تشدید میکند و باعث میشود تعمیرکار خبره این خودرو تقریباً نایاب شود. شاید همین دلایل باعث شده که در بحث قیمت، موکا مانند دیگر خودروهای همسطحش با افزایش قیمت سرسامآور مواجه نشود و به رقمهای بالای ۴۰۰ میلیون تومان دست نیابد.
بیشتر بخوانید:
معرفی اوپل موکا (Opel Mokka) و بررسی بازار ایران
مقایسه اوپل موکا (Opel Mokka) با خودروهای همرده