ب.ام.و X5 در برابر بنز GLE

0

بسته به اینکه بنز دوست باشی یا عاشق ب.ام.و، نگاهت به بازار اس‌یووی‌های شهری مجلل متفاوت خواهد بود. اگر خیلی اهل سرعت رفتن نباشی و برای شاسی‌بلند دلخواهت تصویری از یک سدان مرتفع را در ذهن داشته باشی، حتما سراغ مرسدس بنز و مدل GLE می‌روی. خودرویی که گاه ML، گاه MLK و حالا GLE نام دارد. خودرویی که گرچه سریع هم هست اما مثل ب.ام.و X5M به این کار شهره نیست. عاملی که باعث شده تا بسیاری ب.ام.و را در این رده به ستاره آلمانی ترجیح دهند، هم همین است.

نمودار مقایسه فروش دو خودرو

سری ایکس۵ که در ایران فروش بهتری را تجربه کرده است. برای اینکه ببینیم کدام یک از این دو مدل محصولاتی بهتر از نظر خریداران بوده‌اند، سراغ آمارهای جاتوداینامیکز رفته‌ایم. هردو خودرو از ابتدای قرن بیست و یکم وارد بازار شده‌اند و در دو دهه اخیر به اندازه چند سال نوری پیشرفت کرده‌اند‌ اما این پیشرفت بعضا به کام خریداران خوش آمده و بعضا هم کسی آن را تحویل نگرفته. در ادامه دقیق‌تر از برتری هر خودرو بر دیگری می‌نویسیم.

 

 

نسل اول

بنز سال ۱۹۹۷ نسل اول ML یا GLE را روانه بازار کرد و تا آغاز نسل دوم یعنی ابتدای سال ۲۰۰۵ توانست در سرتاسر جهان چیزی نزدیک به ۴۹۲ هزار دستگاه از این محصول را به فروش برساند. در مقابل ب.ام.و دو سال دیرتر و در آوریل ۱۹۹۹ سری X5 را با طرحی نوآورانه روانه بازار کرد و موفق شد تا دسامبر ۲۰۰۶ بالغ بر ۵۷۲ هزار دستگاه از این محصول را به فروش برساند.

نسل دوم

بنز با اصلاح رویه طراحی خود در نسل دوم ML محصول بزرگ‌تر و جذاب‌تر از قبل ساخت و موفق شد با یک فیس‌لیفت جزئی این نسل را تا هفت سال در بازار زنده نگه دارد و فروشی مناسب به میزان ۵۷۷ هزار دستگاه را با آن تجربه کند. در مقابل اما ب.ام‌.و با عرضه همزمان سری کوپه‌ مانند X6 کاری کرد که فروشش را تا حدود دو برابر مقادیر نسل قبلی افزایش دهد. خانواده X5-X6 به این ترتیب طی هفت سال و تا پایان زمستان ۲۰۱۳ موفق شدند روی هم رفته ۸۸۰ هزار دستگاه فروش داشته باشند. ‌

نسل سوم

از سال ۲۰۱۱ که نسل سوم GLE پای به بازار مصرف گذاشته، تا امروز که در آخرین روزهای نسل سوم خود قرار دارد مجموعا با فروشی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه، بهترین عملکرد ممکن را از بدو ورود به بازار به ثبت رسانده است. البته بخشی از این موفقیت از سال ۲۰۱۵ و با عرضه مدل GLE کوپه حاصل شده ‌ که رقیب مستقیم ب.ام.و X6 است‌ اما هرچقدر مرسدس بنز در این نسل عالی کار کرد اما رقیب باواریایی نتوانست قدرت خود را مثل نسل قبلی به رخ بنز بکشد و در پایان نسل سوم خانواده X5-X6 مجموعا توانست یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.

نسل چهارم

ستاره آلمانی به تازگی نسل تازه GLE را روانه بازار کرده ولی به نظر این شرکت بنز تازه مسیر موفقیت در این رده را پیدا کرده و در نسل چهارم فروشی بالاتر از همیشه را احتمالا تجربه می‌کند. ب.ام.و هم که از ابتدای سال ۲۰۱۹ با عرضه مدل‌های کاملا جدید خانواده X5-X6 موفق شده طی تنها شش ماه بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه فروش داشته باشد. عددی که رسیدن به رکوردهای تازه محبوبیت را برای محصول متوسط ب.ام.و در کلاس شاسی‌بلندهای شهری را در کنار بالا گرفتن تب نبرد با بنز نوید می‌دهد. هیچ کس اینجا نمی‌خواهد شکست را بپذیرد!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.