تاریخچه درخشان آقای M از خانواده بنز

بررسی سه نسل از محصولات خانواده ام‌ال مرسدس بنز که به ایران وارد شدند

0

زمانی ام‌ال، روزگاری ام و حالا GLE. اینها مجموعه نام‌هایی هستند که طی دو دهه اخیر روی اس‌یووی متوسط و مستحکم مرسدس بنز قرار گرفته‌اند. اعتبار و فروش این مدل اما همواره در اروپا و آمریکای شمالی یکسان بوده. کلاسML اگرچه پرفروش‌ترین یا اولین اس‌یووی واقعی مرسدس نبوده اما بی‌شک یکی از جذاب‌ترین خودروهای این رده از بازار به‌رغم حضور انبوهی از رقبای قدر بوده است. خودرویی با سبک و سیاق خاص طراحی بنز که نه‌تنها در نسل اول بسیار پیشرو بود که در هر نسل بخشی از مهم‌ترین استانداردهای این کلاس را با خود به خریداران معرفی کرد. با اینکه سیر کلی فروش این خودرو در جهان با ثبات است‌ اما نمی‌توان آن را محصولی پرفروش همچون مرسدس بنز GLC لقب داد. در نظر داشته باشید که کاهش فروش بنز ام‌ال عمدتا به دلیل قیمت رو به افزایش نسل‌های جدیدتر و تمایل خریداران به محصولات کراس‌اوور و نه اس‌یووی است. اینجا به طور خلاصه به بررسی تاریخچه سه نسل از خودرو شاسی‌بلند کلاس M که گاهی ام‌ال، گاهی MLK و اخیرا GLE نامیده شده، می‌پردازیم.

نسل اول/ آغازگر یک راه درخشان
قیمت در ایران : ۲۵۰ میلیون تومان
دوره تولید : ۲۰۰۵- ۱۹۹۸
طراح : برونو ساکو-پیتر فایفر
فروش بازار اروپا و آمریکا: (۲۶۶ + ۲۹۶) هزار دستگاه
کار تیمی درخشان دو طراح مشهور مرسدس بنز به سبکی از طراحی اس‌یووی منجر شد که بعدها از سوی خیل عظیمی از بازیگران این بازار از هوندا و تویوتا و هیوندای تا برندهای آمریکایی و چینی مورد توجه قرار گرفت. این نسل از بنز که نخستین شاسی‌بلند شهری ساخت بنز پس از تجربه موفقیت‌آمیز بنز جی واگن بود، توانست به خوبی مفهوم کراس‌اوور را با اس‌یووی‌های بیابانگرد بیامیزد و از دل یک اتاق راحت، خودرویی توانمند در زمینه آفرود خلق کند. مهم‌ترین ویژگی‌های کلاس ML که با نسل اول برای همیشه تثبیت شد یکی ستون پهن C که به صورت کج روی بدنه سوار شده و دیگری چراغ‌های کوچک عقب است. روندی که همواره در چهار نسل اخیر تکرار شده است. متاسفانه از این خودرو به تعداد بسیار کمی وارد ایران شده و قیمت آنها در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نوسان است.

نسل دوم/ تثبیت جایگاه
قیمت در ایران : ۶۰۰ میلیون تومان
دوره تولید : ۲۰۱۱-۲۰۰۶
طراح : استیو متین
فروش بازار اروپا و آمریکا: ( ۲۱۵ + ۲۳۱) هزار دستگاه
احتمالا پرفروش‌ترین نسل کلاس ام مرسدس بنز همین سری است که در دوره زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به تعداد معتنابهی از انواع ML320 و ML350 به ایران وارد شد. هم‌اینک در بازار مدل‌های ۲۰۰۸ این خودرو با قیمت ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون خرید و فروش می‌شود در حالی که از امکاناتی مشابه امکانات خودروهای روز کره‌ای بهره برده و سواری بسیار راحتی دارند. این نسل از کلاس ام‌ال که در بدو معرفی به بازار با رشد ۲۰ سانتی‌متری بدنه، حدود ۴.۷۷ متر طول داشت، طی یک دوره پنج ساله رقابتی سخت را با آئودی کیو۷ و ب.ام.و ایکس۵ در بازارهای جهانی تجربه کرد‌ اما ویژگی جالبی که ML را از ایکس۵ متفاوت می‌سازد، خشن‌تر بودن بدنه و اتاق است که سریعا نظر شما را به خود جلب می‌کند.

نسل سوم/ اقتدارگرایی به سبک بنز
قیمت در ایران : ۲.۵ میلیارد تومان
دوره تولید : ۲۰۱۸-۲۰۱۲
طراح : امیل بورکی
فروش بازار اروپا و آمریکا: ( ۱۹۲ + ۳۳۱) هزار دستگاه
این نسل از بنز در ایران به شدت کمیاب است. گرچه این کمیابی به قیمت محبوبیت گسترده ML ‌ یا GLE در ایران تمام شده و زمینه پرش قیمتی این خودرو به بالای دو میلیارد تومان را فراهم کرده است. اغلب نسخه‌های موجود در ایران از انواع ۳۵۰ هستند اما در اندک نسخه‌های ۵۰۰، خودرو کاملا سریع، مهیب و یاغی نشان داده و هم در آفرود و هم در شتابگیری به یک اندازه هیجان‌انگیز عمل می‌کند. نکته مهم درباره این نسل از شاسی‌بلندهای متوسط بنز این است که نسبت به دو نسل قبلی کاملا لوکس‌تر، بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد. در واقع ام‌ال در این نسل خود را به یک نسخه مرتفع و بزرگ از بنز ای کلاس تبدیل کرد که می‌تواند همزمان در جاده و جنگل سرنشینانش را در کمال راحتی جابه‌جا کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.