تحول بازار خودروی ایران با ماکسیما

معرفی نیسان ماکسیما دنده‌ دستی مونتاژ داخل و بررسی بازار ایران

0
168


کمپانی نیسان ژاپن نیازی به معرفی ندارد و سال‌هاست که ایرانیان با محصولات این شرکت ژاپنی آشنا هستند و وانت نیسان‌های آبی معروف و انواع مدل‌های نیسان پاترول، دهه‌هاست که در جاده‌ها و خیابان‌های ایران درحال ترددند. «نیسان ماکسیما» نیز یکی از این محصولات نام‌آشنای این خودروساز ژاپنی است که در روند تنوع‌بخشی به بازار بی‌رمق و کم‌تنوع خودرو در ایران عرضه شد و دیری نپایید که به خودروی محبوبی بین جوانان و افراد مرفه جامعه ایرانی تبدیل شد. شرکت نیسان حدود ۴۴ سال پس از تأسیس‌اش در سال ۱۹۳۳، اولین نسل از خودرویی با عنوان «ماکسیما» را در سال ۱۹۷۷ تولید کرد و روند این تولید تاکنون در هفت نسل ادامه داشته است. نسل پنجم این خودروی توانمند که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ توسط نیسان تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌شد، در ایران از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۲ توسط شرکت خودروسازی «پارس‌ خودرو» در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک مونتاژ و عرضه شد. درحقیقت، ماکسیمای مونتاژ شده در ایران همان مدلی است که در سال ۲۰۰۰ در رده سدان نیمه لوکس ازسوی نیسان طراحی، تولید و عرضه شده بود و حالا خط تولیدش به ایران راه پیدا کرده بود. گفتنی است که هم‌اکنون، شرکت نیسان نسل جدید ماکسیما را طراحی و تولید کرده است که از لحاظ بدنه با خودروی ماکسیمای تولیدشده در ایران کاملاً متفاوت است، اما به‌دلیل آن‌که ماکسیمای جدید در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود و بسیاری از قطعات این خودرو نیز توسط سازندگان آمریکایی تأمین می‌شود، طبیعتاً امکان تولید آن در ایران وجود ندارد.

عوامل مؤثر بر محبوبیت ماکسیما در ایران
زمانی که ماکسیما پا به بازار کشورمان گذاشت، جزو معدود خودروهایی بود که بازار خودروی ایران را کلاً دچار تغییر چشم‌گیری کردند. زیرا در آن ایام بازاری به نام خودروهای لوکس یا چیزی مشابه به آن وجود نداشت. پارس خودرو با عرضه‌ این خودرو، سگمنت خودروهای لوکس را در اختیار خود گرفت و پیش‌تاز و پرچم‌دار میدانی شد که در سال‌های بعد، خودروسازان دیگر نیز پا به این عرصه گذاشتند. همین موضوعِ عدم تنوع و تشنگی بازار ایران برای بلعیدن خودروهایی با ظاهر جدید و توان فنی هم‌تراز با خودروهای روز دنیا، برگ‌برنده تولید و عرضه ماکسیما در هر دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک شد. بی‌شک ماکسیما جزو اولین خودروهایی بود که هم‌زمان با عرضه در بازارهای جهانی، در ایران نیز عرضه می‌شد. یکه‌تاز این میدان همین‌طور پیش رفت تا چند سال بعد که سر و کله خودروهایی چون هیوندای سوناتا و تویوتا کمری گرند پیدا شد و حاصل آن چیزی نبود جز از دست رفتن بخش بزرگی از بازار داخلی به نفع این رقبای تازه‌وارد. اما هم‌چنان نیز ماکسیما دنده‌ای مونتاژ داخل، با داشتن امکانات قابل بررسی در زمان عرضه‌اش، قدرت و توانایی فنی مطلوب و قیمت مناسب، بازار نسبتاً خوبی در رده قیمتی خود و مشتریانی در بازار خودروهای دست‌دوم دارد که با شوق سراغ خرید آن می‌روند و داشتن این خودرو را به خرید برخی محصولات صفرکیلومتر بی‌کیفیت داخلی، همچون پراید، ترجیح می‌دهند.

ماکسیما خودرویی سریع و ماندگار
ماکسیما پیشرانه‌ای با حجم ۳۰۰۰ سی‌سی دارد که ۶ سیلندر و ۲۴ سوپاپ و به‌صورت خورجینی وی‌شکل (V) است. حداکثر توان این موتور ۲۲۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۹۱ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت است که صفر تا ۱۰۰ آن با جعبه‌دنده دستی ۶ دنده (۵ دنده جلو) حدود ۷.۴ ثانیه ثبت شده است. البته در دوره‌ای اعلام شد که ماکسیما بازار ایران فقط می‌تواند ۱۹۷ تا ۲۰۲ اسب بخار تولید کند.

ماکسیما دنده دستی که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ است، مصرف سوختی معادل ۱۴.۹ لیتر در شهر، ۸.۳ لیتر در بزرگ‌راه و ۱۰.۷ لیتر به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. ظرفیت باک آن۷۰ لیتر است. ناگفته نماند ماکسیما با جعبه‌دنده دستی ۱۴۳۰ کیلوگرم وزن دارد که ۲۰ کیلوگرم سبک‌تراز مدل دنده اتوماتیک است.

سیستم تعلیق در ماکسیما مستقل برای هر چرخ عمل می‌کند که در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب مولتی‌لینک با اتصال چندگانه و از نوع هیدرولیکی است. سیستم فرمان هم از قدرت کمکی هیدرولیکی استفاده می‌کند. دیسک و کالیپر ترمزها که در جلو دیسکی خنک‌شونده و در عقب دیسکی هستند، از نوع روغنی با بوستر خلائی بوده و از سیستم ضد قفل ABS بهره برده‌اند. به این امکانات باید بهره‌مندی از سیستم‌های پایداری EBD و ABS را اضافه کرد.

آپشن‌ها و امکانات این خودرو شامل مواردی چون تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه برای سرنشینان عقب، مجهز بودن به دو کیسه هوای راننده و سرنشین، قفل مرکزی ریموت‌دار، برخورداری از مه‌شکن‌های مخصوص برای عبور از پیچ‌ها، تنظیم برقی صندلی‌ها و پشت‌سری‌های فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی آینه‌های کناری، بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب و… اشاره کرد.

ماکسیمای دنده دستی و اتوماتیک موفق به دریافت چهار ستاره از مؤسسه استاندارد اروپا (EuroNCAP) در بحث ایمنی خودرو شده است.

وضعیت ماکسیما دنده دستی در ایران
در ابتدای عرضه ماکسیما در ایران، این خودرو قیمتی فراتر از خودروهای موجود در آن مقطع را داشت و حتی قیمت آن با هزینه خرید یک آپارتمان نقلی در منطقه‌ای متوسط در پایتخت برابری می‌کرد! این قیمت روندی نزولی را طی کرد و بنا به دلایل متعددی قیمتش آن‌قدر کاهش یافت که مشتریان هدف آن از قشر مرفه جامعه در اوایل دهه ۸۰ شمسی به قشر متوسط در دهه ۹۰ شمسی تغییر پیدا کرد. هم‌اکنون (اسفند ۹۷) در بازار خودروهای دست‌دوم، نیسان ماکسیمای مونتاژ داخل از نوع دنده دستی، قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از مدل مشابه دنده اتوماتیک‌اش دارد و متناسب با مدل، سلامت ظاهری و فنی، میزان کارکرد و… از قیمتی بالغ‌بر ۸۰ میلیون تومان تا  بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ماکسیما دنده‌ دستی
مقایسه نیسان ماکسیما دنده دستی با خودرو‌های هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید