ترکیب کوپه و رودستر

معرفی ب‌ام‌و زدفور و بررسی بازار ایران

0

ترکیب کوپه و رودستر
نزدیک به ۱۳ سال پس از آن‌که ب‌ام‌و  تولیدش را در سری Z شروع کرده بود، ب‌ام‌و Z4 را برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به دنیا معرفی کرد. حرف Z در این سری اول کلمه آلمانی zukunft به‌معنای آینده است و این سری از اول قرار بود خودروهایی تولید کند با طراحی جدید. سال ۱۹۸۹، Z1 متولد شد؛ خودرویی از نوع رودستر، یعنی خودروی دونفره‌ای که سقفش پارچه‌ای بود و باز و بسته می‌شد. بعد از آن، در سال ۱۹۹۵ Z3 به بازار آمد؛ یک رودستر دیگر که در فیلم «چشم طلایی»، خودروی جیمز باند بود و به موفقیت بالایی دست پیدا کرد. پنج سال بعد، Z8 متولد شد که نتوانسته به توفیق چندانی دست پیدا کند و ب‌ام‌و به‌فکر یک طرح جدید افتاد. سال ۲۰۰۲، ب‌ام‌و Z4 به بازار عرضه شد؛ یک رودستر جدید که در سال ۲۰۰۶، مدل کوپه آن، یعنی با سقف ثابت و محکم، هم به بازار آمد و توانست به موفقیت دست پیدا کند. این موفقیت منجر به تولید نسل دوم Z4 در سال ۲۰۰۸ و عرضه آن به بازار در سال ۲۰۰۹ شد؛ خودرویی که ترکیبی از رودستر و کوپه بود و ب‌ام‌و توانسته بود از یک سقف آلومینیومی جمع‌شونده برای آن استفاده کند که در عرض ۲۰ ثانیه بسته می‌شد. در این خودروی جدید و با این نوع طراحی دیگر تفاوتی بین رودستر و کوپه وجود نداشت و ب‌ام‌و با یک تیر دو نشان زده بود. در سال ۲۰۱۸، نسل سوم Z4 با ظاهری متفاوت هم معرفی شد که البته هنوز به ایران وارد نشده است.

فقط یک نسل در ایران
نسل دوم ب‌ام‌و Z4 در ایران از سال ۲۰۱۰ توسط پرشیا خودرو عرضه شد و فقط همین نسل از این خودرو در ایران وجود دارد؛ نسلی که با تیپ‌های مختلفی ازجمله ۱۸i، ۲۰i، ۲۸i، ۳۰i و ۳۵i تولید شده، اما در ایران بیش‌تر تیپ‌های ۲۰i و ۲۸i موجود است که هر دو دارای موتور ۴ سیلندر با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی هستند و تفاوت‌شان این است که در تیپ ۲۸i از موتور توربوشارژ استفاده شده و این مسئله سبب شده قدرت خروجی از ۱۸۴ اسب‌بخار در ۲۰i به ۲۴۵ اسب‌بخار در ۲۸i برسد. در تیپ‌های دیگر هم بیش‌ترین تفاوت از نظر حجم موتور است و برای مثال در ۳۵i از یک موتور ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی‌سی با قدرت ۳۰۶ اسب‌بخار استفاده شده که در ایران وجود ندارد. حداکثر سرعت در تیپ ۲۰i، ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۷ ثانیه طول می‌کشد. اما در تیپ ۲۸i حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰، ۶ ثانیه است. مصرف سوخت در هر دو تیپ ۶.۸ لیتر است و ظرفیت باک ۵۵ لیتر در نظر گرفته شده است. در هر دو تیپ از یک جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک ۸ سرعته استفاده کرده‌اند و برای تعویض دنده اهرمی روی کنسول میانی و البته پدال پشت فرمان وجود دارد. موتور ب‌ام‌و Z4 جلو قرار گرفته، اما دیفرانسیل در عقب قرار دارد. تیپ ۲۸i نسبت به ۲۰i تقریباً ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و ۱۴۷۵ کیلوگرم وزن دارد. هر دو تیپ استاندارد آلایندگی یورو ۵ دارند و توانسته‌ا‌ند پنج ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا، Euroncap دریافت کنند.

وضعیت در بازار ایران
ب‌ام‌و Z4، مثل همه تولیدات این برند پرطرف‌دار، از نظر طراحی ظاهری در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند هر کسی را راضی کند. طراحی درون کابین و روی داشبورد هم کاملاً به‌روز و پیشرفته است و استفاده از رنگ بدنه روی قسمت‌هایی از کنسول به زیبایی آن کمک کرده است. اما همه این‌ها در کنار استهلاک بالا و هزینه بالای تعمیر و نگهداری باعث شده خیلی از کارشناسان خرید این خودرو را به‌صرفه ندانند و ترجیح بدهند سراغ رقبای آن مثل پورشه باکستر بروند. این خودرو که تا مدل ۲۰۱۵ در ایران وجود دارد در بهمن‌ماه ۹۷ قیمتی ما بین ۴۲۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان داشته است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و زدفور
مقایسه ب‌ام‌و زدفور با خودروهای هم‌رده

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.