تغییریافته و به‌روز

معرفی بسترن B50F و بررسی بازار ایران

0
527

بسترن B50F  درواقع نسخه فیس‌لیفت سدان B50 است که توسط کمپانی بسترن فاو چین در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. بسترن، که زیرمجموعه فاو قدیمی و بزرگ چینی محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۶ شروع به فعالیت کرد و در سال ۲۰۰۹ بسترن B50 را به بازار معرفی کرد. اما قدیمی بودن طراحی ظاهری، ایمنی نه‌چندان بالا و موتور ضعیف خودرو باعث شد تا این محصول چندان در بازار موفق نباشد و چه در خود چین و چه دیگر نقاط دنیا مورد استقبال قرار نگیرد. همین امر موجب شد تا بسترن در سال ۲۰۱۴ تصمیم به عرضه نسخه فیس‌لیفت خودرو با عنوان B50F بگیرد.

B50F در چین
فاو نیز مانند دیگر خودروسازان رو به پیشرفت چین با بسیاری شرکت‌های خودروسازی معروف جهان مانند فولکس واگن، آئودی، مزدا، تویوتا و جنرال موتورز همکاری دارد و کار مونتاژ خودروهای این کمپانی‌ها را در چین در رزومه خود ثبت کرده است. همین همکاری باعث شده زیرمجموعه موفق این کمپانی یعنی بسترن مانند دیگر خودروسازان هم‌وطن از تجربیات این خودروسازان بنام جهان بهره لازم را ببرد و برای ساخت محصولات خود از پلتفرم‌های قدیمی و موفق آن‌ها استفاده کند. بر این اساس بسترن B50 بر پلتفرم موفق مزدا ۶  ساخته و B50F نیز بر همان پلتفرم قدیمی عرضه شد. اما خلاف B50 که در بخش فنی به فولکس جتا شبیه بود، B50F در این قسمت دنباله‌روی مزدا ۶ است. این خودرو مانند همه فیس‌لیفت‌های موفق جهان در طراحی ظاهری بسیار بهتر ظاهر شد، شاید چون صورتش را ایتال‌دیزاین طراحی کرد. در بخش فنی نیز موتور ۱۸۰۰ سی‌سی‌اش با ۱۴۲ اسب‌بخار قدرت بسیار قوی‌تر از موتور ۱۶۰۰ سی‌سی B50 عمل می‌کند؛ موتوری که با جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک خودرو بسیار هماهنگ‌تر است.

B50F در ایران
بسترن B50F در ایران مانند دیگر هم‌خانواده‌هایش توسط گروه خودروسازی بهمن عرضه شد. بهمن‌ خودرو همکاری خود را با بسترن از سال ۹۲ شمسی با B50 آغاز کرد و پس از عدم استقبال عمومی از این محصول همان‌طور که در دیگر نقاط جهان اتفاق افتاد، بهمن‌ خودرو‌ نسخه فیس‌لیفت آن یعنی B50F را وارد کرد. مونتاژ و عرضه B50F از سال ۹۳ در ایران آغاز شد و تا سال ۹۶ ادامه یافت. و پس از آن تولید این خودرو در بهمن‌ خودرو به‌دنبال توقف تولیدش در کمپانی مادر متوقف شد. درواقع بهمن‌ خودرو به‌دنبال استقبال از B50F و B30 به‌فکر مونتاژ محصولات جدید بسترن افتاد تا بازار رقابتی شدید را از دست ندهد. شاید اگر این اقدام به نتیجه می‌رسید، بسترن B50F عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷ یکی از این محصولات می‌بود، اما اعمال تحریم‌های جدید بسیاری از برنامه‌های بهمن‌ خودرو را به‌هم ریخت. درهرحال، بسترن B50F یکی از زیباترین و موفق‌ترین خودروهای چینی است که به بازار ایران راه یافته است.

بررسی بازار بسترن B50F در ایران
بسترن B50F ازجمله خودروهای چینی بازار ایران بود که با قیمت مناسب در کنار مشخصات فنی قابل‌قبول و امکانات رفاهی کافی و تجهیزات ایمنی بالا توانست در بازار رقابتی خودرو به‌خوبی عمل کند و در ابتدای ورود توجه زیادی را به خود جلب کرد. طراحی ظاهری مناسب این خودرو را نیز نباید نادیده گرفت. اما نکته عجیب رونق ضعیف در بازار خریدوفروش کارکرده‌ این خودرو بود. در شش ماهه دوم سال ۹۶، که قیمت‌ها به‌طور روز‌افزون بالا می‌رفت، قیمت این خودرو، بعد از کمی کارکرد، افت بسیاری داشت که سؤال‌برانگیز بود. دلیل این مسئله نبود قطعات یدکی خودرو در بازار و گرانی آن‌ها بود، همچنین خدمات پس از فروش بسیار ضعیف. به‌طوری‌که برخی رانندگان بسترن B50F شکایت داشتند که حتی در محدوده زمانی گارانتی خودرو به نمایندگی مراجعه کرده‌اند و تعمیرکاران آن‌ها قادر به تشخیص مشکل خودرو و حلش نبودند.
همه این عوامل دست به دست هم داد که قیمت بسترن از اوایل سال ۹۳ تا اواخر ۹۶، که نمونه صفرش عرضه می‌شد، در محدوده ۷۳ میلیون تا ۷۸ میلیون تومان برای نمونه‌های صفر و بین ۵۵ میلیون تا ۶۵ میلیون تومان برای نمونه‌های کارکرده باقی بماند. اما این ثبات قیمت نیز در سال ۹۷ تحت‌تأثیر دور جدید تحریم‌ها قرار گرفت به‌نحوی که قیمت ۷۵ میلیون تومانی این خودرو در خرداد ۹۷ به ۱۰۹ میلیون تومان در تیرماه همین سال رسید و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در اسفندماه ۹۷، قیمت این خودرو در نمونه‌های سالم و کم‌کار آن به ۱۹۰ میلیون تومان و در نمونه‌هایی با کارکرد بیش‌تر و ناسالم‌تر نیز به ۱۲۰ میلیون تومان رسید!

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با بسترن B50F
مقایسه بسترن B50F با خودروهای هم‌رده


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید