مشخصات فنی مینیاتورِ ایرانی

2
4779

تیبا از سال ۸۷ وارد بازار خودروی ایران شد. خودرویی که طراحان شرکت سایپا، در ابتدا اسمش را مینیاتور؛ با شعار زیبای ایرانی گذاشتند. برای آشنایی هرچه بیشتر با این مینیاتور ایرانی بهتر است جدول مشخصات آن را با هم مرور کنیم.

مشخصات غیرفنی

ترمز ABSجالیوانی روی کنسول جلو و ساعت دیجیتال
کیسه هوای راننده و سرنشین جلوصندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
تهویه مطبوعبرف پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم
سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل
CD Player با قابلیت پخش  MP3قفل مرکزی
چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Switch)گرمکن شیشه عقب
چراغ مه‌شکن جلوریموت کنترل
چراغ مه‌شکن عقب آینه‌های جانبی برقی/ سفارشی و اختیاری
چراغ خطر سومشیشه بالابر برقی عقب/ سفارشی و اختیاری
چراغ هشدار‌دهنده عیب‌یاب موتورتهویه مطبوع اتوماتیک/ سفارشی و اختیاری
آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخلکیت گازسوز/ سفارشی و اختیاری
کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاعرینگ آلومینیومی/ سفارشی و اختیاری
شیشه بالابر برقی جلو

ترکیبی از خودروهای دیگر
تیبا را در حقیقت می‌توان خودرویی دانست که برای ساختش، از قطعات پراید و ریو هم استفاده شده است. صندلی‌های تیبا شباهت زیادی به صندلی‌های ریو دارد و با توجه به این‌که قیمتش زیر ۳۵ میلیون تومان در کارخانه و زیر ۴۵ میلیون تومان در بازار آزاد است (تا اواسط آذر ۹۷)، طبیعی است که امتیازات این خودرو نیز در حد و اندازه بودجه‌ای خواهد بود که صرف می‌کنید.
موتور تیبا، موتوری چهار سیلندری و یک‌و‌نیم لیتری محسوب می‌شود. این موتور در واقع ارتقایافته موتور پراید است که با همکاری شرکت مگاموتور و آلمانی‌ها تقویت شده است، در نتیجه حجم و نسبت تراکم آن افزایش یافته تا بهتر کار کند. موتور تیبا قادر به تولید نیروی ۸۰ اسب بخار است که البته به تازگی‌ به ۸۷ اسب بخار هم افزایش یافته است.
جعبه دنده تیبا طوری طراحی شده که باعث شده این خودرو شتاب بالایی داشته باشد. سیستم ترمز تیبا دیسکی و کاسه‌ای است که در بخش جلو و عقب آن تعبیه شده است. این طراحی باعث شده تا ماشین به خوبی در سرعت‌های مختلف توقف کند. از طرفی دیگر تیبا استاندارد یورو ۴ را هم دارد که باعث شده تا مورد توجه علاقه‌مندان محیط‌ زیست نیز قرار بگیرد.

اگر علاقه‌مند به خودرو هستید در مطالب زیر می‌توانید 
تیبا صندوقدار را در بازار ایران ارزیابی کنید
درباره تجربه رانندگی با تیبا صندوقدار بیشتر بدانید
و تیبا صندوقدار را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید


2 دیدگاه‌ها

  1. من از سال ۹۰ تیبا دارم و تا بحال چهار بار ماشینمو نو کردم و هر چهار بار دوباره تیبا خشک خریدم البته قبل اون ۴۰۵ و پرشیا هم داشتم ولی تیبارو بیشتر میپسندم هم از نظر شتاب و قدرت کم نمیاره و امنیت بسیار بالاتری نسبت به پارس و ۴۰۵ و پراید داره و هم هزینه استهلاکش خیلی متناسبتر از پژو عه زیبایی هم داره که البته این سلیقه ایه ولی توی ماشینهای پر تیراژ ایرانی از نظر من بهترین ماشینه و مهمتر از همه امنیت خیلی بهتری داره بخصوص ستونهای اصلی ماشین خیلی محکمتر از بقیه ماشیناست لازمه بگم من هم با ۴۰۵ چپ کردم هم با تیبا که دوتاشم از نظر موقعیت و شرایط شبیه هم بودن ولی ۴۰۵ رو مجبور شدم بدم اوراقی ولی تیبا با ۵-۶ تومن دوباره جمع شد و چند ماه هم سوارش شدم و بعد فروختم

    ۱
    ۱

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید