تکامل در بازار جهانی کامپکت

ب‌ام‌و سری 1 هاچ‌بک و بررسی بازار ایران

0

سال ۲۰۰۴، ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک وارد بازار شد. قرار بر این بود که سری یک جایگزینی برای سری ۳ باشد که از سال ۱۹۷۵ در حال تولید بود و ب‌ام‌و می‌خواست این کلاس، یعنی خودروهای جمع‌وجور کامپکت را به تکامل برساند. در نسل اول، که تولیدش تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت، دو مدل هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در در بازار حضور داشت، چیزی که در نسل دوم هم، یعنی از سال ۲۰۱۱ تاکنون، ادامه داشته است. سری ۱ هاچ‌بک در جهان با تیپ‌های مختلفی عرضه شد و پرشیا خودرو به‌عنوان واردکننده آن به ایران از هر نسل فقط دو تیپ را وارد کرده است. از نسل اول تیپ‌های ۱۱۸i و ۱۲۰i و از نسل دوم تیپ‌های ۱۲۰i و ۱۲۵i که هر کدام تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. البته پرشیا خودرو در نسل دوم فقط اقدام به عرضه مدل پنج‌در کرده، اما مدل سه‌در نسل اول هم در بازار ایران حضور دارد. البته سری ۱ هاچ‌بک نسل اول در ایران خودرویی نایاب محسوب می‌شود و وارداتش بسیار محدود بوده است. اما عرضه نسل دوم بیش‌تر بود و اکنون هم می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را پیدا کرد.

موتوری که حرف ندارد
نسل اول ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک در هر دو تیپ از یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که در تیپ ۱۱۸i آن، ۱۴۳ اسب‌بخار و در تیپ ۱۲۰i توربوشارژ، ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. حداکثر سرعت در این دو تیپ به‌ترتیب ۲۱۰ کیلومتر و ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن‌ها هم ۸.۸ و ۷.۸ ثانیه است. سری یک هاچ‌بک نسل اول در تیپ ۱۱۸i در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت فقط ۵.۹ لیتر مصرف سوخت دارد و در تیپ ۱۲۰i این مصرف به ۶.۴ لیتر رسیده است. هر دوی این تیپ‌ها از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده می‌کنند و دیفرانسیل‌عقب هستند. در نسل دوم و در هر دو تیپ ارائه‌شده در ایران هم موتور همان ۴ سیلندر با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی است منتهی در تیپ ۱۲۰i توان خروجی به ۱۸۴ اسب‌بخار و در تیپ ۱۲۵i که توربوشارژ دارد به ۲۲۴ اسب‌بخار رسیده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ در این نسل به‌ترتیب ۷.۱ و ۶.۱ ثانیه است و مصرف سوخت در حالت ترکیبی ۵.۹ لیتر برای تیپ ۱۲۰i و ۵.۷ لیتر برای تیپ ۱۲۵i خواهد بود. در این نسل از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک استفاده شده و خودرو همچنان دیفرانسیل‌عقب است. نکته دیگر درباره تفاوت این دو نسل وزن آن‌هاست که نسل دوم به‌طور متوسط ۱۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسل اول است.

نو که بیاد به بازار
شاید اگر ۱۰ سال پیش بود، ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک در نسل اول خودروی زیبایی بود. اما حالا قیافه این مدل زیادی معمولی است و به‌خصوص در نمای جلو زیبایی ندارد. بخش عقب خودرو و چراغ‌های عقب ولی کماکان زیبا هستند. در نسل دوم مشکل نسل اول برطرف شده و خودرو ظاهر قابل‌قبولی دارد. علاوه بر این، سرنشینان جلو در این خودرو احساس راحتی زیادی خواهند کرد. خلاف سرنشینان عقب که احتمالاً از نشستن در سری ۱ هاچ‌بک کلافه خواهند شد. فضای عقب خودرو به‌شدت محدود است و برای افراد بزرگ‌سال نامناسب خواهد بود. البته طراحی داخل خودرو به خصوص در نسل دوم و مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، که در ایران عرضه شده، چشم‌نواز است و خریدار را راضی می‌کند. نسل اول ممکن است کمی قدیمی به‌نظر برسد و شبیه خودروهای کره‌ای باشد. از نظر ایمنی، سری یک هاچ‌بک توانسته پنج ستاره Euro NCAP اروپا را دریافت کند و این یعنی یک خودروی امن. با همه این‌ها ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک نسل دوم و صفرکیلومتر یکی از گران‌قیمت‌ترین هاچ‌بک‌های بازار است و در بهمن ۹۷ حدود ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. البته مدل‌های پایین این خودرو را می‌توان با ۱۶۵ میلیون تومان هم در سایت “دیوار” پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک
مقایسه ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.