تیبا؛ زیبای ایرانی

0
1815

تیبا برای اولین‌بار با شعار «زیبای ایرانی» به بازار آمد و توانست سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد، این خودرو، که آن را دومین خودروی ملی ایرانی می‌دانند، برای افرادی که می‌خواستند از پراید کوچ کرده و به سمت یک خودروی بهتر و با پوشش خدماتی و قطعات مورد نیاز در داخل کشور بروند، انتخاب خوبی بود زیرا به هر حال تیبا ظاهری شیک‌تر داشت و خانوادگی‌تر محسوب می‌شد.

تیبا، خودرویی میان پراید و ریو
تیبا را در واقع ارتقایافته پراید می‌دانند؛ چراکه روی همان پلتفرم S81 (یا X200) سوار و ساخته شده است. در واقع به گفته کارشناسان، تیبا را می‌توان خودرویی میان پراید و ریو تلقی کرد و طبیعی است که چون این دو خودرو جزو پرفروش‌های بازار بوده‌اند، تیبا هم توانسته به فروش بالایی برسد.

جالب است بدانید که در طراحی این اتومبیل از تخصص گروه ایتالیایی IET و گروه آنجلینی دیزاین و طراح ژاپنی معروف آن، هارادا استفاده شده است؛ که البته در کنار آن‌ها مهندسان ایرانی نیز حضور داشته‌اند. همچنین در طراحی این خودرو از خطوط و منحنی‌های فراوانی استفاده شده است، در نمای جلویی آن نیز خطوط برجسته‌ای روی کاپوت طراحی شده تا با طرحی آیرودینامیک، حالتی تهاجمی‌تر هم به آن ببخشد. اگرچه عده‌ای به نحوه طراحی جلوپنجره کوچک و نیز سپر آن، انتقاداتی هم می‌کنند که با رویکرد طراحی باقی بدنه و اتاقک هماهنگ در نیامده است، از حق نباید گذشت و نوآوری در طراحی را، مخصوصاً در جاهایی مثل گلگیر و عقب خودرو و … باید جزو مزیت‌های طراحی آن محسوب کرد.

استقبال از خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان
در ایران، خودروهای ارزان‌قیمت یا زیر ۴۰ میلیون تومان (بازار خودرو تا اواسط سال ۹۷)، مشتریان خوبی دارند چرا‌که به واسطه مشکلات اقتصادی و گسترش طبقه متوسط، مشتریان بیشتر قادرند که در این بازه قیمتی دست به خرید خودرو بزنند. در نتیجه خودروهایی مثل تیبا و پراید و … بازار خوبی پیدا می‌کنند.

خدمات پس از فروش
معمولاً در بازار ایران، عواملی چون واردات اتومبیل خارجی، انحصاری که تولید‌کنندگان خودروهای ‌داخلی ایجاد کرده‌اند، توانایی مالی ‌خریداران، وضعیت خدمات پس از فروش و قطعات خودرو باعث محدودیت در انتخاب‌ خودرو می‌شوند. اگرچه گاهی نمایندگی‌های ‌سایپا ‌برای ‌تعویض قطعات، مدت‌ها صاحبان خودرو را منتظر نگه می‌دارند اما از آنجا که شرکت تولید‌کننده تیبا، سایپاست و تعداد کسانی ‌که از خودروی تیبا استفاده می‌کنند زیاد شده است، امکانات و خدمات پس از فروش آن بیشتر در دسترس است.

مقایسه تیبا با پراید
با نگاه به قیمت خودروهای ساخت ایران، در می‌یابید که تیبای ‌صندوق‌دار گزینه خوبی برای خرید است. تفاوت قیمت تیبای ‌صندوق‌دار کار‌کرده با پراید کار‌کرده چندان قابل توجه نیست، ولی از نظر طراحی، فضای ‌بیشتر، شتاب بالا، تکان‌های ‌کمتر و چند آپشن مثبت دیگر می‌تواند گزینه بهتری ‌تلقی ‌شود و شاید به همین دلیل است که بیشتر مردم تیبای ‌کارکرده را ترجیح می‌دهند. اگرچه که هزینه نگهداری تیبای ‌صندوق‌دار نسبت به ‌پراید بالاتر است اما در بازار ایران، تیبا یک اتومبیل خانوادگی ‌خوب، با قیمت پائین و هزینه نگهداری ‌نه‌چندان بالا تلقی می‌شود. طبق آمارهای پایانی سال ۹۶، پراید با ۲۱۸ هزار دستگاه مقام اول در تولید را داشته است و بعد از آن نیز تیبا، تیبا ۲ و ساینا که همگی یک خانواده‌ محسوب می‌شوند، با ۱۵۸ هزار دستگاه تولید، مقام دوم را از حیث فروش و تولید داشته‌اند. اگر بخواهیم بازار پراید و تیبا را از زاویه دیگر هم ارزیابی کنیم لازم است بدانیم که تولید پراید در حال کاهش و تولید تیبا در حال افزایش است. در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار آینده خودرو در ایران دست‌کم طی این چند سال، بازار خودروهایی چون تیبا خواهد بود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که مشتری ایرانی، ترجیح می‌دهد خودروی شیک‌تری مثل تیبا را استفاده کند. به هر حال پراید کم‌کم به خودرویی قدیمی بدل شده است و اثری از طراحی جدید در آن مشاهده نمی‌شود.

با توجه به رشد تیراژ و مصرف خودروهای ‌خانواده تیبا، می‌توان نتیجه گرفت که با حذف تدریجی ‌پراید، تیبا به پرفروش‌ترین خودروی ایرانی تبدیل خواهد شد. طبیعی ‌است وقتی ‌چنین اتفاقی ‌بیفتد، باید فکر بیشتری نیز برای خدمات پس از فروش آن شود تا نگرانی بابت تعویض قطعات این خودرو وجود نداشته باشد.


اگر علاقه‌مند به خودرو هستید در مطالب زیر می‌توانید
با مشخصات تیبا صندوقدار آشنا شوید
درباره تجربه رانندگی با تیبا صندوقدار بیشتر بدانید 
و تیبا صندوقدار را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید