مزدا6 با وجود همه ویژگی‌های خوبش هرگز موفق نشده در ایران عرضه شود

جذاب مثل تنها مزدا6 پلاک ملی

190

سالیان زیادی است که مونتاژ خودروهای مزدا در ایران با استقبال گسترده خریداران مواجه شده و اغلب افراد، برند ژاپنی مزدا را هم ردیف تولیدات برجسته صنعت خودرو ژاپن از جمله تویوتا و هوندا قرار می‌دهند. انتخابی که از قضا در بسیاری از جنبه‌ها چندان هم بی‌راه نیست و با وجود طراحی مهیج، دوام بالا، ظرافت مونتاژ و قیمت مناسب، مزدا را به برندی خاص و قابل اعتماد تبدیل کرده است.

مزدا ۶ پلاک ملی

این بین هرچقدر خریداران ایرانی با مدل‌های سری 3 این شرکت اعم از 323 یا نیو مزدا 3 آشنایی دارند، کمتر پیش آمده اتاق سری6 این خودرو را دیده یا با آن تجربه سواری و مسافرت داشته باشند. خودرویی که هرچقدر مناطق آزاد تجاری کشور نظیر انزلی و ارس پرطرفدار است، به دلیل محدودیت‌های واردات در مناطق اصلی ردپایی از آن نیست. اخیرا چند مدل از نسخه‌های نسل اول و دوم و نیز یک نسخه از نسل آخر مزدا6 در کشور شکار دوربین عکاسان شده که یکی از آنها همین مدل سفیدرنگ است. خودرویی که نسخه 2017 مزدا6 جدید است و گفته شده تنها نمونه پلاک ملی این خودرو در ایران است.

ببینیم وضعیت مزدا6 که در بازارهای جهانی بین 23800 تا 36 هزار دلار قیمت دارد، در مقایسه با رقبای کره‌ای و ژاپنی خود که عمدتا در ایران محبوب هستند، در چه سطحی قرار دارد.

فروش جهانی: محبوبیت معمول یک ستاره

این خودرو ژاپنی که از بدو معرفی در سال 2003 موفق شده تنها در سه بازار آمریکا، استرالیا و کانادا بیش از 850 هزار دستگاه فروش داشته باشد و در اروپا هم در این مدت چیزی نزدیک به یک میلیون دستگاه فروش کند. این خودرو که عمدتا در دو گونه سدان و استیشن تولید می‌شود، تولیدش در مقایسه با یک دهه قبل نصف شده که این موضوع عمدتا ناشی از استقبال خریداران از خودروهای شاسی‌بلند است.

معماری و طراحی: نه اقتصادی نه لوکس

با استفاده از خطوط طراحی پخته‌ای که میراث زبان طراحی کودو است، مزدا6 در آخرین نسل خود محصولی جذاب‌تر از اغلب رقبای دوره 2014-2017 است. در واقع ترکیب یک جلوپنجره بزرگ و کرومی که فرمی نزدیک به طرح لوگو مزدا دارد با دو چراغ تیز و کوچک قطره‌ای از این خودرو در نمای جلو یک اتومبیل جذاب ساخته که در امتداد هم با خطوطی نرم و پویا ترکیب شده و کیفیتی بالاتر از هیوندای سوناتا و فولکس واگن پاسات در حد کمری نسل قبل دارد. این ویژگی در کابین هم رسوخ کرده و با تلفیق چرم و استیل و چوب با پلاستیک نرم و سفت دو رنگ، داشبورد، رودری‌ها و کنسولی متناسب و وزین را برای مزدا6 به ارمغان آورده است.

موتور و فنی: چابک و سرحال اوج کار

این سدان استفاده از موتور طراحی شده توسط مهندسین مزدا است که با قدرت و گشتاوری مشابه و نزدیک با رقبا از جمله سوناتا، اوپتیما و آکورد، کشش فوق‌العاده‌ای را عاید راننده می‌کند. در واقع این خودروساز ژاپنی در مزدا 6 از موتور نوظهور اسکای‌اکتیو با حجم 2500سی‌سی استفاده کرده که این موتور از نوع خطی و چهار سیلندر است و نیرویی معادل با 184 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نیرویی که در خودرو سفیدرنگ ما در ایران توسط یک گیربکس اتوماتیک به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود.

سواری؛ آرام و راحت ولی نه ایده‌آل

مزدا 6 جدید مجلل‌تر از دو نسل قبلی خود شده ولی کماکان روحیات خانوادگی خود را حفظ کرده است. آنهایی که تجربه رانندگی با محصولات سازنده خاص ژاپنی را دارند به خوبی می‌دانند که کلا خودروهای مزدا اسپورت و راحت و نسبتا کم صدا هستند. مواردی که برای یک خودرو سالن اهمیت بالایی دارند. البته مزدا به همین حد بسنده نکرده و به منظور بهبود کیفیت داخل کابین از مواد خوبی استفاده کرده که این مورد سبب کاهش سر و صدا در این خودرو تا سطح 71 دسی‌بل شده است. استفاده از روکش‌های چرمی ناپا و جایگزین شدن کلید‌های سنتی با انواع لمسی، غربیلک فرمان جدید، نمایشگر 4.6 اینچی جهت اطلاعات مهم خودرو، سیستم جلوگیری از خروج از خط و تشخیص نقطه کور از جمله موارد جالبی است که در کابین سدان متوسط مزدا یافت می‌شود. اینها را بگذارید کنار رادیو ماهواره‌ای، سیستم صوتی مارک بوس و سامانه اطلاعات سرگرمی مخصوص مزدا تا بدانید ابدا با یک خودرو اقتصادی و ارزان‌قیمت طرف نیستید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید