جنگ غول‌های

مقایسه ب‌ام‌و ایکس وان (BMW X1) با خودروهای هم‌رده

0

اختلاف‌ها در میان خودروهای گران‌قیمت و مشهور بر سر جزییات است و تصمیم‌گیری بر سر این‌که کدام یک بهتر از دیگری است کار بسیار سختی خواهد بود. با این وجود در بازار دنیا و ایران رقبای سرسختی برای ب‌ام‌و ایکس وان (BMW X1) وجود دارند. نمونه‌هایی مثل لکسوس NX200T، تویوتا پرادو GX دو در و البته یک خودروی دیگر که شاید دور از ذهن به نظر برسد؛ نیسان جوک!

مقایسه ایکس وان ۲۸i با لکسوس NX200T
این مدل از لکسوس که بر روی پلتفرم تویوتا RAV4 طراحی شده حالا جزو مهم‌ترین محصولات لکسوس به حساب می آید و اصلی‌ترین رقیب ب‌ام‌و ایکس وان است. در NX200T هم مانند سه تیپ X1 از موتوری تقریبا ۲۰۰۰ لیتری و ۴ سیلندر استفاده شده که توان خروجی ۲۳۵ اسب بخار دارد. در مقابل موتور بی‌ام‌دبلیو ایکس وان در تیپ ۲۸i می‌تواند ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. حداکثر سرعت هم در بی‌ام‌دبلیو ۴۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از حداکثر سرعت لکسوس است. دست برتر هم در شتاب اتومبیل با بی‌ام‌دبلیو است که ۰.۶ ثانیه زودتر از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.  هزینه نگهداری و قطعات لکسوس نسبت به X1 کم‌تر است. گیربکس ایکس وان ۲۸i هشت دنده اتوماتیک است، در حالی که لکسوس از گیربکس ۶ دنده اتوماتیک استفاده می‌کند. همچنین در لکسوس NX200T از ۱۲ کیسه هوا استفاده شده، در حالی که بی‌ام‌دبلیو فقط از کیسه‌های هوای راننده، سرنشین جلو، جانبی و  پرده ای برخوردار است. البته آپشن‌هایی در لکسوس وجود دارد که بعضی از آن‌ها در ابتدا منحصر به فرد بودند. برای مثال شما می‌توانید تنها با قرار دادن گوشی موبایل خود بر روی مکانی خاص آن را بدون هیچ سیمی شارژ کنید. از نظر سواری، لکسوس به مراتب بهتر از ب‌ام‌و است و X1 در برابر لکسوس بیش‌تر یک خودروی اسپرت به حساب می‌آید. در ظاهر و طراحی کابین هم لکسوس بهتر عمل کرده و توانسته از ب‌ام‌و جلو بزند. با این اوصاف قیمت لکسوس NX200T در بالاترین حد خود از نظر آپشن در دی‌ماه ۹۷ تقریبا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون است و این یعنی تقریبا ۲۰۰ میلیون تومان بیش از ب‌ام‌و X1.

مقایسه ایکس وان ۲۸i با نیسان جوک اسپرت
در مقایسه با لکسوس و پرادو شاید نیسان جوک نتواند عرض اندام چندانی داشته باشد. با این وجود کلاس خودرو و اندازه آن بسیار نزدیک به X1 است، به همین دلیل شاید بد نباشد آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. هر چند نتیجه از قبل معلوم باشد. نیسان جوک اولین بار سال ۲۰۱۱ تولید شد اما مدلی که به ایران وارد شده، طراحی سال ۲۰۱۵ است که یکی از عجیب‌ترین خودروهای موجود در خیابان‌هاست. نمای بیرونی جوک بسیار جوان‌پسند است و اسپرت بودن را فریاد می‌زند. اندازه آن هم طوری است که شاید بیش‌تر به یک کراس‌اوور نزدیک باشد. هر چند از نظر طول و عرض و ارتفاع تقریبا هم‌اندازه با ب‌ام‌و X1 است. فضای داخل کابین برای سرنشینان جلو مناسب است اما سرنشینان عقب نمی‌توانند لذت چندانی از سواری ببرند. با همه این‌ها رنگ‌بندی خاص و وجود رنگ بدنه بر روی قسمت‌هایی از فضای داخل کابین به علاوه طراحی چشم‌گیر فضای داخلی باعث شده نیسان جوک مورد علاقه مشتریان قرار بگیرد. قدرتمندترین نیسان جوک موجود در ایران، موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۹۰ اسب بخار دارد که برای خودرویی با این ابعاد، شتاب ۸ ثانیه ای به وجود آورده است. این در حال است که بی‌ام‌دبلیو موتوری ۲ لیتری دارد که حدود ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و شتابش هم حدود ۲ ثانیه بیشتر است نیسان است. از نظر آپشن‌ها هم قطعا نیسان ژاپنی به پای بی‌ام‌دبلیو آلمانی نمی‌رسد. فقط جوک دارای سقف پانوراماست و ایکس وان از سانروف برخوردار است. نیسان دوربین ۳۶۰ درجه هم دارد که بی‌ام‌دبلیو فاقد آن است. قیمت نمونه صفر این خودرو با بالاترین تجهیزات در دی‌ماه ۹۷ حدود ۴۰۰ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:
معرفی ب‌ام‌و ایکس وان (BMW X1) و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و ایکس وان نسل اول (BMW X1)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.