معرفی پژو 508 و بررسی بازار ایران

حضور بهترین سدان ۲۰۱۱ در ایران

0
46

سال‌ها از عرضه پژو ۴۰۵ در ایران می‌گذشت و بازار خودرو در ایران تشنه محصول جدیدی از کمپانی پژو بود. پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره در سال ۹۶ شمسی، پژو ۵۰۸ به‌عنوان خودروی خانوادگی و شهری وارد بازار خودروی ایران شد. پژو ۵۰۸ یک سدان سایز متوسط است که از سال ۲۰۱۱ تولیدش آغاز شده است. پژو ۵۰۸ به‌عنوان رقیب ولوو XC70، فولکس‌واگن پاسات، آئودی A4 و ب‌ام‌و سری ۳ به بازار اروپا عرضه شد و در رقابت با این خودروها توانست به‌عنوان خودروی سال ۲۰۱۱ در اسپانیا انتخاب شود و برای مواردی همچون جادار بودن، درنظر گرفتن تجهیزات کامل برای سرنشینان، کیفیت بالای ساخت و همچنین میزان مصرف سوخت در کلاس سدان، بهترین خودروی اندازه متوسط سال ۲۰۱۱ معرفی شود.

جایگزینی برای دو تجربه ناموفق و به‌روزرسانی
کمپانی پژو این خودرو را به‌عنوان جایگزینی برای تولیدات ناموفق پژو ۴۰۷ و ۶۰۷ معرفی کرد. پژو ۵۰۸ دارای پلت‌فرم و برخی قطعات مشترک با نسل دوم سیتروئن سی ۵ و براساس کانسپت پژو SR1 طراحی شده است. از این محصول پژو در نمایشگاه خودروی ژنو در سال ۲۰۱۰ رونمایی به عمل آمد اما فروشش با افت شدیدی مواجه شد. لذا کمپانی پژو در سال ۲۰۱۴ برای حفظ بازار این خودرو نسل دوم آن را معرفی و عرضه کرد که تغییرات فراوانی، هم در ظاهر و هم در تکنولوژی‌های استفاده شده در موتور آن اعمال شد. تغییراتی چون تجهیز چراغ‌های جلو به تکنولوژی فول ال‌ای‌دی و ارائه نسخه هیبریدی با چهار چرخ متحرک توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

سلام به بازار ایران
در سال ۹۰ شمسی و پیش از اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، زمزمه‌هایی از ورود این خودرو به‌عنوان جانشین پژو ۴۰۷ شنیده شد. این اتفاق بر اثر تحریم‌ها به بعد از امضای برجام موکول شد. دست‌آخر در سال ۱۳۹۶ خبری مبنی‌بر واردات و عرضه نسخه ۲۰۱۱ این خودرو توسط شرکت ایکاپ (شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران خودرو و پژو) به گوش رسید. ایکاپ نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۵ را به کشور وارد کرد.

قیمت‌گذاری نامناسب پژو ۵۰۸
شرکت ایکاپ بعد از شکست‌هایی چون عرضه مدل‌های ۴۰۷ و ۳۰۱، به دنبال احیای اعتماد ازدست‌رفته عمومی اقدام به عرضه پژو ۵۰۸ کرد. اما از همان ابتدای ورود این خودرو به بازار ایران، کارشناسان فنی اذعان کردند که این طرح درصورت قیمت‌گذاری نامناسب به شکست منجر خواهد شد، چرا‌که از نسل سدان‌هایی مانند پژو ۵۰۸ خودروهایی باسابقه بیش‌تر در ایران وجود دارد که سال‌هاست مشتری خود را در ایران پیدا کرده‌اند. اما مسئولان ایکاپ و ایران خودرو این توصیه‌ها را نادیده گرفتند و قیمت اولیه‌ای بین ۱۵۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون تومان را برای پیش‌فروش نقدی و ثبت سفارش آن اعلام کردند. قیمتی که در نهایت به ۱۸۰ میلیون تومان نیز رسید، و این شیوه قیمت‌گذاری خبر از واگذاری بازار به رقبای آسیایی و اروپایی می‌داد.

عوامل عدم استقبال خریداران از پژو ۵۰۸
پس از قیمت‌گذاری اولیه نامناسب، به دنبال افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در بهمن ۹۶، قیمت پژو ۵۰۸ به عدد غیرمعقول ۲۲۰ میلیون تومان رسید و این موضوع رقابت را با سدان‌های دیگر حاضر در بازار ایران سخت‌تر کرد. با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و اعمال تحریم‌های جدید، پژو نیز منافع خود را در خطر دید و قید حضور در بازار ایران را زد. این اتفاق به معنای بروز دردسر برای پیدا کردن قطعات یدکی پژو ۵۰۸ وارداتی بود. افزایش بی‌رویه قیمت دلار نیز باعث شد درنهایت در خرداد ۹۷ قیمت این مدل از پژو با یک جهش ناگهانی به مرز ۳۵۰ میلیون تومان نزدیک شود و سیر صعودی را تا جایی طی کند که در شهریور ۹۷ رکورد ۴۰۰ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کند. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا درنهایت این محصول کمپانی پژو نیز تجربه ناموفقی در ایران داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸
مقایسه پژو ۵۰۸ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید