نگاهی به عملکرد فنی و ارزش خرید سه خودرو ب.ام.و 428i گرن‌کوپه، مرسدس بنز CLA45 و لکسوس IS250 اف اسپورت

خوب، بد، زشت سدان‌‌های اسپورت کوپه

125

فاصله قیمتی این سه محصول از همدیگر حدود یک میلیارد تومان است. عددی که با آن می‌توان 25 دستگاه پراید خرید و بین فقرای شهر توزیع کرد. ولی آیا سنجیدن معیار قیمت برای این سه محصول کار درستی است؟ ‌ یا چون این سه خودرو فروش چندان بالایی در ایران نداشته‌اند آیا می‌توان آنها را به بد بودن یا عدم محبوبیت متهم کرد؟

اینجا در یک گزارش جالب روی ارزش‌های فنی، رفاهی و ظاهری سه اتومبیل سدان تمرکز می‌کنیم. سه خودرو جذابی که سازندگان با ترکیب خطوط به‌هم پیچیده در بدنه، تلفیق چرم و چوب و فلز در کابین، استفاده از آخرین سطوح تکنولوژی در جریان ساخت و البته یک مهندسی سطح بالا آنها را برای مانورهای سریع و لذت بردن از رانندگی آماده کرده‌اند. از این سه خودرو تنها لکسوس است که به موتور شش سیلندر تنفس طبیعی مجهز است و دو رقیب آلمانی از پیشرانه‌های توربو و چهار سیلندر استفاده می‌کنند. در کل اما سازندگان سعی کرده‌اند تا در کنار توانایی‌های حرکتی شگفت‌انگیز، این سه خودرو به صورت استاندارد در استفاده‌های شهری هم بادوام، زیبا و کاربردی به نظر برسند. شما فکر می‌کنید کدام خودرو از رقابت امروز ما پیروز بیرون می‌آید؟

خوب/ مرسدس بنز CLA45

برنده بی‌چون و چرای جدال این یاغی ستاره‌نشان است که بین 1.9 تا 2.1 میلیارد تومان قیمت داشته و با مدل 2016 به کشور پای گذاشته است. پیشرانه CLA45 که توسط بخش AMG ارتقا یافته یک نسخه دو لیتری 390 اسبی است که شتاب و کشش عجیبی را عاید این سدان 4.62 متری می‌کند. نکته جالب درباره CLA45 اما خوی دوگانه آن است. در واقع این سدان نسبتا کوچک آلمانی قادر است هم مثل یک اتومبیل اشرافی عمل کند و هم در مواقع ضرور مانند سوپراسپورت‌ها ظرف چهار ثانیه شما را به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و حتی به مرز سرعت 300 کیلومتر در ساعت هم برسد. پس اگر بابت CLA45 چیزی نزدیک به سه برابر مبلغ یک / لکسوس IS250 اف اسپورت پرداخت کردید ابدا ناراحت نشوید چون این سدان «کوپه‌طور» آلمانی نسخه ارزان و کوچک CLS63 است که دمار از روزگار بسیاری از سدان‌های اسپورت جهان درآورده!

بد / لکسوس IS250 اف اسپورت

ارزان‌ترین خودرو گروه که سال 2015 وارد بازار ایران شده و اگر پسندیده شود، همین حالا حدود 700 تا 900 میلیون تومان هزینه روی دست خریدارانش می‌گذارد. مثل همه مدل‌های اسپورتی که لکسوس ساخته این سری هم ایراد تقسیم وزن دارد و موتور سنگین و شش سیلندر آقای اف اسپورت از پس حجم زیاد گوشت و چربی که دارد برنمی‌آید! در واقع 204 اسب بخار برای بدنه 1650 کیلویی این لکسوس حکم چند اسب پیر و فرتوت را دارد که به گاری بزرگ و تعداد زیادی مسافر باید سرویس دهد! کاری که طبیعتا از موتور لکسوس برنمی‌آید و در نهایت هم لذت رانندگی کمی را عاید سرنشینان می‌کند. البته انصافا طراحی جلوپنجره، کناره‌ها و بخش عقب این سری از مدل IS هیجان‌انگیز است و اگر از مرسدس بهتر نباشد ولی بر ب.ام.و برتری دارد.

زشت / ب.ام.و 428i

برخلاف دو خودرو دیگر این جدال، ب.ام.و 428 ابدا خودرو زیبایی نیست و با آن چراغ‌های جلو مسخره بیش از آنکه محصولی اسپورت به نظر برسد، به یک خودرو معمولی می‌ماند. گرن‌کوپه اما برخلاف IS250 که به یک اسباب‌بازی گرانقیمت شبیه‌ است، در جاده پا به پای مرسدس بنز حرکت می‌کند و کیفیت سواری کم‌نظیری دارد. محصولی کوپه ‌مانند و خشن که در بازه قیمتی 1 تا 1.3 میلیارد تومان رد و بدل شده و عمده مدل‌هایی که از آن در ایران هست مدل سال 2016 هستند. این خودرو که به یک پیشرانه دو لیتری توربو مجهز است، با ارائه 241 اسب بخار قدرت و وزنی کمتر از مرسدس شتابی بهتر از لکسوس را از خود بروز می‌دهد؛ گرچه در همان ابتدای رقابت کاملا از مرسدس بنز عقب می‌افتد. موردی که نه عجیب است و نه تازه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید