خودروهای باشخصیت نیسان

مقایسه نیسان جوک با خودروهای هم‌رده

0

نیسان جوک را در تولیدات نیسان، جزو خودروهای عادی نمی‌دانند؛ این خودرو از هر طرف که به آن نگاه کنید استثنایی است. ایمنی و عملکرد و طراحی آن، جوک را متمایز می‌کند. طبق آمارهای رسمی دو محصول نیسان جوک و نیسان ایکس تریل، بیش از ۱۰ درصد سهم بازار واردات خودرو ایران را در دست گرفته اند. نیسان جوک به واسطه چهره منحصر به فردش توانسته است در عرض ۱ سال نظر مشکل پسندان را به خود جلب کند. در این مقاله به مقایسه نیسان جوک با دو خودروی هم سطحش می‌پردازیم.

مقایسه نیسان جوک و رنو کپچر
این دو خودروی شاسی‌بلند پلتفرم و موتور یکسانی دارند، ولی از نظر طراحی ظاهری، طراحانِ هیچ‌کدام از این دو خودرو به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستند طراحی متفاوتی داشته باشند. رنو کپچر براساس رنو کلیو ساخته شده که خودروی کوچک‌تری است و از همین‌رو خطوط زیبای منحنی آن را، که ظاهری خیره‌کننده به رنو کپچر داده، به ارث برده است. از سوی دیگر، نیسان جوک با خطوط صاف و زوایای قابل‌توجه خود طراحی مشخص و برجسته‌تری دارد. همین موضوع سبب شده جوک بیش‌تر جلب‌توجه کند. سقف شیب‌دار جوک ازجمله ویژگی‌هایی است که در طراحی این خودرو نسبت به رنو کپچر تمایز ایجاد می‌کند. شکل طراحی سقف جوک باعث شده این خودرو اسپرت‌تر به‌نظر برسد، ولی از سوی دیگر، جای سرنشینان عقب را کاهش داده است.

طراحی ساده و مینی‌مال رنو کپچر و کیفیت بالای مواد مصرفی باعث شده این خودرو ظاهری باشکوه داشته باشد. طراحی داخلی جوک تاحدی می‌تواند از شخصیت مالک این خودرو تأثیر بگیرد.

در شاسی‌بلندهای کامپکت، در مقایسه با خودروهای پیشین، جایگاه نشیمن راننده بالاتر است که به راننده دید بهتری از جاده می‌دهد. این نکته هم در نیسان جوک و هم در رنو کپچر به‌وضوح دیده می‌شود. هر دو خودرو به سیستم کنترل روشنایی مجهزند که موجب سهولت در رانندگی‌های شهری می‌شود. هر دو موقع رانندگی بی‌صدا بوده و عملکرد بهینه‌ای دارند؛ یعنی هر دو خودرو برای سفرهای طولانی گزینه مناسبی به‌حساب می‌آیند. ولی در جاده‌های پرپیچ‌وخم کوهستانی هیچ‌کدام لذت هاچ‌بک‌های قدیمی را به راننده نمی‌دهند. تفاوت اساسی بین رنو کپچر و نیسان جوک در این است که محصول رنو فقط با دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود ولی محصول شرکت نیسان مدل چهارچرخ محرک هم دارد که این قابلیت متعلق به تیپ‌هایی است که موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توربوشارژ دارند.

بین این دو خودرو، موتور جوک کارایی بیش‌تری دارد. به‌عنوان مثال بهینه‌ترین موتور دیزلی کپچر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط ۳.۷ لیتر مصرف سوخت دارد و در هر کیلومتر ۹۵ گرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند، ولی در مقابل، جوک در ۱۰۰ کیلومتر کم‌تر از ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نمونه‌های بنزینی هر دو خودرو فوق‌العاده‌اند و موتور کپچر با مصرف ۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر از نظر بهینه‌سازی مصرف سوخت از جوک پیشی می‌گیرد. موتور بنزینی ۱۶۰۰ سی‌سی توربو جوک با عملکرد نرم و بی‌صدای خود موتور کم‌نظیری است که در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۶ لیتر بنزین به صورت قرارگیری در حالت کم مصرف می‌سوزاند.

از بین این دو خودرو، رنو کپچر کارایی بیش‌تری دارد. ظرفیت صندوق‌عقب کپچر در حالتی که صندلی‌های عقب صاف باشند ۳۷۷ لیتر و چنان‌که در حالت خوابیده قرار بگیرند به ۱۲۳۵ لیتر می‌رسد. در مقابل، نیسان جوک در شرایطی که کفی صندوق عقب پایین وضعیت خود قرار گرفته باشد، ۳۵۲ لیتر ظرفیت دارد و  اگر صندلی‌ها را بخوابانید تا ۱۱۸۹ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

این دو خودروی نیم‌شاسی، هر دو قابلیت‌های فراوان و امکانات به‌روزی دارند و درنهایت تصمیم آخر را شما باید بگیرید. از نظر رسانه‌ها، رنو ظاهر کپچر تأثیرگذارتر است که از این منظر امتیاز بالاتری از نیسان جوک می‌گیرد. با این حال برای گروه خاصی از مخاطبینی که برون‌گراتر و اجتماعی‌ترند، نیسان جوک جذابیت و گیرایی خاصی دارد که رنو کپچر قدرت بازسازی آن را برای مخاطب خود ندارد.

مقایسه نیسان جوک و پژو ۲۰۰۸
ویژگی بارز طراحی خارجی نیسان جوک، قوس برجسته گل‌گیرها در بالای چرخ‌ها و ارتفاع نسبتاً زیاد درها و بخش میانی است که باعث شده پنجره‌های کناری باریک و کوچک باشند. از این جهت این طراحی، مخاطبان را یاد سبک رایج خودروهای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ می‌اندازد. همین مورد را تاحدی می‌توان در ماکسیما هم دید، ولی با این فرق که جوک طول کم‌تر و ارتفاع بیش‌تری دارد. در مقابل ابعاد پنجره‌ها در پژو ۲۰۰۸ کاملاً استاندارد است و نسبت به جوک درهای کوچک‌تری دارد.

ویژگی‌های ظاهری کوپه‌مانند نیسان جوک را می‌توان در دست‌گیره درهای عقبی آن هم دید؛ در جوک دست‌گیره‌‌ها روی بدنه و در نیستند و به‌شکل مخفی‌ای روی فریم پنجره کوچک پشتی قرار دارند. ولی در پژو ۲۰۰۸ دست‌گیره‌ها به‌شکل استاندارد طراحی شده‌اند.

قوس روی گل‌گیرها در پژو ۲۰۰۸ در مقایسه با جوک برجستگی کم‌تری دارد. در طراحی هر دو خودرو تلاش شده تا ظاهرشان تا حد ممکن اسپرت به‌نظر برسد. برای مثال، می‌توان به طراحی چراغ‌های جلوی نیسان جوک اشاره کرد که به‌نحوی طراحی شده‌اند که وقتی از روبه‌رو آن را می‌بینید با مجموعه‌ای از چراغ‌های ریز و درشت مواجه می‌شوید.

در جوک، دو چراغ بزرگ و راهنماها در دو سمت کاپوت جلو قرار گرفته‌اند تا با این شکل طراحی بتوان لنز آن‌ها از داخل اتاقک دید. دلیل این طراحی کمک بیش‌تر به راننده موقع دور زدن است.

ولی چراغ‌های جلوی پژو ۲۰۰۸ به‌شکلی طراحی شده‌اند که حالتی پرجذبه به خودرو می‌بخشند. این چراغ‌های کرومی به لامپ‌های LED روشنایی روز هم مجهزند که به دید بهتر راننده در روز کمک می‌کند. درکل، طراحی چراغ‌های جوک را از نظر ظاهری در مقایسه با پژو ۲۰۰۸ می‌توان عجیب و غیرعادی دانست ولی از نظر کارایی و میزان نوردهی قوی‌ترند. چراغ‌های عقب پژو ۲۰۰۸ هم به لامپ‌های LED مجهزند.

در رابطه با مزایای فنی پژو ۲۰۰۸، اول از همه می‌توان به طراحی استاندارد موتور آن اشاره کرد. پژو ۲۰۰۸ با بهره‌ بردن از موتور ۴ سیلندر و توربوشارژ خود، قدرت و شتاب کافی‌ای برای رانندگی مطمئن تأمین می‌کند و اگر از میزان مصرف سوخت آن صرف نظر کنیم و با توجه به وزن سبک‌تری که نسبت به نیسان جوک دارد، برای رانندگی در جاده مناسب‌تر است. برخی از صاحبان نیسان جوک گه‌گاه گلایه‌هایی داشته‌اند؛ بنابر آمارهای موجود در سال ۲۰۱۷، ۱۴.۵ درصد از صاحبان جوک اعلام کرده‌اند که دست‌کم یک‌بار با خودروی خود به مشکل برخورده‌اند. بخش مهمی از این نارضایتی‌های گزارش‌شده مربوط به مشکلات موتور آن بوده است. با این حال، نیسان جوک موفق شده از Euro NCAP (برنامه بررسی ماشین‌های جدید اروپا) ۵ ستاره دریافت کند و با تکیه بر همین ۵ ستاره، شرکت نیسان اغلب موفق بوده تا متقاضیان خرید نیسان جوک را متقاعد کند. در مقابل پژو ۲۰۰۸ در اغلب مواقع رضایت صاحبان خود را فراهم کرده و در بیش‌تر آمارها و بررسی‌ها مشکل فنی خاصی از آن گزارش نشده است.


بیشتر بخوانید:
معرفی نیسان جوک و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با نیسان جوک

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید