خودرویی با مصرف و استهلاک پایین

0

شاید در اولین رویارویی و اولین نگاه به کیا سول، این تصور در بیننده ایجاد شود که علاوه‌بر ظاهر عجیب‌وغریب این خودرو، فضای داخلی و دیگر بخش‌های آن نیز عجیب و نامتعارف هستند! اما طی اولین تجربه رانندگی با سول متوجه می‌شوید که این کراس‌اوور کوچک از تعادل، هماهنگی و کارایی مطلوبی برخوردار است و با عملکرد فنی مطلوب، مصرف و استهلاک پایین، می‌تواند تا مدت‌ها یار وفادار شما در هنگام سفر و تردد در جاده‌ها و مسیرهای شهری و برون‌شهری باشد.

ویژگی‌های مثبت:

  • اگر کسی دارای سلیقه‌ای خاص است و یا می‌خواهد هنگام رانندگی در خیابان‌ها نگاه‌ها را به خودرو و خودش جذب کند، کیا سول گزینه مناسبی برای اوست! ولی درمقابل طراحی ظاهری نامتعارف کیا سول، طراحی داخلی کابین آن از تعادل بسیار معقولی برخوردار است و توازنی بین زیبایی و عملکرد در آن مشهود است و خبری از شلوغی و گیج‌کنندگی درون این خودرو نیست. البته طراحی بدنه این مینی‌کراس‌اوور به‌شکل قوطی‌مانند، منجر به ایجاد فضایی مناسب و جادار هم برای سرنشینان ردیف جلو و هم سرنشینان ردیف عقب شده است و آسایش و راحتی در سفرهای طولانی را ممکن ساخته است. دورنگ بودن کابین، زیبایی و در دسترس بودن کلیدها و ادوات کنترلی، کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین، استقرار کنسول میانی در مکانی مناسب و با طراحی جالب و… از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین این محصول باکیفیت کیاموتورز است.
  • فکرش را بکنید برای جذاب‌تر شدن ظاهر خودرویی که اتاق آن شبیه قوطی کبریت است، چه کار می‌توان کرد؟ طراحان کیاموتورز با استفاده از چراغ‌های دوتکه در نمای جلو، استفاده از خطی برجسته که از بالای دست‌گیره درِ عقب شروع می‌شود و تا چراغ‌های جلو امتداد می‌یابد، طراحی پنجره‌ها به‌صورت ذوزنقه‌ای و با زوایای تندوتیز، طراحی چراغ‌های عقب به‌صورت عمدی و هماهنگ با درِ صندوق‌عقب، ایجاد پَخی شدید روی کاپوت و… توانسته‌اند شمایل کلی کیا سول را به‌ شکلی جذاب کنند که پاسخ‌گوی زیبایی‌شناسی و سلیقه مشتریان در بازارهای جهانی باشد و به‌قدری جذاب از کار درآید که سول را تبدیل به دومین محصول پُرفروش این کمپانی بکند.
  • بی‌شک شما و اعضای خانواده و هم‌سفران‌تان، در سفرهای جاده‌ای و طی مسافت‌های طولانی نیاز به همراه ساختن ادوات متعدد و آوردن وسایل شخصی سفر دارید. در بسیاری از خودروهای کوچک، امکان حمل چنین وسایل و تجهیزاتی را هنگام سفر ندارید. اما محفظه بار این خودرو از ظرفیت مطلوبی برخوردار است و آسایش و راحتی را در سفرهای برون‌شهری تأمین می‌کند.
  • کیا سول جزو ایمن‌ترین کراس‌اوورهای کوچک دنیاست و دریافت پنج ستاره از مؤسسات ایمنی EURONCAP و  NHTSA گواه این مسئله است. در تست تصادف صورت‌گرفته ازسوی مؤسسه IIHS نیز، کیا سول در تمامی آیتم‌ها، به‌جز یک آیتم، موفق به اخذ درجه «خوب» شده است. برخورداری از تجهیزات ایمنی چون شش کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌هوای کناری و کیسه‌هوای پرده‌ای، سیستم ترمز ضدقفل ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی‌ها (HAC)، سیستم ایمنی شیشه‌ها، سیستم نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها، پشت‌سری با قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه، سیستم ضدسرقت یا همان ایموبلایزر و دوربین دید عقب، نمایان‌گر برخورداری این خودرو از تجهیزات ایمنی به‌روز و کارآمد است.
  • ثبت عدد ۵ لیتر برای مصرف سوخت در بزرگ‌راه‌ها و ۷.۳ لیتر به‌صورت ترکیبی در جدول مشخصات این خودرو، نمایان‌گر مواجهه ما با خودرویی به‌نسبت کم‌مصرف و اقتصادی به‌لحاظ هزینه‌های سوخت است. حتی بسیاری از سدان‌ها و هاچ‌بک‌های موجود در ایران، که ابعاد کوچک‌تر و وزن کم‌تری دارند، توان رقابت در بحث مصرف سوخت را با این مینی‌کراس‌اوور ندارند.
  • در کیا سول راننده دید مناسب و تسلط کافی هنگام رانندگی دارد و طراحی این خودرو به نحوی است که کم‌ترین نقطه کوری در آن به چشم می‌خورد.
  • کیا موتورز در سول از امکاناتی چون نشان‌گر سوپرویژن، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و امکان روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، وجود دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان خودرو و… استفاده کرده است تا رفاه و آسایش مطلوبی را برای سرنشینان فراهم آورد؛ هرچند بسیاری از امکانات فوق و دیگر آپشن‌های معرفی‌شده در بخش‌های قبلی، در خودروهای هم‌سطح سول نیز به چشم می‌خورند و حتی از این نظر، برخی از رقیبان در محصولات تولیدشده هم‌زمان با نسل دوم کیا سول، از امکانات به‌مراتب بهتری استفاده کرده‌اند.

ویژگی‌های منفی:

  • بی‌گمان مهم‌ترین ویژگی منفی کیا سول همان مسئله عرضه محدود این خودرو و وجود نسخه‌های معدودی از این خودرو در بازار خودروهای کارکرده ایران است. به‌طوری که معروف است شما با خرید این محصول کیا، تبدیل به صاحب اول و آخر آن خواهید شد! علاوه‌بر تأثیر این موضوع بر بازار خریدوفروش نامناسب این خودرو، طبیعتاً دارندگان این خودرو با مشکل تأمین قطعات، لوازم یدکی و مصرفی و تأمین خدمات و دسترسی به تعمیرکار مسلط به تعمیر آن مواجه هستند.
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سول چندان مطلوب نیست و زمان ۱۱ ثانیه برای خارج شدن از حالت سکون و طی کردن ۱۰۰ متر، زمان چشم‌گیر و قابل‌قبولی برای یک مینی‌کراس‌اوور محسوب نمی‌شود.
  • نسل اول کیا سول دارای سیستم تعلیق قوی و کارآمدی نبود و سرنشینان را در مواجهه با ناهمواری‌ها و عبور از مسیرهایی با پستی و بلندی‌های نه‌چندان زیاد اذیت می‌کرد. هرچند در به‌روزرسانی نسل دوم این خودرو سعی بر رفع این نقص شده است و تاحدودی نیز کیاموتورز توانسته در این زمینه موفق عمل کند، ولی طی مقایسه عملکرد سیستم تعلیق دیگر خودروهای این کلاس که از سوی شرکت‌های رقیب طراحی و تولید شده‌اند، درمی‌یابیم که سول همچنان در این زمینه قافیه را به رقیبانش باخته است.
  • فراموش نکنیم که کیا سول علاوه‌بر برخورداری از پیشرانه‌ ۱۶۰۰ سی‌سی، دارای نسخه دیگری با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی نیز هست که متأسفانه راهی به بازار خودروی ایران پیدا نکرده و تمامی کیا سول‌های راه‌یافته به ایران ـ که تعداد زیادی را شامل نمی‌شود ـ از همان پیشرانه ضعیف‌تر ۱.۶ لیتری برخوردارند. این در حالی است که پیشرانه ۲ لیتری این خودرو طبیعتاً قدرتمندتر، پُرشتاب‌تر و سریع‌تر و از جذابیت‌های حرکتی بیش‌تری برخوردار است.

بیشتر بخوانید:
معرفی کیا سول و بررسی بازار ایران
مقایسه کیا سول با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.