خودرویی برای خانواده

مقایسه نیسان تیانا با خودروهای هم رده

0
406

تیانا به‌عنوان خودرویی خانوادگی، خوش‌شکل و دارای طراحی زیبایی است که در کنار اتاقک خوبی که برای آن طراحی شده، نظر شما را جلب خواهد کرد. این سدان خانوادگی، رقبای قدری مثل تویوتا کمری XV40 و  هیوندای آزرا در بازار دارد. رقبایی که اگر در این مطلب با ما همراه باشید بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

مقایسه نیسان تیانا J32 با تویوتا کمری XV40
شکل لامپ‌های زنون (سفارشی) جلوی تیانا که حالتی اسپرت به این خودرو داده با جلوپنجره بزرگ کرومی آن کاملاً در تضاد است. هرچند خود این جلوپنجره هم ظاهر چندان بدی ندارد و به زیبایی کلی خودرو کمک می‌کند. شیب و انحنای سقف که به عقب پیوست می‌شود، باعث می‌شود دیگر خیلی به نمای کناری تیانا که ویژگی بارزی ندارد کاری نداشته باشید، فقط چند قطعه کرومی و رینگ‌ ۹ پره نمای کناری را از یکنواختی درآورده است. چراغ‌های عقب تیانا هم تاحدی خمیده و اسپرت‌اند ولی سپر عقب که خیلی بزرگ است حالت خشکی به نمای ظاهری داده است. حالا شاید این سؤال مطرح شود که با چنین نمایی ممکن است به داشتن تیانا فکر کنید؟ با تمام این اوصاف شک نداشته باشید که با یک نگاه به سقف مشکی جذاب نیسان تیانا عاشقش می‌شوید!

از سوی دیگر کمری خودرویی آینده‌نگر است و هنوز هم سعی بر این دارد که از نظر ظاهری قدیمی به‌نظر نرسد. خلاف تیانا چراغ‌جلوهای کمری افقی است که یادآور چشم‌های بادامی‌ ژاپنی‌هاست، و بین‌شان جلوپنجره پهن و باریکی قرار گرفته است. با این حال وقتی به عقب نگاه می‌کنیم، روی سقف با شیبی محافظه‌کارانه و نمای ساده‌ای در دو طرف خودرو مواجه می‌شویم که از جذابیت‌های طراحی آن می‌کاهد. رینگ ۱۰ پره کمری تمام سعی خود را کرده تا ظاهر این خودرو کمی سرزنده‌تر به‌نظر برسد ولی با در نظر گرفتن رنگ بژ آن، چندان موفق نبوده است. ولی سپر پف‌کرده کمری نمای عقب آن را تحت‌سلطه درآورده و چراغ‌های اسپرت عقب هم نقش پررنگی در زیبایی بخش عقبی کمری دارد. بااین‌که کمری به‌هیچ‌وجه خودروی زشتی به‌حساب نمی‌آید ولی با طراحی انحصاری تیانا فاصله دارد.

تیانا طراحی داخلی خوب و راحتی دارد. سرنشین جلو به‌خاطر شکل صندلی‌ جلو (که شرکت نیسان به آن صندلی‌های عثمانی می‌گوید) از راحتی بیش‌تری برخوردار است. صندلی‌های پشتی تیانا هم راحت‌اند و سرنشین، دست‌کم، مشکل جای پا ندارد. طراحی و کیفیت داشبورد هم مناسب است و بخش چوبی‌اش آن را شبیه داشبورد رنجرور اسپرت کرده است. تنها ایراد داخل اتاقک تیانا تودوزی پلاستیکی قلابی‌اش است که باکیفیت نیستند ولی از جهتی دیگر تودوزی بژ اتاقک، دکمه‌ها و سیستم صوتی بسیار خوب به‌نظر می‌رسند. سیستم تهویه مطبوع عملکردی عالی دارد و از ویژگی تنظیم جداگانه دما برای راننده و سرنشین کناری هم برخوردار است. ترکیب جزییات جذاب با دیگر ویژگی‌های تیانا مجموعه ارگونومیک بی‌نقصی را ایجاد کرده است.

ولی وقتی سوار کمری می‌شوید تااندازه‌ای حس یکنواختی به ‌شما دست می‌دهد. تودوزی بژ داخل آن مثل تیانا سرزنده نیست و رنگ غالبی که دید شما را احاطه می‌کند خاکستری است. دکمه‌ها ساده‌اند و کار کردن با آن‌ها ساده‌تر، ولی در کمری نمی‌توانید گلایه کنید که با کمبود مواجه هستید. روی فرمان دکمه‌های زیادی به چشم می‌خورد. خبری هم از فرمان چرم و داشبورد شیک نیست و همین عدم‌هماهنگی ممکن است شما را دوباره متوجه تیانا کند. صندلی‌های جلو کمی به ران فشار می‌آورند ولی راحت‌اند. کمری هم سان‌روف دارد. در کل، امکانات داخلی کمری مناسب است و داخل اتاقک آن هم فضای خوبی تعبیه شده ولی مثل نیسان حس لوکس و شیک بودن نخواهید داشت.

سیستم تعلیق تیانا عملکرد خوبی دارد و شتاب‌گیری‌اش تحسین‌برانگیز است. هرچند از خودروهای لوکس ژاپنی نمی‌توان توقع فرمان‌پذیری بالایی داشت ولی فرمان تیانا خوب است و سیستم تعلیق مستقل جلو و چند عضوی عقب با کمک سیستم کنترل پایداری در عدم انحراف نقش خوبی در رانندگی این خودرو ایفا می‌کنند. رینگ  ۱۷ اینچی تیانا با لاستیک‌های پهنی که دارد چسبندگی خوبی برایش مهیا کرده و ترمزهایش مجهز به EBD و Brake Assist هستند. تیانا در رانندگی‌های درون‌شهری به‌خوبی ناهمواری‌های کوچک را جذب می‌کند ولی دست‌اندازهای شدید صدای سیستم تعلیق را در می‌آورند. ولی جدا از این مورد می‌توان از تیانا سواری نرمی را انتظار داشت.

بدون هیچ شک‌وشبهه‌ای می‌توان اذعان کرد که سیستم تعلیق کمری در جهت راحتی سرنشینان تنظیم شده و وقتی برای بار اول با سرعت بالا از دست‌اندازی رد می‌شوید متوجه این موضوع خواهید شد. هرچند، این خودرو در سرعت‌های معمولی سواری نرمی به راننده می‌دهد و نسبت به ناهمواری‌های جاده بی‌تفاوت است ولی در سرعت‌ بالاتر از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کمی تفاوت ایجاد می‌شود. با این‌که کمری هم به سیستم کنترل پایداری مجهز است ولی حفظ تعادل و جلوگیری از انحراف آن در سرعت‌های بالا به مهارت زیادی نیاز دارد. شاید چرخ‌های بزرگ‌تر و تایرهای پهن‌تر بتواند این مشکل را تاحدی برطرف کند.

موتور ۲۵۰۰ سی‌سی تیانا ۶ سیلندر خورجینی تیانا بسیار روان است و قدرتی معادل ۱۸۰ اسب‌بخار تولید می‌کند که وزن ۱۵۳۷ کیلوگرمی آن را به‌خوبی می‌تواند جابه‌جا کند. موتور تیانا با کوچک‌ترین اشاره بر پدال گاز عکس‌العمل نشان می‌دهد ولی جعبه‌دنده CVT چنین حسی به راننده می‌دهد که انگار موتورسیکلت هوندای عظیم‌الجثه‌ای را می‌راند. در آزمونی که نشریه BS Motoring هند از تیانا گرفته، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو، با سه سرنشین، ۱۰.۵ ثانیه بوده و سرعتش تا ۱۹۸.۶ کیلومتر بر ساعت رسیده است. رانندگی با تیانا در ترافیک‌ها، به‌لطف قدرت خوب موتورش، راحت است و دور موتور آن در هر محدوده‌ای کشش خوبی دارد، البته جز در دورهای خیلی بالا. عملکرد تیانا برای خودرویی با جعبه‌دنده CVT خوب است ولی لازم به‌ ذکر است که با جعبه‌دنده‌ای خودکار می‌شد به عملکرد بهتری دست یافت.

موتور ۲۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر کمری، از سوی دیگر، ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت دارد و با وجود ۱۵۴۵ کیلوگرم وزنی که دارد و کمی از تیانا سنگین‌تر است، و با ۲ سیلندر و ۱۵ اسب‌بخار کم‌تر، اصلاً خودروی ضعیفی نیست. کمری در شرایط مشابه موفق شد در ۱۱ ثانیه شتاب خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، و در پایان هم سرعت خود را به ۲۰۲.۹ کیلومتر بر ساعت برساند. واکنش کمری هم در ترافیک خوب است و چون ارتفاعش از تیانا بلند است رانندگی با آن راحت‌تر انجام می‌شود. جعبه‌دنده ۵ دنده خودکار کمری عملکرد نرمی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا از نهایت توانایی‌های موتور این تویوتا استفاده کنید.

نیسان تیانا و تویوتا کمری که هر دو خودروهایی ژاپنی و بزرگ هستند، وجه تشابهات زیادی دارند. در رابطه با راحتی و عملکرد کمابیش یکسان‌اند و از نظر تجهیزات ایمنی هم تقریباً در یک سطح هستند. از این رو عامل تعیین‌کننده، صرف نظر از سلیقه خریدار، قیمت این دو خودرو است. لوکس بودن از طرفی و راحتی از سوی دیگر، و امکانات و عملکرد جاده‌ای گران‌تر بودن تیانا را توجیه می‌کند. البته از سوی دیگر موضوع دوام اثبات‌شده تویوتا هم اهمیت بالایی دارد.

مقایسه نیسان تیانا و هیوندای آزرا
با اولین نگاه به آزرا، متوجه سادگی و پویایی، و در عین حال جذابیت طراحی آن می‌شوید. هماهنگی چراغ‌های کشیده و زاویه‌دار آن و لامپ‌های زنون و جلو‌پنجره‌ای که از چهار خط موازی تشکیل شده، ابهت و زیبایی این خودرو را القا می‌کند. لبه‌دار بودن سپر‌های جلو و عقب آزرا هم هنری است که در طراحی آن به چشم می‌خورد.

ویژگی دیگر طراحی این خودرو الگوبرداری از قوس منحنی‌شکل انتهای سقف بنز CLS است که در هیوندای آزرا در جناحین نمایان است. برجسته‌ترین بخش طراحی خارجی آزرا چراغ‌های سراسر کشیده انتهای این خودروست که به لامپ LED مجهز شده و دهانه اگزوز آلومینیوم‌کاری‌ دارد. طراحی چراغ هم عقب به شکلی است که نیمی از چراغ تا روی در صندوق امتداد یافته و با نوار نازکی به هم وصل شده‌اند.

داخل اتاقک جادار آزرا هم که می‌شویم سادگی و زیبایی آن را در فضای داخلی و قرارگیری ابزار مربعی‌شکل (دریچه کولر، بخاری، سیستم تهویه و محل قرار گرفتن رادیو پخش) و همخوانی آنها با هم می‌بینیم. صندلی‌های آزرا به شکل قابل‌توجهی جادارند و با فضای اتاقک طراحی شده‌اند. دکمه‌های پایین صندلی‌های جلو که برای تنظیم آن تعبیه شده، به راننده و سرنشین جلو این امکان را می‌دهد که صندلی‌اش را به راحت‌ترین شکل ممکن تنظیم کند. تنظیم فرمان خودرو هم با اهرم کوچکی که سمت چپ محور فرمان قرار گرفته امکان‌پذیر است. فضای سرنشینان عقب هم شرایط مناسبی دارد.

تجهیزات رفاهی به‌کاررفته در آزرا در میان رقبایی چون انواع کمری، ماکسیما و حتی اپتیما جزء بهترین‌هاست. صندلی مجهز به گرمکن با حافظه تنظیم، پرده برقی عقب، تنظیم آینه‌های بغل با حافظه، سیستم کروز کنترل، دکمه باز و بسته کردن در صندوق‌عقب و دریچه باک بنزین، تنظیم‌کننده صدای سیستم صوتی روی فرمان و سیستم صوتی پیشرفته شرکت اینفینیتی، که به ۱۱ بلندگو مینی‌ساب‌ووفر مجهز است، برخی از موارد قابل‌ذکر در این خودروست.

شتاب اولیه و ثانویه آزرا در میان هم‌گروه‌های خود بهترین است- هرچند به‌خاطر جعبه‌دنده خودکارش تاحدی کند عمل می‌کند. شتابگیری تقریباً سریع این خودرو از موتور ۶سیلندر ۳۰۰۰سی‌سی نشأت می‌گیرد که قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار تولید می‌کند. صفرتاصد این خودرو در حالت خودکار ۸ ثانیه ثبت شده است. این نکته را باید متذکر شد که آزرا دربرابر واکنش‌های ناگهانی، مثل حرکات مارپیچ و فرارهای ناگهانی از ترافیک‌های سنگین به‌خاطر بدنه بزرگ و سنگینش تاحد کم می‌آورد، ولی هرچه به سرعت این خودرو اضافه می‌شود وضعیت‌های هندلینگ آن نمایان‌تر می‌شود، چراکه وضعیت مناسب آیرودینامیک و لاستیک‌های پهن و بزرگ این خودرو کمک بایسته‌ای در بهبود هندلینگ آن کرده است.

نکته‌ای که درباره این هیوندای باید اشاره کرد سیستم‌های ایمنی فعال آن است که سازنده با نصب این سیستم‌های حفاظتی خودرویی لوکس و در عین حال زیبا و ایمن را روانه بازار کرده است. این سیستم‌ها شامل مواردی چون کنترل پایداری الکترونیک، سیستم کنترل کشش، کمک ترمز، سیستم ترمز ضدقفل، و تقسیم‌کننده نیروی ترمز می‌شوند که از آزرا نیمه‌لوکسی قابل‌اعتماد ساخته. علاوه بر اینها تعبیه ۶، ۸ و یا ۹  کیسه‌هوا هم تکمیل‌کننده اطمینان خریدار از این اتومبیل فول‌آپشن است.

در سوی دیگر، نیسان تیاناست که در نمونه‌های وارداتی این خودرو عموماً از موتوری ۶سیلندر با حجم ۲۵۰۰سی‌سی و توانایی تولید قدرت ۱۸۲ اسب‌بخار بهره می‌برد. این موتور که مجهز به سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌هاست، نیروی تولیدی خود را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۹.۵ لیتر است که با داشتن باکی ۷۰لیتری چندان جای نگرانی نمی‌گذارد. تیانا به آخرین نسل جعبه‌دنده‌های پیشرفته نیسان (CVT) مجهز است. فرمان تیانا به سیستم هوشمند سرعت مجهز است، سیستم‌های کمکی پایداری همچون EBD ، ABS ، TCS و نهایتاً سیستم ضدلغزش VDC را در حالت استاندارد دارد. .این خودرو دارای شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای است درحالی‌که آزرا به ۹ کیسه هوا که شامل جلو، جانبی و پرده‌ای محافظ سر است مجهز شده است.

بااینکه بزرگ بودن ابعاد واندازه‌های تیانا در نمای ظاهری نظرها را جلب می‌کند ولی وقتی پشت فرمان آن می‌نشینید ممکن است نظرتان تغییر کند و متوجه شوید کمی جا برای نشستن کم است، ولی همچنان می‌توانید با اطمینان خاطر پنج نفر را سوار کنید. ابزار داخلی تیانا بااینکه طراحی ساده‌ای دارند، ولی موقعیت دسترسی کاملاً مناسبی دارند. تودوزی چوبی در‌ها و چرم به‌کاررفته روی داشبورد از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است. ولی چرم صندلی‌ها و همچنین کیفیت ادوات قرارگرفته در کنسول مرکزی، نسبت به قیمت خودرو بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات است.

همانطور که انتظار می‌رود، باوجود جعبه‌دنده CVT شروع حرکت تیانا کمی کند است. ولی پس از چند ثانیه، این جعبه‌دنده ضعف خود را جبران کرده و خودرو شتاب خوبی می‌گیرد. هنگام نشستن در تیانا و به‌ویژه صندلی‌های عقب، تکان‌هایی که در ماکسیما حس می‌شد، دیگر آزاردهنده نیست. اگر بخواهید پیچ‌ها را با سرعت رد کنید، به‌خاطر سیستم‌های پایداری متعدد تیانا، با مشکلی مواجه نشده و با خیال راحت از پیچ‌ها عبور خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های خوب تیانا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ در سرعت‌های زیاد و برای بالا رفتن دقت و امنیت، حساسیت یا همان تیزی فرمان، متناسب با شرایط رانندگی، رفته‌رفته کمتر خواهد شد.

تیانا برای سرنشین کنار راننده یک ویژگی مناسب دارد که زیرپایی صندلی است و به‌صورت برقی کنترل شده و زیر پا قرار می‏گیرد. ولی یکی از نکات منفی این خودرو، نداشتن حسگر دنده عقب است.

طراحان نیسان  کنار دسته‌دنده تیانا دکمه‌ای تعبیه کرده‌اند که ضرایب دنده‌‏ها را سنگین‌تر کند تا هنگام ورود سریع به پیچ‌ها متناسب با سرعت و دور موتور دنده به‌راحتی درگیر شده و کنترل خودرو راحت‌تر شود. در مجموع تیانا موتور چالاک، فرمان خوش‌دست، ترمزهای قوی و عایق‌بندی بسیار خوبی دارد و فضای داخلی‌اش شامل فضای سر، پا و صندوق بار بسیار وسیع و راحتی است. نیسان تیانا خودرویی کاملاً خانوادگی است که می‏توان آن را به‌عنوان خودروی ایده‌‏آلی برای شهر و مسافرت با خانواده انتخاب کرد و از فناوری مدرن ولی ساده ژاپنی نهایت لذت را برد.

بیشتر بخوانید:
معرفی نیسان تیانا و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با نیسان تیانا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید