لکسوس GS یک سدان سایز متوسط لوکس است که نسل اول آن در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و در حال حاضر نسل چهارم آن تولید میشود و نسلهای سوم و چهارم آن در ایران عرضه شده است. این خودرو بهدلیل برخورداری از طراحی مدرن و سواری راحت در کنار عملکرد اسپرت و آپشنهای متنوع و فراوان مورد توجه طرفداران خودروهای سدان قرار گرفته است. GS 250 تنها یکی از چند سدان لکسوس است که وارد ایران شده و با استقبال نسبتاً خوبی نیز روبهرو شده است. اگرچه GSها خودروهایی لوکس و اسپرت محسوب میشوند اما درواقع آنها را باید خودروهایی بدانیم که لوکس هستند ولی نه بهاندازه LSها و اسپرت هستند اما نه بهاندازه ISها.
طراحی و تجهیزات
لکسوس GS در نسل چهارم خود تغییرات زیادی را بهخصوص در بخش ظاهری به خود دیده است و هر چه بیشتر به زبان طراحی لکسوس نزدیک شده و همچنین چهره اسپرتتری به خود گرفته است. درواقع باید گفت لکسوس تمام نسلهای GS را از ابتدا طراحی کرده و نسل چهارم آن نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بهخصوص اینکه تفاوتهای عمدهای با نسل گذشته خود دارد و امضای جدید لکسوس در روح این نسل دمیده شده است. در نمای جلو چراغهای زیبا در کنار جلوپنجره خاص لکسوس بهخوبی با هم هماهنگ شدهاند و چهره جذابی به خودرو بخشیدهاند. در نمای عقب نیز چراغهای جذاب بههمراه دو خروجی بزرگ اگزوز زیبایی GS را دوچندان کرده است. درکل نمای ظاهری لکسوس GS 250 لوکس و زیباست و از لحاظ طراحی ایراد خاصی را نمیتوان از آن گرفت.
و اما درون کابین نیز همچنان شاهد هنرنمایی لکسوس هستیم و کیفیت در کابین این خودرو حرف اول را میزند. طراحی کابین GS جدید بسیار شیکتر از قبل شده است. لکسوس برای این خودرو از متریال بسیار باکیفیتی استفاده کرده است و مونتاژ قطعات کابین با دقت هرچه تمامتر انجام شده است. در مرکز داشبورد یک فرورفتگی بزرگ دیده میشود که یک نمایشگر درون آن جا خوش کرده است. همچنین یک ساعت آنالوگ در حدفاصل دریچههای تهویه مرکزی خودنمایی میکند. استفاده از ترکیب چرم و چوب در طراحی کابین بسیار زیبا جلوه میکند و لکسوس از این ترکیب در قسمتهای مختلفی مانند کنسول جلو، درها و فرمان استفاده کرده است که جلوهای لوکس به کابین این خودروی ژاپنی بخشیده است. از طرفی GS 250 به کیت F Sport مجهز است که در برخی موارد با مدل استاندارد تفاوتهایی دارد. یکی از تغییراتی که در این کیت مشاهده میشود نصب کیت بدنه اسپرت روی این خودرو است که در قسمت سپر و جلوپنجره تفاوتهایی با مدل استاندارد دارد تا حس اسپرت بودن را بهتر منتقل کند. همچنین در مدل اسپرت از رینگهای ۱۹ اینچی ۱۰ پر استفاده شده است که در مدلهای استاندارد سایز رینگها ۱۷ اینچ است. (نمونه های ۱۸ اینچی نیز در بازار وجود دارد)
لکسوس GS 250 از نظر امکانات رفاهی خودروی مجهزی است و درواقع آنقدرها آپشن دارد که نظر مشکلپسندترین افراد را نیز جلب خواهد کرد. ازجمله این امکانات میتوان به سیستم صوتی پریمیوم سوراند با ۱۲ بلندگو و سیستم مارک لوینسون با ۱۷ بلندگو بهصورت سفارشی، سیستم مسیریابی با صفحهنمایش چندمنظوره، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، آینههای الکتروکرومیک، صفحه کیلومتر آپتیترونیک، هدآپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک و کنترل مستقل دمای صندلیهای جلو و عقب، تنظیم صندلی راننده در ۱۰ حالت و بهصورت سفارشی در ۱۸ حالت به همراه حافظه، فرمان تلسکوپی و قابل تنظیم، دوربین عقب، سنسور پارک، کروز کنترل و سیستم تشخیص نقاط کور اشاره کرد.
در بحث ایمنی هم لکسوس GS250 وضعیت مطلوبی دارد و موفق به کسب ۵ ستاره از Euro NCAP شده است و علاوه بر این از تجهیزات ایمنی متعددی مانند ترمز دیسکی خنکشونده، سیستمهای ترمز و پایداری و ۱۰ عدد کیسه هوا بهره میبرد.
مشخصات فنی
پیشرانه بهکاررفته در GS250 یک موتور V6 با حجم ۲.۵ لیتر است که در سری IS نیز همانند آن استفاده شده است. این موتور قدرتی معادل ۲۰۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۴ نیوتنمتر را تولید میکند و آن را توسط یک جعبهدنده ۶ دنده خودکار ECT-i به چرخهای عقب انتقال میدهد و میتواند این خودروی ۱۶۴۰ کیلوگرمی را در ۸.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت اعلامشده برای آن نیز ۲۲۹ کیلومتر بر ساعت است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با لکسوس GS 250
مقایسه لکسوس GS 250 با خوردوهای همرده