مقایسه ماکسیمای دنده اتوماتیک با خودروهای هم‌رده

خودرویی خوب و قابل قبول

21

نسل پنجم نیسان ‌ماکسیما در سال ۱۹۹۹ به بازار جهانی معرفی شد. این نسل تا سال ۲۰۰۳ نیز بر روی خط تولید بود. ماکسیما جزو معدود خودروهایی بود که هم‌زمان با بازار جهانی به بازار ایران نیز عرضه شد. زمانی که این خودرو وارد بازار ایران شد، تقریباً هیچ رقیبی نداشت و بازار خودروهای لوکس ایران هم کم‌رونق بود. در مورد مدل دنده اتوماتیک این خودرو که دیگر فاصله بسیار زیاد بود و تعداد رانندگانی که در آن سال‌ها مسلط به رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک بودند، بسیار ناچیز و کم‌شمار بود. در این دوره بود که پارس‌ خودرو با ارائه نیسان‌ ماکسیمای دنده اتوماتیک، تصمیم گرفت بازار خودروهای لوکس را تحت کنترل خود بگیرد و نقش پیش‌گام و آغازگر عرضه خودروهای دنده اتوماتیک را بازی کند. اما چندی بعد، با حضور رقبایی چون هیوندای‌آزرا ۲۰۰۹، هیوندای سوناتا و… ماکسیما بخش بزرگی از بازار خود را از دست داد. اما هنوز هم خریداران وقتی می‌خواهند به سراغ خودروی ماکسیما بروند، ابتدا این سؤال در ذهن‌شان نقش می‌بندد: «کدام مدل؟ دنده معمولی یا دنده اتوماتیک؟» پس ناگزیریم ابتدا به این سؤال پاسخ بدهیم و این دو برادر دوقلو را باهم مقایسه کنیم. ضمناً مقایسه ماکسیمای دنده اتوماتیک با خودرویی چون «هیوندای سوناتا» نیز چندان خالی از لطف نیست و می‌تواند راه‌گشای خریداران باشد.

مقایسه با ماکسیمای دنده دستی
دو مدل نیسان ماکسیمای دنده دستی و دنده اتوماتیک تفاوتی در بحث طراحی بدنه و ظاهر خودرو، آپشن‌ها و امکانات جانبی، راحتی صندلی‌ها و آسایش سرنشینان، ابعاد و ظرفیت خودرو و حتی بسیاری از ویژگی‌های فنی‌‌ای مثل قدرت فرمان‌پذیری و پایداری و توان سیستم تعلیق و جلوبندی و… باهم ندارند. بحث تنها بر سر نوع جعبه‌دنده است که بر قدرت، شتاب، سرعت، میزان مصرف سوخت و… تأثیر چشم‌گیری می‌گذارد. در ابتدا باید یک دسته‌بندی کلی بین خریداران انجام شود؛ آن‌هایی که اساساً به رانندگی با خودروهای با جعبه‌دنده اتوماتیک عادت دارند و یا همچنان رانندگی با خودروهای دنده‌ دستی برای‌شان راحت‌تر و جذاب‌تر است. شما در کدام دسته قرار می‌گیرید؟ جزو هر دسته‌ای که باشید، به سراغ ماکسیمای همان دسته بروید و دیگر تردیدی به دل راه ندهید؛ آدم‌ها باهم متفاوتند و عادت‌ها و علایق خاص خودشان را دارند که تغییر آن‌ها به سادگی ممکن نیست.

و اما باید گفت که ویژگی‌های خودروهای دنده‌ اتوماتیک در مقایسه با نمونه‌های دنده دستی، که در مورد خودروی ماکسیما نیز صدق می‌کنند، مختصراً شامل این موارد می‌شود: قیمت خودروهای دنده دستی به‌مراتب پایین‌تر است و اگر بودجه کم‌تری داشته باشید، نیاز نیست به سراغ خودروی سطح پایین‌تری بروید؛ ماکسیما دنده دستی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر و هزینه‌های کم‌ترِ تعمیر و نگهداری به نسبت نمونه‌های دنده اتوماتیک، پیش‌روی شماست. همچنین، موارد قابل‌اعتنایی چون نیاز بیش‌تر به تعویض صفحه کلاچ در نمونه‌های اتوماتیک، عدم دسترسی آسان به لوازم و قطعات پیشرانه و جعبه‌دنده ماکسیمای دنده اتوماتیک، نیاز به تعمیرکار ماهر و مخصوص برای تعمیر نمونه اتوماتیک مصرف سوخت بیش‌تر ماکسیمای اتوماتیک به نسبت نمونه دنده معمولی و… در این مقایسه نباید از قلم بیافتد. اما در مقابل، و در بحث کاهش میزان خستگی هنگام رانندگی در ترافیک و تردد در شهرهای شلوغ که نیاز مداومی به گرفتن کلاچ دارید و پای شما خسته می‌شود، مدل دنده اتوماتیک به داد شما می‌رسد و راحتی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. در پایان باید اضافه کرد که اگر بیش‌تر در شهرهای خلوت و یا مسیرهای خارج‌شهر و بزرگ‌راه‌ها در تردد هستید، مدل دنده اتوماتیک ماکسیمای مونتاژ داخل را انتخاب کنید و تردید به دل‌تان راه ندهید.

مقایسه نیسان‌ماکسیما با هیوندای‌سوناتا
هیوندای‌سوناتا NF نسل پنجم یک خودروی خوش‌دست و با فرمان‌پذیری عالی است که سواری نرم و خانوادگی دارد و کیفیت سواری مناسبی هم به شما ارائه می‌کند. هیوندای‌سوناتا که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا اوایل ۲۰۱۱ با کد NF و کد YF وارد کشور می‌شد یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سدان‌های سایز متوسط در کشور بود که هنوز هم طرف‌داران خاص خود را دارد. اگر شما به‌دنبال خودرویی لوکس کمی قدیمی ولی همچنان توانمند و کارآمد هستید، دو خودروی نیسان‌ماکسیما دنده اتوماتیک و هیوندای‌سوناتا می‌توانند برای شما گزینه مناسبی باشند. هیوندای‌سوناتا طراحی‌اش مدرن‌تر است اما زود خسته‌کننده و تکراری می‌شود.

این دو خودرو، که یکی تحت لیسانس شرکت نیسان مونتاژ و دیگری به‌صورت CBU به کشور وارد شدند، هرچند از لحاظ قیمتی در یک محدوده قرار دارند اما از لحاظ فنی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. طراحی و تولید نیسان‌ماکسیما به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد، اما در مقابل هیوندای‌سوناتا سال ۲۰۰۶ تولید شده است. ماکسیما دارای موتور    ۳۰۰۰ سی‌سی است که به‌واسطه آن بر اساس اطلاعات پارس خودرو می‌تواند ۱۹۷ تا ۲۰۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند، اما سوناتا با موتور ۲۴۰۰سی‌سی خود توانایی تولید ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت را دارد. حداکثر سرعت ماکسیما ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت سوناتا ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت است. اما از لحاظ میزان مصرف سوخت، ماکسیما دنده اتوماتیک را می‌توان در رده پرمصرف‌ترین خودروهای داخلی قرار داد؛ به‌طوری که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی ۱۱.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند، اما در مقابل، سوناتا ۸.۸ لیتر بنزین برای طی کردن این مسافت نیاز دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر نیسان‌ماکسیما ۸.۴ ثانیه اما شتاب صفر تا ۱۰۰ هیوندای‌سوناتا ۱۰.۴ ثانیه است.

درکل، هیوندای‌سوناتا خودرویی با سطح استهلاک مناسب است و به‌خوبی از پس رقابت با خودروی ژاپنی رقیب خود برمی‌آید و به‌لطف کیفیت مناسبی که دارد از نیسان‌ماکسیما استهلاک کم‌تری دارد، آپشن‌هایش هم بیش‌تر و هزینه‌های نگهداری آن کم‌تر است.

بیشتر بخوانید:
معرفی نیسان ماکسیما اتوماتیک مونتاژ داخل و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با ماکسیما دنده‌ اتوماتیک

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید