خودرویی در کلاس شهری

معرفی تویوتا یاریس 1300 و بررسی بازار ایران

0

شرکت خودروسازی تویوتا
شرکت خودروسازی تویوتا که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نساجی تویودا (Toyoda) بود، در اواسط دهه ۱۹۳۰ توسط کیچیرو تویودا (Kiichiro Toyoda) تأسیس شد و اولین محصول این شرکت که خودرویی به نام Toyoda AA نام داشت در سال ۱۹۳۶ تولید شد. این خودروساز ژاپنی در طول سالیان به روند پیشرفت خود ادامه داد و محصولات متنوعی را یکی پس از دیگری به بازارهای جهانی عرضه کرد و توانست خود را به‌عنوان یک برند مشهور در صنعت خودروسازی به جهانیان معرفی کند. تاکنون خودروهای محبوب زیادی توسط کمپانی تویوتا ساخته شده است که تعداد زیادی از آن‌ها نیز موفق شده‌اند جاده‌های ایران را لمس کنند. از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی می‌توان به تویوتا کرولا (Toyota Corolla) اشاره کرد که از سال ۱۹۶۶ روی خط تولید این شرکت قرار داشته و توانسته فروش نجومی ۴۵ میلیون دستگاه را به ثبت برساند و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای جهان تبدیل شود.

تویوتا یاریس (Toyota Yaris)
شرکت تویوتا با توجه به نیاز مشتریان و شلوغی شهرهای امروزی و همچنین بحران سوخت و آلایندگی هوا، در سال ۱۹۹۹ تصمیم به طراحی و تولید یک خودروی اقتصادی در کلاس بدنه خودروهای شهری گرفت. و این چنین شد که تویوتا یاریس متولد شد.

نسل اول تویوتا یاریس در سال ۱۹۹۹ به بازارهای جهانی راه یافت و تا‌کنون در سه نسل روانه بازار شده است. نسل اول تویوتا یاریس در دو کلاس سدان و هاچ‌بک تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد. این نسل از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ روی خط تولید تویوتا قرار داشت، تا این که در این سال نسل دوم جایگزین آن شد. نسل دوم تویوتا یاریس از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید تویوتا قرار گرفت و به دلایلی مانند مصرف سوخت کم، امکانات مناسب و طراحی مدرن در مقایسه با رقبا، با استقبال خوبی روبه‌رو شد. این نسل یعنی نسل دوم که قصد معرفی آن را داریم، اولین نسل از تویوتا یاریس بود که توانست به بازار ایران راه یابد. این خودرو با توجه به ویژگی‌های مثبت زیاد و طراحی ظاهری و داخلی متفاوت با سایر خودروهای موجود در بازار ایران در زمان عرضه خود توانست به محبوبیت نسبتاً خوبی دست یابد. گفتنی است که این خودرو در دو کلاس سدان و هاچ‌بک تولید و عرضه شد.

طراحی و امکانات
واقعیت این است که تویوتا یاریس به‌عنوان یک خودروی شهری و اقتصادی طراحی نسبتاً قابل قبولی دارد، با این حال اگرچه این خودرو نسبت به نسل اول پیشرفت‌هایی داشته و تغییرات مثبتی در آن صورت گرفته ولی کماکان با سطح انتظارات مشتریان و طراحی‌های مدرن امروزی فاصله دارد. درون کابین نیز وضع بر همین منوال است. با ورود به کابین این خودرو با یک کابین خشک و بی‌روح مواجه می‌شویم و تمام زوایای کابین، اقتصادی بودن آن را فریاد می‌زنند. متریال استفاده شده نیز در اقتصادی‌ترین حالت خود قرار دارند. نکته عجیبی در طراحی کابین این خودرو به چشم می‌خورد و آن هم محل قرار‌گیری نامتعارف صفحه کیلومتر‌شمار است. در واقع صفحه کیلومتر‌شمار به جای این‌که پشت فرمان و روبه‌روی راننده قرار گیرد، در این خودرو در وسط کنسول میانی قرار گرفته است.

تویوتا یاریس نسل دوم در زمینه آپشن‌های رفاهی و ایمنی نیز وضعیت چندان خوبی ندارد و حتی می‌توان گفت که از کمبود آن رنج می‌برد. با این حال از آپشن‌های این خودرو می‌توان به ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آینه‌های کناری برقی و هم‌رنگ بدنه، سیستم صوتی CD به‌همراه ۶ بلندگو، شیشه بالابر برقی اشاره کرد. البته ممکن است تعدادی از آپشن‌ها در نمونه‌های خاص متفاوت باشد.

پیشرانه و قوای فنی
هر دو مدل هاچ‌بک و سدان یاریس از یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برند که می‌تواند ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۴ دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه ۱۱.۵ ثانیه خواهد بود و می‌تواند یاریس را به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. تویوتا یاریس خودروی کم‌مصرفی است زیرا برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، به‌صورت ترکیبی تنها ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک بنزین آن نیز گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد.

بیشتربخوانید:
تجربه رانندگی با تویوتا یاریس ۱۳۰۰
مقایسه تویوتا یاریس ۱۳۰۰ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید