خودرویی خلافِ عرفِ رایج

تجربه رانندگی با نیسان جوک

0

بدون شک می‌توان گفت نیسان با عرضه مدل جوک خود، تمام معیارهای رایج در دنیای خودروسازی را دگرگون کرده و باعث ایجاد شگفتی شده است. در کمال تعجب می‌توان اذعان کرد که گذشت زمان هم ثابت کرده که ایده نیسان برای خلق جوک موفق بوده و افراد زیادی هستند که به خودروهای متفاوت و خلاف عرف رایج علاقه نشان می‌دهند.

جوک نه‌تنها در جهان بازار خوبی داشته بلکه طی سال‌ها اخیر در ایران هم با استقبال زیادی مواجه بوده است. نیسان جوک خودروی خیلی بزرگی نیست و حدود ۴.۲ متر طول دارد که تقریباً اندازه یک هاچ‌بک شهری می‌شود، هرچند ارتفاع این خودرو از سطح زمین زیاد است و جوک را در کلاس شاسی‌بلندها قرار می‌دهد.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، نسبت به زیبایی یا زشتی طراحی جوک واکنش‌های دوگانه و کاملاً متفاوتی وجود دارد، ولی وقتی به این خودرو از نزدیک نگاه می‌کنید، ممکن است کمی از عجایب این طراحی کاسته شده و به تفاوت‌ها و جذابیت‌هایش تمایل بیش‌تری پیدا کنید. جوک اسپرت موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی با قدرت ۱۹۰ اسب‌‌بخار دارد و از این منظر می‌تواند جزو یکی از سریع‌ترین نیم‌شاسی‌های موجود در کشور به‌حساب آید.

اگر از مدل‌های گران ب‌ام‌و و لکسوس چشم‌پوشی کنیم، جوک اسپرت در کلاس خود گزینه‌ای تقریباً بی‌رقیب است و می‌تواند برای خیلی از خودروهای گران‌تر از خودش خط‌ونشان بکشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر جوک اسپرت با این موتور و جعبه‌دنده CVT خودکار حدود ۸ ثانیه است که بین نیم‌شاسی‌ها یکی از بهترین‌هاست و همین دلیل کافی است تا برای رانندگی با جوک اسپرت هیجان‌زده باشیم.

نکات مثبت

  • وقتی روی صندلی‌های عقب نیسان جوک می‌نشنید، خود را در فضایی تقریباً فشرده، ولی در عین حال راحت خواهید یافت.
  • کیفیت کلی اتاقک این خودرو، چیدمان ادوات داخلی و… بسیار عالی است و سرنشینان جلو، که خیلی ضربات خودرو را روی دست‌اندازها متوجه نمی‌شوند، داخل اتاقک جوک احساس بهتری خواهند داشت.
  • فرمان جوک بسیار خوش‌دست است و با ابعاد و زوایای مناسبی طراحی شده و حس تسلط و دقت را به راننده منتقل می‌کند.
  • در نهایت می‌توان گفت بین عملکرد، مشخصات فنی و شخصیت کلی جوک اسپرت هماهنگی خوبی وجود دارد و افرادی که خواهان خودرویی اسپرت با قابلیت پیمایش خارج جاده‌ای و ظاهر یک نیم‌شاسی‌اند، از این انتخاب پشیمان نخواهند شد.

نکات منفی

  • سیستم تعلیق محور عقب جوک تقریباً ساده است و به‌همین خاطر ضربات ناشی از عبور از دست‌اندازها راحت وارد اتاقک می‌شود.
  • فقط با گذشت دقایقی از شروع حرکت متوجه شوید که دقت فرمان چندان بالا نیست و چابکی خودرو در مانور‌پذیری‌ها به‌خاطر موتوری برقی اعمال می‌شود که واکنش‌های دقیقی را به راننده ارائه نمی‌کند.
  • میزان صدای نفوذی از موتور به داخل اتاقک آزاردهنده نیست، البته به‌نظر جعبه‌دنده از تحت‌فشار قراردادن موتور خودداری می‌کند و به‌همین خاطر حس آزاردهنده رانندگی با خودروهای مجهز به جعبه‌دنده CVT  در مورد جوک اسپرت چندان احساس نمی‌شود.
  • گذر از مسیرهای مارپیچ به‌لطف انواع و اقسام سیستم‌های کنترل الکترونیکی چندان سخت نیست، ولی جوک اسپرت از آن خودروهایی است که در شرایطی شیطنت دارد؛ محور عقب این خودرو کمی بیش‌فرمانی دارد و باعث می‌شود در مانورهای سنگین، مثل عبور از جاده‌های مارپیچ، صدای کشیدگی تایرهای جلو به گوش برسد.

    بیشتر بخوانید:
    معرفی نیسان جوک و بررسی بازار ایران
    مقایسه نیسان جوک با خودروهای‌ هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید