خودرویی که مرگ ندارد

معرفی ب‌ام‌و سری 5 سدان 520i و بررسی بازار ایران

0

وقتی در نیمه‌های دهه ۵۰ میلادی، ب‌ام‌و شروع به تولید و صادرات خودروهای سواری خود کرد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد چند سال بعد این کمپانی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان شود و البته زمانی برسد که ب‌ام‌و سری ۵ سدان ۵۲۰i بتواند رقیب بهترین خودروهای جهان باشد. برای رسیدن به این نقطه اما مسیر طولانی‌ای طی شده است. سال ۱۹۷۲، برای اولین بار سری ۵ متولد شد. یک خودروی سدان، تمام چیزی بود که در این سری وجود داشت، اما در نسل‌های بعدی، کلاس‌های دیگر هم یکی‌یکی اضافه شدند. سری ۵ اما برای ما خاطرات زیادی دارد؛ از همان زمانی که ب‌ام‌و ۵۱۸ با آن ظاهر خاص، نماد رفاه بود و خانواده‌های پول‌دار ایرانی هرکدام یک دستگاه ۵۱۸ داشتند. البته بعد از آن از این سری، ب‌ام‌و ۵۲۸ هم در نسل‌های بعدی به ایران رسید، اما هیچ‌کدام نتوانستند خاطرات ۵۱۸ را زنده کنند. سال ۲۰۰۳ اما نسل پنجم سری ۵ به دنیا عرضه شد و ب‌ام‌و نشان داد که می‌خواهد با این سری، بازارها را تسخیر کند. ۳ سال بعد اولین خودروهای سری ۵ نسل پنجم وارد ایران شدند. این خودروها در دو کلاس سدان و تورینگ بودند که فقط سدان به ایران آمد و توانست خریداران زیادی را به خود جلب کنند. سال ۲۰۱۰ نسل ششم وارد بازارهای جهانی شد و خیلی زود به ایران هم رسید. این بار کلاس گرن توریسمو یا GT هم پایش به بازار ایران باز شد و حالا نسل هفتم است که در حال تولید و عرضه به بازارهای جهانی است و البته در ایران هم حضور دارد. ب‌ام‌و در هر کدام از کلاس‌ها چندین تیپ متنوع هم دارد که در سدان می‌شود به ۵۲۰i، ۵۲۳i، ۵۲۵i، ۵۲۸i، ۵۳۰i، ۵۳۰xi، ۵۳۵i و ۵۴۰i که در ایران وجود دارند اشاره کرد. تیپ‌هایی که از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارند و اصل تفاوت در موتور و قدرت آن است. البته نسل‌های پنج و شش و هفت از نظر ظاهری با هم اختلافاتی دارند که با یک نگاه قابل درک است. مدل پایین‌ترین نمونه‌های سری ۵ نسل پنجم در ایران مربوط به سال ۲۰۰۵ هستند که البته بعضی ترخیص سال ۲۰۰۸ هستند. همچنین در هر نسل، قدرت موتور و امکانات رفاهی تغییراتی کرده‌اند که باید آن‌ها را در نظر گرفت.

خودرویی برای خانواده‌ها
ب‌ام‌و سری ۵ سدان ۵۲۰i در نسل پنجم که تا سال ۲۰۱۰ تولید شده از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری با توان خروجی ۱۵۶ اسب بخار بهره می‌برد که می‌تواند این سدان ۱۵۶۵ کیلوگرمی را طی ۱۰.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. شتابی که اصلاً زیاد نیست اما وقتی مأموریت خودرو، حرکت در شهر و مسافرت‌های جاده‌ای باشد، کاملاً طبیعی است. مصرف این خودروی دیفرانسیل‌عقب، ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به خودروهای امروزی زیاد به‌نظر می‌رسد. سری ۵ سدان ۵۲۰i نسل پنجم، از یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی اتوماتیک تیپ‌ترونیک استفاده می‌کند و استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد. در نسل ششم اما ۵۲۰i تغییراتی داشته است. این نسل که تا سال ۲۰۱۶ تولید شده از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژر ۲ لیتری با توان ۱۸۴ اسب بخار استفاده می‌کند که می‌تواند طی ۷.۹ ثانیه خودروی ۱۶۱۰ کیلوگرمی را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و این برای یک سدان شهری عالی است. مصرف این تیپ ۶.۴ لیتر است که نشان می‌دهد چه بهبودی در بازده موتور ایجاد شده است. دیگر تغییر مثبت در این نسل استفاده از یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی اتوماتیک با کنترل هوشمند است که انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب را نسبت به قبل بهتر هم می‌کند. در نسل هفتم اما دیگر خبری از تیپ ۵۲۰i نیست و ب‌ام‌و ترجیح داده تا آن را از دور خارج کند. قیمت این خودرو در اردیبهشت ۹۸ بسته به مدلش بین ۲۲۰ میلیون تا ۹۵۰ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۵ سدان ۵۲۰i
مقایسه ب‌ام‌و سری ۵ سدان ۵۲۰i با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.