خودروی ماندگار خیابان‌های کشور

معرفی پراید صندوق‌دار و بررسی بازار ایران

0

پراید چنان در تاریخ خودروسازی کشور نهادینه شده است که نمی‌توان از بررسی دقیق آن صرف‌نظر کرد. درواقع، بیش از ۲۰ سال حضور در بازار خودروی کشور، کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروی کشور برای سال‌های متوالی، استفاده قشر بزرگی از ایرانیان از آن باعث می‌شود که نیاز به بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تری هم داشته باشد. پراید چنان در ایران جای خود را باز و محکم کرده است که همچنان مدل‌هایی از آن،‌ که سال‌ها از توقف تولیدشان می‌گذرد نیز در خیابان‌ها به چشم می‌آیند. یکی از این مدل‌ها پراید صندوق‌دار یا همان صبا است. خودرویی که در کنار پراید هاچ‌بک یا نسیم، با نماد کیا توسط سایپا ساخته می‌شدند.

پیشینه یک تولید ماندگار
ممکن است ندانید که پیشینه این خودروی کنگر خورده و لنگر انداخته در ایران، به آمریکا و ژاپن برمی‌گردد. پراید برای اولین‌بار، به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک و اقتصادی، در سال ۱۹۸۶ به سفارش شرکت فورد در شرکت مزدای ژاپن ساخته شد. پس‌ازآن، به‌دلیل وضعیت نامناسب ایمنی خودرو، ابتدا ترددش در جاده‌های آمریکا متوقف شد، و سپس مزدا در سال ۱۹۹۳ تولید آن را متوقف کرد. فورد خط تولید و امتیاز پراید را، که برایش نوعی شکست محسوب می‌شد، به کیاموتورز کره جنوبی واگذار کرد. کره دست به ارتقای سطح کیفی این خودرو زد. در همین راستا، به هاچ‌بک «دودَر» فورد و مزدا، دو درِ دیگر و یک صندوق عقب اضافه کرد و از آن یک سدان ساخت. در ادامه، مدل استیشن این خودرو را نیز به بازار عرضه کرد.

لقمه چرب سایپا
سایپا که در آن سال‌ها، یعنی اوایل دهه ۷۰ شمسی، به‌دلیل واردات پژو ۴۰۵ و تولید بی‌پایان پیکان مغلوب رقیب دیرینه‌اش، یعنی ایران خودرو شده بود، با کیا برای وارد کردن پراید به کشور یک قرارداد نان و آب‌دار بست، قراردادی که برای کیا یک پیروزی محسوب می‌شد. به‌این‌ترتیب، اولین پرایدها در مدل‌های هاچ‌بک و صندوق‌دار توسط کیا در سال ۱۳۷۳ وارد کشور شد. پراید به‌دلیل ظاهر مدرن‌تر و امکانات به‌روزتر نسبت به پیکان و همچنین قیمت مناسب آن، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت. البته نباید زمینه اقتصادی آن و مصرف کمش را نیز فراموش کرد. این استقبال موجب شد سایپا قرارداد راه‌اندازی خط مونتاژ این خودروها را با قطعات کره‌ای در کشور امضا کند و از سال ۷۵ تا ۷۹ شمسی نیز به مونتاژ آن‌ها مشغول شود. پراید برای سایپا چنان نان‌آور و روزی‌رسان بود که مدیران این کمپانی را بر آن داشت تا درنهایت، در سال ۷۹ شمسی، امتیاز و خط تولیدش را از کیاموتور خریداری کنند. به‌این‌ترتیب، پراید از سال ۸۰ شمسی و با شروع تولید کاملش در ایران، تبدیل به قطبی در صنعت خودروسازی کشور شد. 

گام‌به‌گام تا توقف تولید
ساخت پراید تا سال ۸۲ شمسی به شکل کاربراتوری در ایران ادامه پیدا کرد. اما سایپا در این سال، برای جلب رضایت مشتریان، پراید انژکتوری را وارد بازار کرد؛ هرچند از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با مدل کاربراتوری نداشت. طراحان این خودرو در شرکت فورد و کیاموتورز برای این خودرو موتورهای مختلفی از ۱.۳ تا ۱.۸ لیتری درنظر گرفته بودند، ولی برای تولیدات داخل ایران تنها همان موتور ۱.۳ لیتری با توان تولید قدرتی برابر با ۵۵ اسب بخار قابل‌استفاده است. البته موتورهای تاحدودی تقویت‌شده، که بر مدل‌های ۸۹ شمسی به بعد سوار شدند، توان تولید ۶۳ اسب بخار را دارند. تولید پراید در ایران تا سال ۸۹ شمسی، براساس همان پلتفرم قبلی صورت می‌گرفت و پس‌ازآن، سایپا به‌دلیل مشکلات امنیتی، تولید این محصولش را براساس پلتفرمی جدید با نام X100 ادامه داد.

نام‌های متعدد پراید
به‌این‌ترتیب، پراید صندوق‌دار با پلتفرم قبلی تا سال ۸۹ شمسی، یعنی پیش از توقف تولیدش، در چند مدل به بازار ایران عرضه شد. مدل‌هایی که کاملاً تولید کیاموتورز و وارداتی بودند و به کیا پراید معروفند. مدل‌هایی که مونتاژ ایران با قطعات کره‌ای به حساب می‌آمدند هم به پرایدهای MD شناخته می‌شوند. مدل‌های تولید ایران را هم پراید صبا نامگذاری کردند. پراید صبا نیز در مدل‌های انژکتوری و کاربراتوری تولید شد.

نگاهی دقیق‌تر به مشخصات فنی
موتور پراید صبا ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می‌تواند با قدرت تولیدی خود، حداکثر سرعت خودرو را به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. البته شتاب در این خودرو وضعیت خوبی ندارد و ۱۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا پراید صبا از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. جعبه‌دنده صبا ۵ دنده دستی است و هیچ‌گاه مدل اتوماتیک را تجربه نکرده است. مخزن ۳۷ لیتری این خودرو هم برای خودرویی که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند مخزن کوچکی به حساب می‌آید. از نظر امکانات و آپشن هم چیزی برای گفتن ندارد و فقط می‌توان به برقی بودن شیشه‌های جلو اشاره کرد. تنظیم صندلی، تهویه مطبوع و آینه‌های کناری، دستی هستند و ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای است. استاندارد یورو ۲ هم یک نقطه ضعف بسیار جدی برای پراید صباست.

بررسی بازار پراید در ایران
پراید که به‌عنوان یک محصول اقتصادی تولید شده بود، از ابتدای ورودش به کشور مورد توجه قرار گرفت، توجه‌ای که باعث فرو شکستن سلطنت پیکان در بازار خودروی ایران شد.  قیمت پراید صندوق‌دار در سال‌های ۷۳ تا ۷۵ شمسی، که شامل مدل‌های واردتی می‌شد، ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، و پس از مونتاژ در داخل، به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال‌ها ۷۵ تا ۸۰ شمسی رسید. قیمت پرایدهای صندوق‌دار تولید داخل نیز، که از سال ۸۰ شمسی وارد بازار شد، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. اما در میانه سال ۹۷ شمسی، حتی پراید صندوق‌دار که تولیدش متوقف شده است نیز، مانند دیگر خودروها تحت‌تأثیر نوسانات ارزی و بالارفتن قیمت‌ها در کشور قرار گرفت. به شکلی که در مهر و آبان ۹۷ قیمت این خودرو، که دست‌کم ۱۰ سال از عمر آخرین تولیداتش می‌گذرد، به چیزی حدود ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون، بسته به میزان کارکرد و سال ساخت و سلامت خودرو رسید!

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با پراید صندوق‌دار
مقایسه پراید صندوق‌دار با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.