درباره‌ی ب.ام.و X6 2012 و قیمت ۲ میلیاردی‌اش

0
16

‭ ‬نخستین‭ ‬مواجهه‭ ‬خریداران‭ ‬ایرانی‭ ‬با‭ ‬محصول‭ ‬انقلابی‭ ‬ب‭.‬ام‭.‬و‭ ‬توام‭ ‬با‭ ‬شگفتی‭ ‬و‭ ‬تعجب‭ ‬بود‭. ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬در‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬بازارهای‭ ‬دیگر‭ ‬هم‭ ‬انتظار‭ ‬آن‭ ‬می‌رفت‭. ‬دلیل‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬ظاهر‭ ‬عجیب‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬آلمانی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬سدان‭ ‬فست‌بک‭ ‬می‌مانست‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬یک‭ ‬شاسی‌بلند‭ ‬تمام‭ ‬و‭ ‬کمال‭ ‬بود‭! ‬از‭ ‬همین‭ ‬رو‭ ‬وقتی‭ ‬نخستین‭ ‬بار‭ ‬مخلوق‭ ‬متفاوت‭ ‬پیر‭ ‬لکرک‭ ‬با‭ ‬نامX6‭  ‬در‭ ‬سال‭ ‬در‭ ‬نمایشگاه‭ ‬دیترویت‭ ‬۲۰۰۸‭ ‬رونمایی‭ ‬شد،‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬منتقدان‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آینده‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬اظهار‭ ‬تردید‭ ‬می‌کردند‭. ‬گذشت‭ ‬زمان‭ ‬اما‭ ‬ثابت‭ ‬کرد‭ ‬ایده‭ ‬درخشان‭ ‬کریس‭ ‬بنگل‭ ‬و‭ ‬همکارانش‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬مبنای‭ ‬یک‭ ‬سدان‭ ‬فست‌بک‭ ‬مرتفع‭ ‬پرورش‭ ‬یافته‭ ‬بود،‭ ‬می‌تواند‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬محبوبیت‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭. ‬حالا‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۲۰۰۸‭ ‬حدود‭ ‬۱۲‭ ‬سال‭ ‬می‌گذرد‭ ‬و‭ ‬X6‭ ‬وارد‭ ‬سومین‭ ‬نسل‭ ‬خود‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬فروش‭ ‬بالایی‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬یک‭ ‬دهه‭ ‬تجربه‭ ‬کرده‭ ‬است‭.

‬سبک‭ ‬طراحی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬نیز‭ ‬آنقدر‭ ‬فراگیر‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬چانگان‭ ‬و‭ ‬جیلی‭ ‬تا‭ ‬مرسدس‭ ‬بنز‭ ‬و‭ ‬آئودی‭ ‬و‭ ‬آستون‭ ‬مارتین‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تقلید‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬وادار‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬ما‭ ‬اینجا‭ ‬به‭ ‬بهانه‭ ‬یک‭ ‬دهه‭ ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬نسخه‭ ‬۵۰i‭ ‬شاسی‌بلند‭ ‬اسپورت‭ ‬کوپه‭ ‬ب‭.‬ام‭.‬و‭ ‬x6،‭ ‬روی‭ ‬وضعیت‭ ‬فعلی‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬دوام،‭ ‬عملکرد‭ ‬فنی‭ ‬و‭ ‬ارزشش‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬خودرو‭ ‬تمرکز‭ ‬کرده‌ایم‭. ‬گزارش‭ ‬پیش‭ ‬رو‭ ‬چکیده‭ ‬این‭ ‬بررسی‭ ‬است‭.‬

  ‬تصورات‭ ‬خریداران‭ ‬درباره‭ ‬کرگدن‭ ‬آلمانی‭ ‬

یکی‭ ‬از‭ ‬محبوب‌ترین‭ ‬خودروهای‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬دهه‭ ‬اخیر،‭ ‬در‭ ‬نسخه‌های‭ ‬متفاوتی‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬کشور‭ ‬راه‭ ‬یافته‭ ‬که‭ ‬گرچه‭ ‬تعداد‭ ‬آنها‭ ‬معدود‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۰‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬همواره‭ ‬جزو‭ ‬اسرارآمیزترین‭ ‬خودروهای‭ ‬بازار‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬لوکس،‭ ‬باابهت‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬اسپورت‭ ‬سه‭ ‬ویژگی‭ ‬بارزی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خریداران‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬اولین‭ ‬برخورد‭ ‬با‭ ‬X6‭ ‬دریافت‭ ‬می‌کنند‭. ‬چنین‭ ‬چیزی‭ ‬البته‭ ‬طبیعی‭ ‬است‭. ‬رینگ‌‭ ‬و‭ ‬لاستیک‭ ‬غول‌آسای‭ ‬نسخه‭ ‬هشت‭ ‬سیلندر‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬جلو‭ ‬پنجره‭ ‬مهیب،‭ ‬ارتفاع‭ ‬زیاد‭ ‬و‭ ‬چراغ‌های‭ ‬جسور‭ ‬دقیقا‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬یاد‭ ‬جانوران‭ ‬شکارچی‭ ‬می‌اندازد‭. ‬

‭ ‬نسخه‭ ‬۵۰i‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬چنته‭ ‬دارد؟

مصرف‭ ‬بالای‭ ‬بنزین‭ ‬موتور‭ ‬هشت‭ ‬سیلندر‭ ‬و‭ ‬۴۴۰۰‭ ‬سی‌سی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬دقیقا‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬ایرادی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬X6‭ ‬وارد‭ ‬کرد‭. ‬عاملی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬وضعیت‭ ‬بنزین‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری‭ ‬و‭ ‬استهلاک‭ ‬خودرو‭ ‬را‭ ‬بالا‭ ‬می‌برد‭. ‬این‭ ‬موتور‭ ‬البته‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬توان‭ ‬۴۰۹‭ ‬اسبی‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬عبور‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬گیر‌بکس‭ ‬هشت‭ ‬سرعته‭ ‬بسیار‭ ‬سریع،‭ ‬به‭ ‬همه‭ ‬چرخ‌های‭ ‬خودرو‭ ‬منتقل‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬طوفان‭ ‬به‭ ‬پا‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬۴‭.‬۸۷‭ ‬متر‭ ‬طول‭ ‬و‭ ‬۲‭.‬۲۵‭ ‬تن‭ ‬وزن‭ ‬دارد،‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬توان‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬یک‭ ‬گشتاور‭ ‬مهیب‭ ‬۶۰۰‭ ‬نیوتن‌متری،‭ ‬ظرف‭ ‬پنج‭ ‬ثانیه‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬۱۰۰‭ ‬کیلومتر‭ ‬در‭ ‬ساعت‭ ‬می‌رسد‭. ‬وضعیتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬کابین‭ ‬مملو‭ ‬از‭ ‬چرم،‭ ‬چوب‭ ‬و‭ ‬امکانات،‭ ‬ابدا‭ ‬ترسناک‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬امنیت‭ ‬صورت‭ ‬می‌گیرد‭.‬

  ‬X6‌چقدر‭ ‬می‌ارزد؟

نسخه‌های‭ ‬۳۵i‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬بسته‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬کدام‭ ‬یک‭ ‬از‭ ‬چهار‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۰،‭ ‬۲۰۱۱،‭ ‬۲۰۱۲‭ ‬و‭ ‬۲۰۱۳‭ ‬وارد‭ ‬کشور‭ ‬شده‭ ‬باشند،‭ ‬بین‭ ‬۹۰۰‭ ‬میلیون‭ ‬تا‭ ‬۱‭.‬۲‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬قیمت‭ ‬دارند‭. ‬این‭ ‬خودروها‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سطح‭ ‬قیمتی‭ ‬عموما‭ ‬بین‭ ‬۶۰‭ ‬تا‭ ‬۱۰۰‭ ‬هزار‭ ‬کیلومتر‭ ‬کارکرد‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬عموما‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری‭ ‬سالانه‭ ‬آنها‭ ‬از‭ ‬۲۰‭ ‬تا‭ ‬۲۵‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭ ‬هم‭ ‬فراتر‭ ‬می‌رود‌‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬نسخه‌های۵۰i‭ ‬که‭ ‬موضوع‭ ‬اصلی‭ ‬گزارش‭ ‬ما‭ ‬نیز‭ ‬هست،‭ ‬قیمت‭ ‬تا‭ ‬دو‭ ‬برابر‭ ‬گاها‭ ‬افزایش‭ ‬می‌یابد‭. ‬برای‭ ‬نمونه‭ ‬نسخه‭ ‬۲۰۱۲‭ ‬این‭ ‬مدل‭ ‬از‭ ‬X6‭ ‬با‭ ‬کارکرد‭ ‬۶۰‭ ‬هزار‭ ‬کیلومتر‭ ‬هم‌اینک‭ ‬قیمتی‭ ‬معادل‭ ‬۱‭.‬۶‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬دارد‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬بدنه‭ ‬خودرو‭ ‬تا‭ ‬حدی‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‌دیدگی‭ ‬است‭. ‬نسخه‭ ‬۲۰۱۳‭ ‬و‭ ‬بسیار‭ ‬سالم‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬اما‭ ‬بهایی‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬۱‭.‬۹‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬خب‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬ابعاد‭ ‬رینگ‭ ‬و‭ ‬لاستیک‭ ‬و‭ ‬توان‭ ‬و‭ ‬حجم‭ ‬موتور،‭ ‬خرید‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬استهلاکی‭ ‬بالاتر‭ ‬و‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری‭ ‬بیشتری‭ ( ‬شاید‭ ‬حدود‭ ‬۴۰‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭) ‬در‭ ‬سال‭ ‬همراه‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭.‬

  ‬نسل‭ ‬آخر‭ ‬و‭ ‬اما‭ ‬و‭ ‬اگرهای‭ ‬خریداران

شاسی‌بلندX6‌‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدا‭ ‬خودرو‭ ‬گران‌قیمتی‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬مشخصا‭ ‬می‌شد‭ ‬تصور‭ ‬کرد‭ ‬فروش‭ ‬سالانه‌اش‭ ‬از‭ ‬حدی‭ ‬بالاتر‭ ‬نخواهد‭ ‬رفت‭ ‬اما‭ ‬خب‭ ‬تصورات‭ ‬اولیه‭ ‬اشتباه‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬درآمد‭ ‬و‭ ‬آمار‭ ‬فروش‭ ‬آنقدر‭ ‬بالا‭ ‬رفت‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬کارخانه‭ ‬اسپارتانبورگ‭ ‬آمریکا،‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬کارخانه‭ ‬کالینینگراد‭ ‬در‭ ‬روسیه‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬تولید‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬اختصاص‭ ‬یافت‭. ‬درباره‭ ‬نسل‭ ‬سوم‭ ‬هم‭ ‬گفته‭ ‬می‌شود‭ ‬زشت‌ترین‭ ‬یا‭ ‬خشن‌ترین‭ ‬طرح‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬رقبایی‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬همیشه‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬موفقیت‭ ‬پیش‭ ‬روی‭ ‬خود‭ ‬می‌بیند‭. ‬آیا‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬دوباره‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬برگردد؟‭ ‬فکر‭ ‬نمی‌کنیم‭!‬

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید