حتی خودرو بادوامی مانند ساندرو را هم غیر استاندارد تیونینگ نکنید

دردسرهای بی‌توجهی‌ به ساندرو

106

در لیست انتخاب عموم مشتریان ایرانی که قصد انتخاب خودرویی ارزان و اقتصادی را دارند، رنو ساندرو یکی از سه گزینه اصلی است. خودرویی که ذاتا ساخت رومانی و ظاهرا تولید فرانسه است و در سه سال گذشته بیش از 50 هزار دستگاه از انواع مدل‌های کراس و هاچ‌بک آن تحت پلتفرم B0 در پارس خودرو تولید شده است. رنو به لطف شبکه گسترده قطعه‌سازان، نمایندگی‌های تعمیر و خدمات پس از فروش در کنار کیفیت ساخت مناسب از جمله خودروسازانی است که به‌رغم حضور در کلاس اقتصادی، وجهه خوبی در بین مشتریان دارد.
این وجهه اما اگر بازیچه دست افراد ناآگاه شود، کابوس هزینه را به سراغ مالکان این خودرو می‌فرستد! ساندرو که در کنار تندر90 به خوبی توانسته خود را با اقلیم گرم و خشک سازگار کند، در جاده‌ها و معابر پردست‌انداز و پرچالش کشور یک برگ برنده اساسی دارد. «سیستم تعلیق و جلوبندی» برجسته، ساده و محکم. سیستمی که ابتدا با کمک سازندگان فرانسوی و آلمانی و سپس مجموعه‌سازان ایرانی کمک کرد تا محصولات اقتصادی رنو در ایران، برگ برنده این خودروساز باشد.

بررسی دقیق‌تر تجربه خریداران این خودرو اما نشان می‌دهد اگر به خوبی از این محصول مستحکم نگهداری نشود، ساندرو دچار ایرادات کیفی و خطاهای خارج از تحملی شده که در کمتر خودرویی نظیر دارد. در واقع توصیه ما این است که ابدا سراغ تیونینگ و تغییر خودسرانه رینگ و لاستیک این خودرو نروید. از آنجا که سیستم تعلیق ساندرو در جلو از سیستم مک فرسون و در بخش عقبی از بازوهای نیمه مستقل تشکیل شده، خودرو ذاتا نگهداری سختی ندارد و کمتر از رقبا دچار ایراد می‌شود.

ابعاد نامناسب رینگ و لاستیک اما برای این خودرو در حکم سم است! در عین حال تصادفات سنگین که زمینه وارد کردن ضربات مهلک به شاسی و اکسل خودرو را ایجاد می‌کند، در اغلب موارد به ظهور اشکالات عمده در نحوه کارکرد سیستم تعلیق، فنربندی و جلوبندی خودرو منجر می‌شود. پس مواظب نحوه رانندگی با این خودرو باشید. در واقع اگر قصد خرید ساندرو دارید و خودرو مد نظر سابقه تصادف‌های آنچنانی دارد، حتما اطمینان حاصل کنید اکسل با انواع مرغوب تعویض شده یا به کمک جوشکاری‌های دقیق و قوی، کیفیت استاندارد خود را مثل روز اول به دست آورده است.

موردی که اگر مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، عموما در میان‌مدت هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیون تومان را از ناحیه تعویض قطعات سیستم تعلیق بدون احتساب اجرت نصب به مالکان این خودرو‌ها‌ تحمیل می‌کند. چرخی در فضای بازار قطعات خودرو نشان می‌دهد برخی لوازم یدکی سیستم تعلیق ساندرو به دلیل خروج رنو از بازار ایران کمیاب شده‌اند اما عموما قطعات این خودرو در بازار موجود است.

برای نمونه هزینه خرید سیبک‌های زیر اکسل ایرانی بین 130 تا 160 هزار تومان بوده و قطعات دیگر این بخش از جمله بوش اکسل ایرانی حدود 135 هزار تومان، کمک فنر جلو ساخت فرانسه حدود 425 هزار تومان، کیت بلبرینگ چرخ‌های جلو و عقب ساخت ایران حدود 580 هزار تومان، فنر لول چرخ جلو 127 هزار تومان، مجموعه طبق‌های جلو که ساخت داخل هم هستند، به قیمت 460 هزار تومان و پلوس چرخ جلو حدود 900 تا 950 هزار تومان است.

خب مشخص شد که قطعات ساندرو ، قطعاتی بسیار گران و کمیاب هستند اما در نتیجه بی‌توجهی به عیب هر یک از بخش‌های تعلیق و فنربندی یا نصب قطعات غیراستاندارد می‌توانند به راحتی مستهلک شوند. برای نمونه چند تن از مکانیک‌های رسمی ساندرو ‌ به مالکان این خودرو هشدار دادند از نصب هرگونه رینگ و لاستیک پهن‌تر و بزرگ‌تر پرهیز کرده چرا که این عمل به سرعت موجب معیوب شدن سیستم تعلیق خودرو خواهد شد. این افراد می‌گویند رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌های پهن موجب فشار بیشتر به اجزای سیستم تعلیق و خطای سیستم ABS و کیلومتر‌شمار شده و کیفیت سواری ساندرو را کاهش می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید