دردسرهای پرداخت شارژ ساختمان

حق شارژ آپارتمان قانون دارد

0
715
قوانین شارژ ساختمان

وقتی در آپارتمان زندگی می‌کنید ممکن است با یک مشکل شایع مواجه شوید، یعنی شارژ ندادن بعضی از همسایه‌ها یا درست هزینه نشدن شارژی که مدیر از شما گرفته است. مشکلی که اگرچه خیلی‌ها با آن مواجهند اما خوشبختانه در قانون راه‌حل آن به صراحت مشخص شده و اگر با مذاکره و جلسه به توافق نرسید می‌توانید از روش‌های قانونی استفاده کنید.

وقتی همسایه شارژ نمی‌دهد
اگر یکی از همسایه‌ها از پرداخت مبلغ شارژ ماهانه ساختمان خودداری کرد، مدیر باید در مرحله اول به او تذکر دهد. بهتر است این تذکر کتبی باشد تا در صورت لزوم بعدها در پرونده ثبت شود. اگر تذکر کتبی چاره‌ساز نبود، هیئت مدیره یا مدیر ساختمان می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و اظهارنامه رسمی برای واحد خاطی تنظیم کنند.
اظهارنامه به همسایه خاطی نشان می‌دهد که به‌طور رسمی پرونده برای او تشکیل شده و اگر در مدت ۱۰ روز اعتراض‌اش را ثبت نکند یا بدهی‌اش را نپردازد، مدیر یا هیئت مدیره ساختمان اجازه دارند استفاده از خدمات عمومی را برای این واحد ممنوع کنند. مثلاً دسترسی این همسایه به آب و گاز مشترک، شوفاژ، برق مشترک، آسانسور و… قطع می‌شود.
نکته: فقط مدیر ساختمان می‌تواند امکاناتی مثل آب و برق و گرمایش و… را برای واحد خاطی قطع کند و این کار را هم فقط درباره امکانات عمومی ساختمان می‌تواند انجام دهد. مثلا اگر کنتور گاز و آب واحدها از هم جداست، مدیر اجازه ندارد کنتور شخصی آن واحد را قطع کند. در غیر این صورت خودش مجرم خواهد بود!

حالا اگر با وجود دریافت اظهارنامه، همسایه بدقلق باز هم شارژش را پرداخت نکرد باید به چه تمهیدی اندیشید؟ در این صورت مدیر باید به اداره ثبت منطقه مراجعه کرده و اجرائیه بگیرد. بر اساس این اجرائیه، ممکن است به اندازه بدهی همسایه خاطی، اموال او را توقیف و به حراج و مزایده گذاشته شود‌. البته در این اجرائیه هم ۱۰ روز به همسایه خاطی فرصت داده می‌شود تا بدهی‌اش را بپردازد یا اعتراض خود را به اداره ثبت اعلام کند. بعد از این ۱۰ روز، اگر باز هم شارژ پرداخت نشد مدیر می‌تواند پرونده‌ای در دادگاه حقوقی تشکیل دهد و همسایه خاطی را به خاطر بدهی محکوم کند. البته به شرطی که بدهی بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد. در صورتی که بدهی کمتر از این مقدار باشد، مدیر باید دوباره به شورای حل اختلاف برود و پرونده را در آن‌جا پیگیری کند.
نکته: دادگاه به چنین پرونده‌هایی خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و حتی ممکن است واحد خاطی را علاوه بر محرومیت از امکانات عمومی ساختمان (آب، برق، شوفاژ، آسانسور و…) و خدمات دولتی، ملزم به پرداخت جریمه دیرکرد تا دو برابر بدهی کند.

وقتی مدیر کارش را درست انجام نمی‌دهد
در بعضی از ساختمان‌ها ممکن است یکی از ساکنان نسبت به عملکرد مدیر، نحوه تقسیم شارژ یا نحوه هزینه کردن آن معترض باشد. در آن صورت باید چه کار کند؟ مرحله اول این است که موضوع نارضایتی را با دیگر ساکنان، مدیر یا هیئت‌مدیره مطرح کنید. اگر جواب داد که چه بهتر؛ در غیر این صورت باید اعتراض‌تان را به شورای حل اختلاف ببرید. البته به شرطی که اعتراض شما به مبلغ شارژ یا نحوه استفاده آن باشد. اما اگر نسبت به سوءاستفاده مالی مدیر شکایتی داشته باشید باید به همراه مدارک و مستنداتی که نشان می‌دهد مدیر ساختمان در هزینه‌کرد مبالغ شارژ کوتاهی کرده است مستقیماً به مجتمع قضایی مراجعه کنید.


امیدواریم این راهنما توانسته باشد به ابهامات شما درباره حق شارژ آپارتمان پاسخ بدهد تا بتوانید در موقع لزوم عملکرد مناسبی داشته باشید و تصمیم درستی اتخاذ کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید