دوقلوی ایرانی پژو ۲۰۶

معرفی رانا و بررسی بازار ایران

0

سال ۱۳۹۱ بود که ایران خودرو به قصد تولید خودرویی برای خانواده‌ها، رانا را با قیمتی نسبتاً مناسب و با استانداردهای روز روانه بازار کرد. یک سال بعد هم نسخه پیشرفته‌تر این خودرو با نام رانا LX تولید شد که تجهیزات رفاهی و ایمنی بیش‌تری دارد. بعد از بهبود کیفیت رانا LX، ایران خودرو گارانتی این محصول را از ۲ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر به ۳ سال یا ۵۰۰۰۰ کیلومتر افزایش داد تا رضایت مشتریانش را جلب کند. رانا EL و رانا LX از نظر فنی تفاوت محسوسی باهم ندارند، اما رانا LX امکانات و تجهیزات  نسبتاً بهتری دارد. مثلاً رانا LX به شیشه‌های برقی در هر چهار در مجهز شده، اما در رانا EL فقط شیشه‌های جلو برقی است.

جایگزین پیکان برای ایران خودرو
ایده اولیه ساخت یک خودروی تولید ملی با تعطیلی خط تولید پیکان شکل گرفت. ایران خودرو در آن سال‌ها دنبال خودروی ارزان‌قیمتی بود که بتواند با خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ و ال‌۹۰ رقابت کند و درضمن ارزان هم باشد. در سال ۸۸ رانا رونمایی شد، اما چون خوشایند مدیرعامل جدید این شرکت خودروساز نبود، به مرحله تولید انبوه نرسید. اما رانا که در گوشه‌ای از سوله‌های ایران خودرو خاک می‌خورد یک بار دیگر در سال ۹۱ بر سر زبان‌ها افتاد. تغییر و تحولات بازار ارز و تشدید تحریم‌ها و عقب‌نشینی پژو باعث شد ایران خودرو دست به پیش‌فروش رانا و تولید آن بزند.

تغییرات جزئی نسبت به ۲۰۶
با نگاهی به محصولات ایران خودرو حتماً متوجه شباهت زیاد رانا با پژو ۲۰۶ صندوق‌دار شده‌اید. تقریباً تنها تفاوت ظاهری این دو خودرو در چراغ‌‌ها خلاصه شده است. رانا در قسمت جلو تفاوت‌هایی ایجاد کرده و بخش زیادی از زیبایی خودرو در همین بخش خودنمایی می‌کند. طراحی چراغ‌‌ها و جلوپنجره به‌گونه‌ای است که جلوه خاصی به نمای رانا داده است.  همچنین دو چراغ مه‌شکن روی سپر و دریچه‌‌های ورودی هوا که بین آن‌ها قرار گرفته‌ زیبایی خودرو را دوچندان می‌کند. در کناره‌ها تفاوت زیادی بین رانا و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وجود ندارد و تفاوت عمده آن‌ها به طراحی صندوق‌عقب رانا برمی‌گردد که ارتفاع بیش‌تری دارد. تفاوت دو تیپ رانا را در این موارد می‌توان خلاصه کرد؛ تیپ LX استاندارد یورو ۴ دارد و EL استاندارد یورو ۳. ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، کیسه‌هوای راننده و سرنشین، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، آینه‌برقی کناری و سیستم ضدسرقت جزو مهم‌ترین تجهیزاتی است که مدل EL ندارد و LX  از آن برخوردار است.

چالاک و پُرشتاب
رانا LX از پیشرانه TU5 با ظرفیت ۱۵۸۷ سی‌سی استفاده می‌کند و در ردیف خودرو‌های ۱.۶ لیتری قرار می‌گیرد. پیشرانه‌‌ای با ۱۶ سوپاپ که ۱۰۵ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. رانا برای رسیدن از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز به ۱۲ ثانیه دارد، یعنی ۲ ثانیه بیش‌تر از زانتیا و ۰.۵ ثانیه بیش‌تر از ال‌۹۰. سومین خودروی ملی یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی (ساخت شرکت نیرومحرکه) دارد و با کمک آن می‌توانید رانندگی با سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید. مصرف متوسط سوخت رانا ۶.۹ لیتر و در خارج از شهر ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و همین کم‌مصرف بودن رانا را به‌عنوان یک خودروی اقتصادی و دوست‌دار محیط‌ زیست معرفی می‌کند. باک این خودروی کم‌مصرف ۵۰ لیتر گنجایش دارد و با این حساب به‌طور متوسط بعد از طی کردن هر ۷۰۰ کیلومتر یک ‌بار باید به پمپ بنزین مراجعه کنید.

رانا پلاس در راه است
هم‌اکنون (دی‌ماه ۹۷) قیمت رانا LX صفرکیلومتر در سامانه‌های خریدوفروش بین ۵۵ تا ۶۲ میلیون تومان (بسته به زمان تحویل) تعیین شده و قیمت رانا EL مدل ۹۱ و ۹۲ در سامانه‌های فروش بین ۴۰ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان برآورد می‌شود. از گوشه و کنار هم خبر می‌رسد که به‌زودی نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام رانا پلاس و با آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم صوتی پیشرفته، بلوتوث و دی‌لایت تولید و روانه بازار می‌شود.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با رانا
مقایسه رانا با خودروهای هم‌رده






ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.