رقابتی نفسگیر در گروه مرگ

مقایسه کیا اسپورتیج 2400 سی‌سی با خودروهای هم‌رده

0
1454

زمانی‌که سومین نسل از کیا اسپورتیج پا به عرصه رقابت با کراس‌اوورهای کامپکت گذاشت، دیگر به جدال خودروهای این کلاس رقابت در «گروه مرگ» می‌گفتند و اکثر خودروسازان نامدار جهان در زمینه تولید کراس‌اوورهای کوچک و میان‌سایز، حضور چشمگیری داشتند. برای کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی می‌توان لیست بلندبالایی از رقیبان تهیه کرد، ولی دربین این حریفان نامدار، دو خودروی هیوندای توسان و رنو کولئوس از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رقبای اسپورتیج به‌شمار می‌آیند.

مقایسه با هیوندای توسان
با وجود اینکه مدت‌هاست کمپانی‌های خودروسازی کیا و هیوندای باهم ادغام شده‌اند و تشابهات زیادی بین محصولات آن‌ها دیده می‌شود، ولی خریداران هنگام انتخاب بین خودروهای شرکت‌های فوق، بی‌گمان دست به مقایسه می‌زنند تا انتخاب بهتری داشته باشند. مقایسه بین کیا اسپورتیج با هیوندای IX35، با نام دیگر توسان، از همان زمان عرضه اولین نسل از این کراس‌اوور کامپکت هیوندای در سال ۲۰۰۴ میلادی، همواره مطرح بوده است و با عرضه دومین نسل هیوندای IX35 در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی در سه مدل GL و GLS و Limited، همچنان ادامه داشته است. در همین راستا، قصد داریم به مقایسه آخرین مدل‌های نسل دوم هیوندای توسان با سومین نسل از کیا اسپورتیج بپردازیم.

در بحث طراحی ظاهری نسل سوم کیا اسپورتیج زیباتر و جوان‌پسندتر به‌نظر می‌رسد، درحالی‌که دومین نسل هیوندای توسان دارای طراحی بیرونی محافظه‌کارانه‌تری است. با وجود یکسان بودن کیفیت متریال به‌کاررفته در هردو خودرو، کابین هیوندای توسان دارای این ویژگی‌های متمایز است: بالاتر بودن حجم فضای بار؛ تسلط و دید بهتر سرنشینان نسبت به اطراف؛ قرارگیری دکمه‌ها و ابزارآلات مختلف داخل کابین به‌صورت ارگونومیک و کاربردی‌تر؛ جادارتر بودن صندلی‌های عقب و… اما درمقابل، اسپورتیج دارای کابین تنگ‌تر،کم‌حجم‌تر و با دید کمتری نسبت به اطراف است و سرنشینان عقب این خودرو، راحتی سرنشینان هیوندای IX35 را ندارند. استفاده از پیش‌رانه مشابه در این دو اتومبیل کره‌ای، قدرت، شتاب، حداکثر سرعت و میزان مصرف سوخت یکسانی را به آن‌ها بخشیده است. اما، جدای از عملکرد تاحدودی مطلوب‌تر هندلینگ محصول کیا، برتری نسبی آن در بحث امکانات رفاهی نیز به‌چشم می‌خورد. 

لازم‌به‌ذکر است که با وجود قرارگیری این دو خودرو در بازه قیمتی یکسان، بازار خریدوفروش کیا اسپورتیج از رونق بیشتری برخوردار است و اساساً خودروی محبوب‌تری دربین ایرانیان محسوب می‌شود. درمجموع، ضمن اعتراف به تشابه و هم‌سطح بودن عمده ویژگی‌های این کراس‌اوورهای کامپکت کره‌ای، باید ازطرفی به طراحی جذاب و فریبنده‌تر اسپورتیج و عملکرد اسپورت‌ترش اشاره کرد، و ازسوی دیگر، نباید رانندگی آسان‌ و روان و فضای خانوادگی هیوندای IX35 از نظر پنهان بماند. اما با بررسی جمیع‌جهات و درنظر گرفتن تشابه‌ها و تفاوت‌های موجود، خرید کیا اسپورتیجِ خوش‌نام‌تر و محبوب‌تر، به‌مراتب عقلانی‌تر به‌نظر می‌رسد. 

مقایسه با رنو کولئوس
رنو کولئوس (RENAULT Koleos) عنوان یک کراس‌اووری کامپکت از کمپانی رنو فرانسه است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ میلادی عرضه و طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی دو بار فیس‌لیفت شد. پس از ورود کولئوس در سال ۲۰۱۲ میلادی به ایران، مدل فیس‌لیفت دوم آن در سال ۲۰۱۴ میلادی به کشور ما راه یافت و با وجود مقاومت اولیه دربرابر ظاهر نه‌چندان شکیل آن، به‌مرور تبدیل به یکی از خودروهای موفق این کلاس در بازار ایران شد. در ادامه، به مقایسه همین مدل ارتقایافته رنو کولئوس با سومین نسل کیا اسپورتیج پرداخته‌ایم. 

رنو کولئوس از یک پیش‌رانه چهارسیلندر خطی با حجم ۲۴۸۸ سی‌سی برخوردار است که توانایی تولید ۱۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. درمقابل، پیش‌رانه ۲۴۰۰ سی‌سی اسپورتیج به‌لحاظ اطلاعات عددی، برتری نامحسوسی در این زمینه دارد. همچنین، با مصرف کمی بیشتر از ۹ لیتر بنزین به‌صورت ترکیبی، مصرفشان هم‌اندازه است و شتاب اولیه کولئوس با شتاب ۹.۸ ثانیه است و آنچنان تفاوتی با رقیب کره ای ندارد. در بخش آپشن‌ها برتری از آن کیا اسپورتیج است. عدم جذابیت طراحی خارجی و سادگی کابین کولئوس حتی در مدل‌های ارتقایافته، در بحث طراحی رقابت را به اسپورتیج واگذار می‌کند. اما متریال به‌کاررفته در این محصول رنو بسیار باکیفیت‌تر؛ فضای سرنشینان و صندوق‌بارش بیشتر و میدان دید مناسب‌تری دارد.

 با درنظر گرفتن محدودیت‌های ارائه خدمات پس‌ از فروش و کمیاب بودن لوازم یدکی رنو کولئوس و بازار خریدوفروش بسیار پُررونق‌تر کیا اسپورتیج، خرید کراس‌اوورکره‌ای لااقل در کشور ما عقلانی‌تر از رقیب فرانسوی‌اش به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:
معرفی کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با کیا اسپورتیج ۲۴۰۰ سی‌سی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید