رقابت با پرمدعاهای آلمانی

مقایسه لکسوس IS250 با خودروهای هم‌رده

0
99

بدون تردید کلاس سدان اسپرت کامپکت را باید یکی از پرطرف‌دارترین سگمنت‌های خودرو در جهان دانست که همواره به تعداد رقبای حاضر در این سگمنت و طرف‌داران آن افزوده می‌شود. معمولاً افرادی طرف‌دار این سگمنت هستند که از یک خودرو انتظاراتی مانند سواری نرم و راحت، تا حدودی دارا بودن ویژگی‌های یک خودروی خانوادگی و تجربه یک رانندگی هیجان‌انگیز و اسپرت را دارند. بدون تعارف باید قبول کنیم که پیش‌تازان رقابت در این سگمنت، خودروهای آلمانی‌ هستند که به‌طور مشخص با خودروهایی مانند ب‌ام‌و سری ۳ و بنز کلاس C حرف اول را در این کلاس می‌زنند. البته قضیه به همین سادگی‌ها هم نیست و نباید تصور کرد که این دو در این میدان تنها هستند. درواقع حضور در این سگمنت به‌حدی وسوسه‌انگیز است که تمامی خودروسازان را به حضور در این بخش از بازار ترغیب می‌کند. با وجود این، این‌بار در مقایسه ما رقیب این دو خودروی پرمدعای آلمانی، خودرویی نیست جز لکسوس IS250 که در گود رقابت حضور یافته و قصد سرشاخ شدن با رقبایش را دارد.

مقایسه با ب‌ام‌و ۳۲۸i
سری ۳ ب‌ام‌و یک سدان اسپرت کوچک است که به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های ب‌ام‌و در سراسر دنیا شناخته می‌شود. این خودرو از طراحی خارجی جذابی بهره می‌برد که گویای ذات اسپرت و خشن آن است. فضای کابین این خودرو از طراحی متفاوتی نسبت به مدل‌های قبلی خود برخوردار است و سعی کرده است به سدان‌های بزرگ‌تر ب‌ام‌و مانند سری ۵ نزدیک شود. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین نیز خوب است اگرچه از دو رقیب خود در این مقایسه اندکی ضعیف‌تر عمل کرده است. کابین این خودرو به‌لطف افزایش اندازه نسبت به نسل قبل، جادار و راحت است و صندلی‌های ردیف جلو حس اسپرت بودن خودرو را منتقل می‌کنند. در کابین ب‌ام‌و ۳۲۸i به لطف بهره‌مندی از سیستم iDrive از شلوغی بیش از حد جلوگیری شده است و تعداد دکمه‌ها مفید و مختصر است. بدون شک می‌توان گفت که پیشرانه ب‌ام‌و ۳۲۸i نقطه‌قوت آن نسبت به دو رقیبش است. این خودرو به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ که از سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد مجهز است. این موتور توان تولید حداکثر ۲۴۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر را دارد و می‌تواند به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی ب‌ام‌و ۱.۵ تنی را در ۶.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که از لکسوس IS250 با شتاب ۸ ثانیه‌ای سریع‌تر است. مصرف سوخت ترکیبی ب‌ام‌و نیز ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که به‌دلیل توربوشارژ بودن حدود ۳ لیتر از لکسوس کم‌تر است که مقدار قابل توجه‌ای است.

ب‌ام‌و ۳۲۸i سواری بسیار خوبی دارد البته تا حدود بسیاری آن را مدیون جعبه‌دنده ۸ سرعتی تیپ‌ترونیک خود است که عملکرد آن بدون شک یک سر و گردن از دو رقیب دیگر برتر است. از نظر امکانات رفاهی نیز هردو خودرو آن‌قدر مجهز هستند که سخت‌گیرترین افراد را نیز راضی نگه دارند. به‌طور کلی ب‌ام‌و ۳۲۸i را باید خودرویی با دینامیک و فرمان‌پذیری بالا برشمرد که برای اسپرت‌پسندان یک گزینه جذاب محسوب می‌شود.

مقایسه با مرسدس بنز C200
کوچک‌ترین سدان‌های تولیدی مرسدس بنز در کلاس C قرار می‌گیرند که از این کلاس تنها C200 به ایران راه یافته است که عمدتاً نسخه ۲۰۱۴ آن که با کد اتاق W205 شناخته می‌شود در بازار موجود است. طراحی مدل C کلاس جدید نسبت به قبل تغییرات بسیاری کرده و تا حدود زیادی به کلاس S شباهت پیدا کرده است. در طراحی این خودرو خطوط برجسته و حجم‌دهنده به‌زیبایی به‌کار رفته که موجب شده بنز C200 چهره بسیار خوبی به خود بگیرد. طراحی کابین این خودرو نیز تحت تأثیر کلاس S صورت گرفته است و مرسدس بنز برای این خودرو سنگ تمام گذاشته و از متریال بسیار باکیفیتی مانند پوشش چرمی و قطعات چوبی باکیفیت برای طراحی کابین آن استفاده کرده است. فضای کابین جادار و راحت است اگرچه نباید از آن انتظاری مانند سدان‌های بزرگ مرسدس داشته باشید.

مرسدس بنز C200 به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ مجهز است که توان تولید حداکثر ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و می‌توان به‌کمک یک جعبه‌دنده ۷ دنده خودکار تیپ‌ترونیک سرعت مرسدس بنز را در ۷.۸ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که از ب‌ام‌و ۳۲۸i کندتر و با لکسوس تقریباً برابر است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشان می‌دهد خودروی کم‌مصرف‌تری نسبت به لکسوس محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:
معرفی لکسوس IS250 و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با لکسوس IS250

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید