رقابت نفس‌گیر خودروهای جذاب بازار

مقایسه اوپل موکا (Opel Mokka) با خودروهای هم‌رده

0

از آن‌جا که بازار کراس‌اوورها چند سالی است در تمام جهان گرم شده، رقابت نیز در این بخش تنگاتنگ پیش می‌رود و برای هر خودرویی در این کلاس، رقیبان هم‌سطح، چه از نظر قیمت و چه از لحاظ کیفیت ساخت و فنی، پیدا می‌شود. اوپل موکا نیز از این قاعده مستثنا نیست و هم در جهان و هم در بازار محدود تحریم‌زده ایران، رقبای جدی زیادی دارد. در ایران هیوندای سانتافه، کیا اسپورتیج و تویوتا لندکروز از کراس‌اوورهای پرطرف‌دار اما گران‌قیمت هستند. اما اوپل در کنار رقبایی چون نیسان جوک و تویوتا CHR با قیمت مناسب‌تر و البته نه‌چندان ارزان، بازار را برای کراس‌اوورهای چینی مانند جکS5 و آریزو سخت می‌کنند.

مقایسه با تویوتاCHR
تویوتا CHR از خاص‌ترین کراس‌اوورهای موجود در بازار است که تا مدتی بی‌رقیب پیش می‌رفت؛ چه از نظر طراحی و چه از لحاظ فنی. این محصول سامورایی‌ها توانست به‌خوبی موفقیت کمپانی سازنده‌اش را مانند برادران معروفش، لندکروز و پرادو، تکرار و با طراحی خشن و جذابش نظر هر بیننده‌ای را جلب کند. اوپل موکا ۲۰۱۲ شاید نمی‌توانست رقیب خوبی برای این هم‌کلاسش باشد، اما موکا X با تغییرات حاصل از جراحی زیبایی طراحان اوپل توانست به جدی‌ترین رقیب تویوتا CHR در سطح جهان تبدیل شود. در ایران نیز با ورود موکا X عرصه برای تویوتا CHR‌ تنگ‌تر شد.

هرچند طراحی تویوتا CHR از جذابیتی مثال‌زدنی برخوردار است، اما با کمی دقت اغراق‌شدگی در خطوط و زمختی در گل‌گیرها و سپرها، به‌خصوص سپر جلو را متوجه می‌شویم. اما طراحی موکا X، که همچنان از قواعد و نظم مخصوص اروپایی‌اش پیروی می‌کند، ساده‌تر و قابل‌قبول‌تر و به‌نوعی همه‌پسندتر است. درون کابین باید گفت قبل از ورود موکا X، تویوتا CHR به‌عنوان باکیفیت‌ترین خودرو از نظر متریال و مونتاژ شناخته می‌شد، اما بعد از ورود موکا X، به‌نظر این عنوان برای این خودرو برازنده‌تر بود. البته طراحی کابین هردو خودرو در جای خود زیبا و اصولی است، اما همان نکته ذکرشده در مورد طراحی ظاهری در این بخش نیز دیده می‌شود. شاید تویوتا CHR سلیقه‌های خاصی را هدف قرار دهد، اما موکا X هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

در بخش فنی نیز با بررسی اطلاعات دو خودرو درمی‌یابیم که تویوتا CHR با موتور ۱۲۰۰ سی‌سی توربوی خود می‌تواند ۱۱۵ اسب‌بخار تولید کند. این موتور در فاصله ۱۱.۵ ثانیه می‌تواند تویوتا CHR را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و تا سقف سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز ادامه دهد. حال این‌که موکا X با موتور ۱۴۰۰ سی‌سی توربوی خود می‌تواند ۱۵۲ اسب‌بخار قدرت تولید کند و در فاصله ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست یابد، با سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت. مصرف ترکیبی هر دو خودرو ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و هر دو چهارچرخ متحرک‌اند. در بخش فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق و سیستم ترمز نیز دو خودرو موفق‌اند، اما از موکا X عملکرد بهتری می‌بینیم.

در مورد قیمت، موکا X همواره مناسب‌تر بوده است. سال گذشته، در ابتدای ورود، اختلاف ۴۰ میلیون تومانی آن با تویوتا CHR قابل‌توجه بود. اما حالا تویوتا CHR کارکرده در حدود ۴۸۰ میلیون تومان و صفرکیلومتر آن در حدود ۵۵۰ میلیون تومان است و اختلاف نزدیک به دو برابری با موکا X، بین ۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومانی دارد. ناگفته نماند که موکا همچنان مشکل خدمات پس از فروش و تأمین قطعات را هم دارد.

مقایسه با نیسان جوک اسپرت
نیسان جوک اسپرت ، که زاده ۲۰۱۰ در ژاپن است، برای اولین بار در ۲۰۱۶، یعنی کمی قبل از موکا X، وارد ایران شد. این خودرو در سه مدل اسپرت، اسکای‌پک و پلاتینیوم عرضه می‌شود که هر سه نسخه در ایران موجود است. نسخه اسکای‌پک و پلاتینیوم از نظر فنی کاملاً شبیه به هم‌اند و امکانات متفاوتی دارند، اما نسخه اسپرت دارای یک موتور توربو است و از نظر فنی قوی‌تر ظاهر شده است. مقایسه موکا X را با همین نسخه انجام می‌دهیم.

نیسان جوک اسپرت دارای موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است که ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت دارد و به سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۸.۵ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی‌اش ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر. بنابراین شاید این موتور حجیم‌ قوی‌تر از موتور موکا X ظاهر شده باشد، اما مصرفی بیش‌تر نیز خواهد داشت.

طراحی ظاهری نیسان جوک بسیار سلیقه‌ای است؛ از نظر بعضی بسیار جذاب است و در نظر بعضی زشت. بنابراین در این بخش طراحی داخلی این مقایسه را به سلیقه شما واگذار می‌کنیم. ناگفته نماند که فضای داخلی نیسان جوک اسپرت در عقب کمی کوچک و ناراحت‌کننده است. قیمت نیسان جوک اسپرت در بهمن‌ماه ۹۷ برای مدل‌های صفرکیلومتر ۳۹۰ میلیون تومان اعلام شده و برای مدل‌های کارکرده بین ۲۵۰ میلیون تا ۲۸۰ میلیون تومان است. بنابراین دو خودرو تقریباً در یک رده قیمت هستند. در این میان باید معضل همیشگی خدمات پس از فروش موکا X را یادآور شویم.

بیشتر بخوانید:
معرفی اوپل موکا (Opel Mokka) و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با اوپل موکا (Opel Mokka)

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید