مقایسه پژو 508 با خودروهای هم‌رده

رقاب تنفس گیر

0
40

برای پژو ۵۰۸ رقبای جدی زیادی در بازار ایران وجود دارد. خودروهایی مانند تولیدات کره‌ای هیوندای سوناتا، کیا سراتو و کیا اپتیما در کنار تلیسمان، سدان لوکس کمپانی رنو، که در غیاب یک سدان لوکس از سمت کمپانی پژو جای خود را طی چند سال در بازار ایران تثبیت و رضایت مشتری را کسب کرده‌اند. بنابراین رقابت برای پژو با این نمونه‌های موفق کار راحتی نیست و مسئله اصلی این است که آیا حالا پژو ۵۰۸ با ورود محدود به داخل کشور و پس‌از اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج پژو از ایران، می‌تواند با این رقبای قدیمی در یک سطح از محبوبیت باقی بماند یا نه؟ همه‌‌چیز به کیفیت قطعات، ساخت و مونتاژ آن‌ها، وجود قطعات یدکی اصلی در بازار و البته قیمت ارائه شده از سوی شرکت واردکننده بستگی دارد. در این مطلب به مقایسه این خودرو با رقبای اصلی‌اش از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم تا بررسی کنیم که چه‌قدر ممکن است پژو ۵۰۸ در این عرصه سربلند باشد.

مقایسه پژو ۵۰۸ با تلیسمان
در مقایسه تلیسمان و پژو ۵۰۸ می‌توان گفت که این دو سدان خانوادگی شهری رقابت خود را از خیابان‌های فرانسه آغاز کردند و به تهران رسیدند. هردو از طراحی مناسب و خوبی به‌عنوان یک سدان لوکس برخوردارند و از هر زاویه‌ای، در ظاهر هر دو خودرو هماهنگی خوبی بین قطعات و خطوط طراحی دیده می‌شود. اما در مقایسه دقیق‌تر می‌توان گفت در قسمت جلو، طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره تلیسمان زیباتر از پژو به‌نظر می‌رسد و فرم خاص چراغ‌های روزتاب آن نیز به این زیبایی افزوده است تا درنهایت چهره‌ای جسورتر و خشن‌تر از پژو به خود بگیرد. در بخش کناری نیز طراحی گل‌گیرها و شیب شیشه‌های تلیسمان نسبت به پژو چشم‌نوازتر به‌نظر می‌آید.

باوجود قابل قبول بودن متریال به‌کار رفته در داخل کابین رنو و کیفیت مونتاژ و طراحی آن‌، اما باید گفت که پژو درمورد داخل کابین بهتر عمل کرده است. مواردی چون پدال تعویض دنده که در پشت فرمان پژو قرار دارد و غربیلک اسپرت فرمان پژو، ظاهری جوان‌پسندتر به کابین پژو ۵۰۸ داده است. گرچه درنهایت باید اذعان داشت که طراحی بدنه و کابین هردو خودرو نمرات خوبی می‌گیرند و باید انتخاب را به خریدار و سلیقه او سپرد.

در بخش آپشن‌ها نیز هر دو خودرو از امکانات خوبی برخوردارند. از نظر ایمنی نیز باوجوداین‌که هر دو خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی مؤسسه EURO-NCAP هستند، اما بررسی موردی ایمنی خودروها نشان می‌دهد که تلیسمان در بخش ایمنی عابران نمره بهتری می‌گیرد، درحالی‌که پژو در قسمت تجهیزات کمک ایمنی دارای برتری نسبی نسبت به رقیب خود است.

در بخش مشخصات فنی، هر دو سدان مجهز به موتورهای ۱۶۰۰ سی‌سی توربو هستند. موتور تلیسمان ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد، با گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر، درصورتی‌که پژو ۵۰۸ قدرتی درحدود ۱۶۳ تا ۱۶۵ اسب بخار دارد و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، در نتیجه موتور تلیسمان برنده قطعی این رقابت است.

پژو ۵۰۸ در سیستم انتقال قدرت خود از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد، درحالی‌که رنو تلیسمان دارای جعبه‌دنده ۷ سرعته و دو کلاچه است که در این قسمت نیز به برتری تلیسمان می‌رسیم.

در مبحث مصرف سوخت هم تلیسمان برتری را از آن خود کرده است، چون‌که ۱ لیتر مصرف سوختِ کم‌تر نسبت به پژو دارد و شتاب صفر تا صد ۷.۷ ثانیه‌ای تلیسمان هم برتری ۱.۱ ثانیه‌ای نسبت به پژو دارد تا ثابت کند از هر لحاظ موتور تلیسمان گوی سبقت را از پژو ۵۰۸ ربوده است.

مقایسه با هیوندای سوناتا
در مقایسه پژو ۵۰۸ با دیگر رقبای کره‌ای‌اش نیز نتایج جالبی به‌دست می‌آوریم. برای مثال در مقایسه هیوندای سوناتا با این سدان فرانسوی متوجه می‌شویم که سوناتا با طول ۴۸۵۵ میلی‌متر و عرض ۱۸۵۸ میلی‌متر، خودروی بزرگ‌تری است و مشخصاً فضای بیش‌تری برای یک خانواده پنج‌نفره را فراهم می‌کند. همچنین ارتفاع ۱۴۷۵ میلی‌متری سوناتا بیان‌گر این نکته است که این خودرو برای خیابان‌های پر دست‌انداز ایران نسبت به پژو ۵۰۸، با ارتفاع ۱۴۶۵ میلی‌متری،  مناسب‌تر است.

در بخش طراحی بدنه می‌توان گفت کمپانی پژو در نسخه فیس‌لیفت پژو ۵۰۸ ظاهری جذاب و جوان‌پسند به محصول خود داده است و تغییراتی که در آن ایجاد کرده تحولی چشم‌گیر در روند طراحی سدان‌های قبلی خود به شمار می‌آید. اما در هیوندای سوناتا این تحول را نمی‌بینیم و این خودرو از همان روند تکراری و قدیمی طراحی هیوندای پیروی می‌کند و در این زمینه سوناتا حرف جدیدی برای گفتن ندارد، درحالی‌که اپتیما با ظاهری اسپرت‌تر گوی سبقت را از هر دو ربوده و هیجان خاصی را با ظاهر خود برای متقاضی ایجاد می‌کند.

هیوندای سوناتا حامل موتور سنتی ۲۴۰۰ سی‌سی هیوندای است که از نوع تنفس طبیعی است و ۱۷۸ اسب بخار قدرت دارد و توان تولید گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌متر را داراست. شتاب صفر تا ۱۰۰ سوناتا ۹.۵ ثانیه است و مصرف سوختش نیز ۸.۵ لیتر است، که در مقایسه با مصرف ۷.۷ لیتری پژو ۵۰۸ در این امر بازنده رقابت محسوب می‌شود. اگرچه صفر تا ۱۰۰ پژو ۸.۸ ثانیه است، اما این اختلاف چندان قابل‌توجه نیست.

اما مهم‌ترین نکته در این رقابت شاید قیمت این خودروها باشد. در واقع ایکاپ برای جلب توجه بازار در برابر این رقبای دیرینه ـ همچون هیوندای و کیا با سابقه ۱۰ ساله در ایران ـ تنها راه‌حل قیمت‌گذاری را پیش‌رو داشت و این‌که با قیمتی مناسب خودرویی هم‌سطح این سه سدان موجود در بازار عرضه کند که این اتفاق نیز در زمان عرضه نیفتاد و اختلاف پژو ۵۰۸ با رقبایش چندان چشم‌گیر نبود. به‌این‌ترتیب که در زمان عرضه، پژو ۵۰۸ با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان ثبت سفارش می‌شد و در همان زمان هیوندای سوناتا ۱۹۳ میلیون تومان، رنو تلیسمان ۲۰۰ میلیون تومان و کیا اپتیما ۱۷۳ میلیون تومان قیمت داشت که اختلاف قیمت بین پژو ۵۰۸ و رقبا آن‌طور که بازار انتظار داشت، نبود.

 

بیشتر بخوانید:
معرفی پژو ۵۰۸ و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با پژو ۵۰۸

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید