رقبای رهام، محصول جدید سایپا را بشناسید

0
1555

روز‭ ‬گذشته‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬ایران‌خودرو‭ ‬از‭ ‬آغاز‭ ‬تولید‭ ‬موتورهای‭ ‬یورو۵‭ ‬در‭ ‬کارخانه‌جات‭ ‬خود‭ ‬خبر‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬سایپا‭ ‬رسما‭ ‬رهام‭ ‬را‭ ‬جانشین‭ ‬خودرو‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬ارزان‌قیمت‭ ‬پراید‭ ‬اعلام‭ ‬کرد‭. ‬خودرویی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬زبان‭ ‬طراحی‭ ‬جدید‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬سطح‭ ‬تولید‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬شرکت‭ ‬سایپا‭ ‬را‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬محصولات‭ ‬امروزی‭ ‬چند‭ ‬پله‭ ‬ارتقا‭ ‬دهد‭. ‬رهام‭ ‬که‭ ‬توسط‭ ‬تیمی‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬داخلی‭ ‬و‭ ‬مشاوران‭ ‬خارجی‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬تولید‭ ‬شده،‭ ‬سدانی‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬رده‭ ‬و‭ ‬سگمنت‭ ‬C‭ ‬که‭ ‬برمبنای‭ ‬پلتفرمی‭ ‬نسبتا‭ ‬مدرن‭ ‬توسعه‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬زبان‭ ‬طراحی‭ ‬مدرنی‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬همه‭ ‬این‭ ‬محسنات‭ ‬برای‭ ‬جانشینی‭ ‬پراید‭ ‬قیمت‭ ‬بالایی‭ ‬دارد‭. ‬اینجا‭ ‬هفت‭ ‬رقیب‭ ‬مستقیم‭ ‬و‭ ‬احتمالی‭ ‬رهام‭ ‬را‭ ‬آورده‌ایم‭. ‬محصولاتی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬آینده‭ ‬باید‭ ‬سایه‭ ‬سنگین‭ ‬رهام‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬تحمل‭ ‬کنند‭!‬

دنا/معمولی-توربو-پلاس-اتومات 

۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

مجموعه‭ ‬محصولاتی‭ ‬که‭ ‬ایران‌خودرو‭ ‬تحت‭ ‬عنوان‭ ‬دنا‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬حدود‭ ‬۶۰‭ ‬ماه‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬فرستاده،‭ ‬فروشی‭ ‬بالغ‭ ‬بر‭ ‬‌‭ ‬۱۳۲‭ ‬هزار‭ ‬۵۰۰‭ ‬دستگاه‭ ‬را‭ ‬عاید‭ ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬کرده‌اند‭. ‬دنا‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬اتاق‌های‭ ‬گروه‭ ‬را‭ ‬دارد،‭ ‬در‭ ‬دامنه‭ ‬وسیعی‭ ‬از‭ ‬امکانات‭ ‬و‭ ‬موتورها‭ ‬و‭ ‬گیربکس‌ها‭ ‬عرضه‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬محبوبیت‭ ‬بالایی‭ ‬دارد‭. ‬ایراد‭ ‬بزرگ‭ ‬دنا‭ ‬البته‭ ‬بدنه‭ ‬نه‌چندان‭ ‬هماهنگ‭ ‬و‭ ‬نبود‭ ‬امکانات‭ ‬رفاهی‭ ‬مدرن‭ ‬رادار‭ ‬و‭ ‬گیربکس‭ ‬اتوماتیک‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬گویا‭ ‬در‭ ‬مدل‌های‭ ‬بعدی‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬فهرست‭ ‬تجهیزات‭ ‬خودرو‭ ‬اضافه‭ ‬شوند‭. ‬دنا‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری‭ ‬پایینی‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نسخه‭ ‬توربو‭ ‬قوی‌ترین‭ ‬موتور‭ ‬گروه‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬دارد‭.‬

ام‌جی ۳۶۰/توربو-تنفس معمولی

۲۱۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان

بزرگ‌ترین‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬بهترین‭ ‬عضو‭ ‬گروه‭ ‬تا‭ ‬زمان‭ ‬عرضه‭ ‬رهام‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬جالبی‭ ‬از‭ ‬کیفیت‭ ‬ساخت،‭ ‬سطح‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬کشش‭ ‬بهتری‭ ‬در‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬رقبا‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬و‭ ‬عرض‭ ‬و‭ ‬ارتفاع‭ ‬بررقبای‭ ‬خود‭ ‬برتری‭ ‬دارد،‭ ‬متاسفانه‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬تجهیزات‭ ‬می‌لنگد‭ ‬و‭ ‬به‌رغم‭ ‬همه‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬خوبش،‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬خودروهای‭ ‬آپشنال‌تری‭ ‬مثل‭ ‬چری‭ ‬آریزو۵‭ ‬یا‭ ‬خود‭ ‬رهام‭ ‬برآید‭. ‬از‭ ‬آن‭ ‬سو‭ ‬اما‭ ‬استهلاک‭ ‬اندک،‭ ‬شتاب‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬شکیل‭ ‬از‭ ‬۳۶۰‭ ‬یک‭ ‬سدان‭ ‬آبرومند‭ ‬خانوادگی‭ ‬ساخته‭ ‬که‭ ‬سال‌ها‭ ‬بی‌دردسر‭ ‬کار‭ ‬می‌کند‭. ‬یافتن‭ ‬قطعات‭ ‬یدکی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬کمی‭ ‬گران‭ ‬و‭ ‬مشکل‭ ‬است‭.‬

برلیانس H330/ اتومات-دستی

۱۴۰ تا ۱۷۵ میلیون تومان

این‭ ‬سری‭ ‬خاص‭ ‬از‭ ‬برلیانس‭ ‬که‭ ‬ظرف‭ ‬چهار‭ ‬سال‭ ‬چیزی‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬۳۰‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬فروش‭ ‬داشته،‭ ‬مدتی‭ ‬است‭ ‬از‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬پارس‌خودرو‭ ‬خارج‭ ‬شده‭ ‬ولی‭ ‬کماکان‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬مدعیان‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬چینی‭ ‬پرمدعا‭ ‬که‭ ‬اشتراکات‭ ‬فنی‭ ‬بسیار‭ ‬زیادی‭ ‬با‭ ‬رهام‭ ‬دارد،‭ ‬طول،‭ ‬عرض‭ ‬و‭ ‬ارتفاعی‭ ‬معادل‭ ‬۴‭.‬۵۱،‭ ‬۱‭.‬۷۵‭ ‬و‭ ‬۱‭.‬۴۶‭ ‬متر‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬بین‭ ‬ایرانی‌ها‭ ‬به‭ ‬ب‭.‬‌ام‭.‬و‭ ‬چینی‭ ‬مشهور‭ ‬است‭. ‬اچ۳۳۰‭ ‬خودرویی‭ ‬است‭ ‬کشیده‭ ‬با‭ ‬ظاهر‭ ‬مناسب،‭ ‬کیفیت‭ ‬معمولی‭ ‬و‭ ‬موتور‭ ‬و‭ ‬گیربکس‭ ‬ساده‭ ‬و‭ ‬آرام‭ ‬که‭ ‬به‌رغم‭ ‬رقبای‭ ‬بسیار،‭ ‬توانست‭ ‬بازار‭ ‬خوبی‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭. ‬این‭ ‬وضعیت‭ ‬در‭ ‬صورت‭ ‬عرضه‭ ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬تداوم‭ ‬می‌یابد‭.‬

بسترن B30 اتومات

۲۱۰ میلیون تومان

بی۳۰‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬ابعادی‭ ‬که‭ ‬واقعا‭ ‬بزرگ‭ ‬است،‭ ‬ابدا‭ ‬خودرویی‭ ‬جادارتر‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬رقبا‭ ‬نیست‭. ‬کل‭ ‬فروش‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬طی‭ ‬دو‭ ‬سال‭ ‬به‭ ‬زحمت‭ ‬از‭ ‬۱۰‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬می‌گذرد‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬عادی‌ترین‭ ‬لیست‌های‭ ‬امکانات‭ ‬را‭ ‬دارد‭. ‬البته‭ ‬انصافا‭ ‬سواری‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬اشتراکات‭ ‬بسیار‭ ‬با‭ ‬نسل‭ ‬چهارم‭ ‬فولکس‌واگن‭ ‬جتا‭ ‬مناسب‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬همین‭ ‬چینی‭ ‬پرمدعا‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬هندلینگ‭ ‬از‭ ‬ضعف‭ ‬کشش‭ ‬موتور‭ ‬رنج‭ ‬می‌برد‭. ‬انتقاد‭ ‬بزرگی‭ ‬که‭ ‬بسترن‭ ‬وارد‭ ‬می‌شود‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حد‭ ‬قیمت‭ ‬پرداختی‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬رفاه‭ ‬نمی‌دهد‭. ‬گرچه‭ ‬خب‭  ‬۴ستاره‭ ‬بودن‭ ‬کیفیت‭ ‬آن‭ ‬دوام‭ ‬و‭ ‬استهلاک‭ ‬اندکش‭ ‬را‭ ‬تضمین‭ ‬می‌کند‭.‬

پژو پارس/ اتومات-دستی

۱۰۵ تا ۱۴۵ میلیون تومان

بهترین‭ ‬فیس‌لیفت‭ ‬تاریخ‭ ‬صنعت‭ ‬خودرو‭ ‬ایران‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬الهام‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬محصول‭ ‬مشهور‭ ‬پژو‭ ‬یعنی‭ ‬۶۰۵‭ ‬و‭ ‬۴۰۶‭ ‬خلق‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬طرفداران‭ ‬بی‌شماری‭ ‬دارد‭. ‬پارس‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نسخه‌های‭ ‬مختلف‭ ‬با‭ ‬سه‭ ‬موتور‭ ‬۱۶۰۰،‭ ‬۱۷۰۰‭ ‬و‭ ‬۱۸۰۰سی‌سی‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬نوع‭ ‬جعبه‭ ‬دنده‭ ‬دستی‭ ‬و‭ ‬اتومات‭ ‬مجهز‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬جز‭ ‬ظاهر‭ ‬موقر‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬دلیل‭ ‬عمده‭ ‬پرطرفدار‭ ‬است‭. ‬نخست‭ ‬گنجایش‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬کافی‭ ‬و‭ ‬دوم‭ ‬هزینه‭ ‬پایین‭ ‬نگهداری‭. ‬پارس‭ ‬که‭ ‬طی‭ ‬۲۰‭ ‬سال‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬میلیون‭ ‬دستگاه‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬فروش‭ ‬داشته،‭ ‬اخیرا‭ ‬به‭ ‬داشبوردی‭ ‬مستقل‭ ‬و‭ ‬مخصوص‭ ‬هم‭ ‬مجهز‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬ضمن‭ ‬پارس‭ ‬سبک‌ترین‭ ‬خودرو‭ ‬گروه‭ ‬است‭.‬

پژو ۳۰۱/دنده‌ای-اتومات

۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

مدل‭ ‬داخلی‌سازی‭ ‬شده‌‭! ‬سدان‭ ‬کوچک‭ ‬پژو‭ ‬برای‭ ‬بازارهای‭ ‬کوچک‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬موتور‭ ‬EC5و‭ ‬دو‭ ‬نوع‭ ‬گیربکس‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬سال‭ ‬آینده‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬عرضه‭ ‬شود‭. ‬سری‭ ‬۳۰۱‭ ‬پژو‭ ‬موجود‭ ‬غریبی‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬یک‭ ‬پوزه‭ ‬کوتاه‭ ‬و‭ ‬صندوق‭ ‬باری‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬رقبا‭ ‬فضای‭ ‬بزرگ‌تری‭ ‬دارد،‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬جانشین‭ ‬۴۰۵‭ ‬و‭ ‬پارس‭ ‬شود‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬فروش‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬چین‭ ‬شکستی‭ ‬سنگین‭ ‬را‭ ‬متحمل‭ ‬شد،‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری‭ ‬احتمالا‭ ‬بهتر‭ ‬از‭ ‬رقبای‭ ‬چین‭ ‬ظاهر‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. ‬مصرف‭ ‬سوخت‭ ‬پایین‭ ‬مزیت‭ ‬بزرگ‭ ‬دیگری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬۳۰۱‭ ‬احتمالا‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬وزن‭ ‬پایینش،‭ ‬شتاب‭ ‬و‭ ‬کشش‭ ‬خوبی‭ ‬خواهد‭ ‬داشت‭.‬

چری آریزو/توربو-تنفس طبیعی

۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان

کمی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬۱۵‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭. ‬این‭ ‬کل‭ ‬فروش‭ ‬دو‭ ‬سری‭ ‬تنفس‭ ‬طبیعی‭ ‬و‭ ‬توربو‭ ‬چری‭ ‬آریزو۵‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بدو‭ ‬ورود‭ ‬همه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬چینی‭ ‬فاتح‭ ‬بازارهای‭ ‬ایران‭ ‬می‌دانستند‭. ‬آریزو۵‭ ‬که‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬خودرو‭ ‬گروه‭ ‬است،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بهترین‌‭ ‬طراحی‌های‭ ‬داخلی‭ ‬و‭ ‬خارجی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬حجم‭ ‬مناسبی‭ ‬از‭ ‬امکانات‭ ‬دارد‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬نباید‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬انتظار‭ ‬سواری‭ ‬پرشتاب‭ ‬و‭ ‬مهیجی‭ ‬داشت‭. ‬دامنه‭ ‬متنوعی‭ ‬از‭ ‬رنگ‌های‭ ‬بدنه،‭ ‬گیربکس‭ ‬هفت‭ ‬دنده‭ ‬CVT‭ ‬و‭ ‬شش‭ ‬ایربگ‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬سیستم‭ ‬ترمز‭ ‬مناسب‭ ‬از‭ ‬آریزو۵‭ ‬عادی‭ ‬یا‭ ‬توربو‭ ‬خودرویی‭ ‬ایمن‭ ‬ساخته‭ ‬است‭. ‬البته‭ ‬ایراد‭ ‬بزرگ‭ ‬این‭ ‬سدان‭ ‬چینی‭ ‬افت‭ ‬قیمت‭ ‬بالای‭ ‬آن‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬دو‭ ‬سال‭ ‬است‭.‬

سایپا رهام/دنده‌ای-اتومات

۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

مدرن‌ترین‭ ‬خودرو‭ ‬سایپا‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬پلتفرمی‭ ‬مشترک‭ ‬با‭ ‬تویوتا‭ ‬یاریس‭ ‬سدان‭ ‬که‭ ‬موفق‭ ‬به‭ ‬اخذ‭ ‬استاندارد‭ ‬ایمنی‭ ‬۳ستاره‭ ‬از‭ ‬یورو‭ ‬انکپ‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬‌‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬نظر‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬رقبای‭ ‬این‭ ‬رده‭ ‬برتر‭ ‬است‭. ‬رهام‭ ‬که‭ ‬ابعادی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬خودرو‭ ‬دیگری‭ ‬به‭ ‬دنا‭ ‬و‭ ‬پژو‭ ‬۳۰۱‭ ‬نزدیک‭ ‬است،‭ ‬شباهت‭ ‬بسیاری‭ ‬به‭ ‬خودرو‭ ‬موفق‭ ‬بیوک‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬چین‭ ‬یعنی‭ ‬اکسل‭ ‬GT‭ ‬دارد‭. ‬رهام‭ ‬خوشبختانه‭ ‬در‭ ‬چند‭ ‬تریم‭ ‬مختلف،‭ ‬لیستی‭ ‬کامل‭ ‬از‭ ‬تجهیزات‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خریداران‭ ‬ارائه‭ ‬می‌کند‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬احتمالا‭ ‬از‭ ‬موتور‭ ‬ارتقایافته‭ ‬تیبا‭ ‬و‭ ‬گیربکسی‭ ‬یکسان‭ ‬با‭ ‬کوییک‭ ‬اتومات‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬مواردی‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬کاهش‭ ‬شدید‭ ‬قیمت‭ ‬این‭ ‬سدان‭ ‬ایرانی‭ ‬خواهند‭ ‬شد‭.‬

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید