رقبای قدرتمند

مقایسه ب‌ام‌و زدفور با خودروهای هم‌رده

0

نام ب‌ام‌و می‌تواند هرکسی را به خرید سری کروک آن یعنی Z4 ترغیب کند. اما حضور رقبای قدرتمند با ویژگی‌های متفاوت می‌تواند در این انتخاب تردید ایجاد کند. در ایران چندین مدل خودروی کروک وجود دارد که پورشه باکستر، لکسوس IS و بنز SL500 جزو رقبای قدرتمند و پرطرف‌دار Z4 به‌حساب می‌آیند.

مقایسه با پورشه باکستر
پورشه باکستر اولین بار در سال ۲۰۰۹ وارد ایران شد و بعد از آن مدل‌های جدیدترش هم به بازار کشور آمد. مدل ۲۰۰۸ این خودرو از موتوری ۶ سیلندر و ۳۴۰۰ سی‌سی با قدرت خروجی حدود ۳۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند که شتاب صفر تا ۱۰۰ آن فقط ۵ ثانیه است و این یعنی سریع‌تر از ب‌ام‌و Z4. مدل ۲۰۱۰ هم با موتوری ۶ سیلندر و ۲۸۹۳ سی‌سی با قدرت ۲۵۵ اسب‌بخار به بازار عرضه شد که شتابش ۵.۸ ثانیه بود و این هم سریع‌تر از Z4 بود. جدیدترین مدل پورشه باکستر یعنی ۲۰۱۸ دارای موتور ۴ سیلندر است که در دو نوع ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ سی‌سی با پسوند S وارد بازار شده و شتابش به‌ترتیب برابر با ۴.۹ و ۴.۲ ثانیه است؛ سریع‌ترین خودروی موجود در بازار. سقف پورشه باکستر غیرفلزی است و طراحی ظاهر آن همه ویژگی‌های یک خودروی تند و سریع را دارد. طراحی داخلی باکستر نسبت به ب‌ام‌و Z4 جذاب‌تر است و رانندگی با آن هیچ کم‌وکاستی ندارد. با وجود این، هزینه نگهداری باکستر بسیار بالاست و قیمت آن هم نسبت به ب‌ام‌و Z4 چندین برابر است. در بهمن‌ماه ۹۷ قیمت یک پورشه باکستر با توجه به مدلش بین ۷۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

مقایسه با لکسوس IS
لکسوس IS، که در دو کلاس سدان و کروک طراحی شده، در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته است. لکسوس خلاف Z4 ظرفیت چهار نفر را دارد و این مسئله در کنار طراحی بدنه معمولی آن حالت اسپرت بودنش را کم می‌کند. موتور ۶ سیلندر با حجم ۳۰۰۰ سی‌سی لکسوس ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند در ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که کندتر از ب‌ام‌و Z4 است. داخل کابین لکسوس IS زیباست، اما نمی‌تواند نسبت به Z4 نکته چشم‌گیری داشته باشد. از نظر رانندگی و نرم بودن، لکسوس حرف ندارد و کیفیت صندلی‌ها می‌تواند در ساعات طولانی سرنشینان را راضی نگه دارد. هرچند در قسمت عقب، فضا به‌اندازه کافی بزرگ نیست. لکسوس هم مثل پورشه باکستر از سقف پارچه‌ای تاشو استفاده می‌کند. قیمت این خودرو در بازار ایران در بهمن‌ماه ۹۷ با توجه به مدلش بین ۳۸۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

مقایسه با مرسدس‌بنز SL500
وقتی از خودروی کروک صحبت می‌شود، نمی‌توان از مرسدس‌بنز SL500 چشم‌پوشی کرد. تجربه نشان داده که بنز اگر بخواهد کاری کند آن را به بهترین وجه انجام می‌دهد و این کروک خوش‌قیافه تأییدی بر این ادعاست. SL500 در سال ۲۰۱۳ تولید شده و به بازار ایران راه پیدا کرده است. موتور ۸ سیلندر با حجم ۴۶۰۰ سی‌سی آن ۴۳۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و می‌تواند این خودروی ۱۷۸۵ کیلوگرمی را در ۴.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که از این منظر نسبت به Z4 عملکرد به‌مراتب بهتری دارد. بنز SL500 برای دو نفر طراحی شده و مانند ب‌ام‌و Z4 از سقف فلزی استفاده می‌کند. بنز این‌جا هم از چوب در کنار چرم برای طراحی فضای داخل کابین استفاده کرده که آن را از ب‌ام‌و Z4 متمایز می‌کند. از نظر امکانات، بنز SL500 در شرایط بهتری نسبت به ب‌ام‌و Z4 قرار دارد و با شش کیسه‌هوا، ایمنی بیش‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. به‌دلیل همین ویژگی‌های مثبت و کیفیت ساخت بسیار بالا، قیمت مرسدس‌بنز SL500 در بهمن‌ماه ۹۷ بسته به مدل آن بین ۸۸۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید:
معرفی ب‌ام‌و زدفور و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و زدفور

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.