رقیبان قدیمی ژاپنی

مقایسه هوندا آکورد EXI با خودروهای هم‌رده

1
1113

سدان‌های سایز متوسط معمولاً خودروهایی خانوادگی و شهری محسوب می‌شوند که طرف‌داران زیادی دارند و به‌دلیل فراوانی مدل‌ها در این دسته، رقابت نیز تنگاتنگ است. درواقع تنوع خودروها در این گروه به‌گونه‌ای بالاست که برای تمام سطوح لوکس و نیمه‌لوکس و اقتصادی رقیب‌های زیادی یافت می‌شود. حتی برای خودروهای قدیمی و مسن نیز رقیبان هم‌سن‌و‌سال زیادی وجود دارد؛ بنابراین برای هوندا آکورد EXI نیز رقیب کم نیست. به‌خصوص که این خودرو تولید سال‌های طلایی دهه ۹۰ است. سال‌هایی که به اعتقاد بسیاری کارشناسان بهترین تولیدات خودرویی جهان به بازارها عرضه شدند. به‌این‌ترتیب مقایسه آکورد EXI را با دو خودرو از هم‌نسلان طلایی‌اش دنبال می‌کنیم.

مقایسه با میتسوبیشی گالانت GLS
نسل ششم میتسوبیشی گالانت در اوایل دهه ۷۰ شمسی وارد ایران شد که در کشور به میتسوبیشی کوسه‌ای یا سوسماری نیز معروف است. این خودروی تولید ۱۹۹۰ که هنوز در بین محبوب‌ترین دست‌دوم‌های مسن موجود در ایران فهرست می‌شود، هنگام ورود به کشور توجه زیادی را جلب کرد.

در ابتدا باید این مهم را در نظر گرفت که دو خودرو تولید کشور ژاپن هستند که محصولات‌شان به استهلاک پایین و سخت‌کار بودن معروف‌اند؛ یعنی هر دو در خصیصه کیفیت بالای مونتاژ، متریال و قطعات در یک سطح قرار دارند. از نظر طراحی بیرونی و چهره نیز خاستگاه مشترک‌شان آن‌ها را در یک سبک و سیاق قرار داده و برتری‌ای در هیچ‌یک نمی‌توان دید. این امر بیش‌تر به سلیقه مشتری بستگی دارد.

گالانت GLS نیز مانند آکورد EXI کاربراتوری است، اما موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ دارد. این موتور قادر است تا ۱۲۵ اسب بخار قدرت تولید کند که با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپی آکورد EXI برابری می‌کند؛ اما گالانت GLS مصرف سوخت بالایی دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند که در برابر مصرف ۸.۵ لیتری آکورد EXI به‌صرفه نیست.

تیپ‌های دیگر گالانت نیز مانند آکورد از جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برند، اما GLS دارای جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی است که عملکرد خوبی دارد، ولی هنگام تعویض دنده‌ها صدای ناخوشایندی درون کابین می‌پیچد. این مسئله در برابر عملکرد خوب جعبه‌دنده ۵ سرعتی دستی آکورد EXI که مجهز به سیستم لرزه‌گیر است، ضعف مهمی محسوب می‌شود.

از نظر سطح ایمنی گالانت CLS دارای ۴ ستاره است، اما در قسمت عقب ایمنی خودرو تنها ۲ ستاره دریافت کرده که این باعث می‌شود در کنار مجهز نبودن به کیسه هوا در برابر آکورد EXI که در تمام تست‌های ایمنی پیروز بوده، نمره خوبی نگیرد.

دو خودرو از نظر امکانات رفاهی در شرایط خوبی قرار دارند. شیشه‌بالابرهای برقی و کروز کنترل و کولر ازجمله این امکانات است که در زمان تولیدشان خاص بودند؛ اما در برابر کولر قوی آکورد EXI، کولر ضعیف گالانت GLS را داریم که در عملکرد موتور ایجاد اختلال می‌کند و از قدرت پیشرانه می‌کاهد و کشش آن را کم می‌کند.
از نظر قیمت نیز دو خودرو در سطحی مشابه هستند و نمونه‌های سالم و کم‌کارکردشان با یک قیمت در بازار خریدوفروش می‌شود.

مقایسه با تویوتا کرولا E90
تویوتا کرولا E90 تولید ۱۹۸۷ است که در کنار دیگر محصولات طلایی دهه ۹۰ میلادی در اوایل دهه ۷۰ شمسی در تعداد بالا وارد کشور شد. نام شنیده‌شده و معروف کرولا از برند تویوتا و فروش بالای آن در جهان کافی بود تا این خودرو در ایران نیز مورد توجه فراوان قرار بگیرد. این بار هم دو خودروی موفق ژاپنی در مقابل هم قرار می‌گیرند؛ هر دو کم‌استهلاک و به‌صرفه و اقتصادی. خودروهایی که به‌راحتی هزاران کیلومتر را بدون خرابی جدی کار می‌کنند و مالکان خود را به دردسر نمی‌اندازند.

از نظر موتور باید گفت کرولا E90 موجود در ایران دارای یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است که در کنار سیستم کاربراتوری توان تولید ۹۳ اسب بخار قدرت را هم دارد. این قدرت به‌وضوح کم‌تر از قدرت موتور ۲ لیتری آکورد EXI است، با ۱۲۵ اسب بخار قدرت. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲ لیتری کرولا E90 کم‌تر از مصرف سوخت ۷.۸ لیتری آکورد ‌EXI است که در این سن خودرو مزیت مهمی به‌شمار می‌رود.

از نظر تجهیزات و ایمنی اما کرولا E90 حتی در تیپ فول یعنی ‌GLX شرایط چندان خوبی ندارد و امکاناتی چون کمربند نیمه‌خودکار، کیسه هوا و کروز کنترل در آن دیده نمی‌شود. تنها فرمان هیدرولیک است که در آن تعبیه شده. در بخش طراحی بدنه نیز کرولا چهره چندان قابل‌قبولی ندارد که با گذشت زمان نیز امتیاز بیش‌تری را در این بخش از دست می‌دهد. از نظر قیمت کرولا E90 را می‌توان ارزان‌تر از آکورد EXI در بازار پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:
معرفی هوندا آکورد EXI و بازار ایران
تجربه رانندگی با هوندا آکورد EXI

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید