رنو کلیو در برابر پژو ۲۰۸

0
161

سال‌هاست‭ ‬رنو‭ ‬و‭ ‬پژو‭ ‬در‭ ‬عالی‌ترین‭ ‬سطح‭ ‬ممکن‭ ‬بهترین‌‭ ‬هاچ‌بک‌های‭ ‬جهان‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬مردم‭ ‬اقصی‌‭ ‬نقاط‭ ‬جهان‭ ‬می‌سازند‭. ‬خودروهای‭ ‬رنو‭ ‬و‭ ‬پژو‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کلاس‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬و‭ ‬قدرت‭ ‬و‭ ‬لوکس‭ ‬بودن‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬کارایی،‭ ‬دوام‭ ‬و‭ ‬زیبایی‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬قیمت‭ ‬مناسب‭ ‬مشهورند‭. ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬تنها‭ ‬از‭ ‬ابتدای‭ ‬دهه‭ ‬فعلی‭ ‬تاکنون‭ ‬قریب‭ ‬به‭ ‬۲‭.‬۵۴۵‭ ‬میلیون‭ ‬دستگاه‭ ‬از‭ ‬سری‭ ‬۲۰۰‭ ‬پژو‭ ۲۰۷ و ۲۰۸ ‬و‭ ‬چیزی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬۲‭.‬۸۶۵‭ ‬میلیون‭ ‬دستگاه‭ ‬از‭ ‬مدل‭ ‬کلیو‭ ‬ساخته‭ ‬برند‭ ‬رنو‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬به‭ ‬فروش‭ ‬برسد‭.  ‬بنابراین‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬محصول‭ ‬در‭ ‬قاره‭ ‬سبز‭ ‬جزو‭ ‬ارکان‭ ‬اصلی‭ ‬بازار‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬نقشی‭ ‬در‭ ‬حد‭ ‬فولکس‭ ‬واگن‭ ‬گلف‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬سازندگان‭ ‬خود‭ ‬ایفا‭ ‬می‌کنند‭. ‬

دو‭ ‬برند‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬نسل‭ ‬تازه‭ ‬تولیدات‭ ‬خود‭ ‬راهی‭ ‬متفاوت‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬گرفته‌اند‭. ‬رنو‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬اصلاح‭ ‬و‭ ‬بهبود‭ ‬کلیو‭ ‬گام‭ ‬برداشته‭ ‬و‭ ‬پژو‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬طر‌حی‭ ‬انقلابی‭ ‬محصولی‭ ‬فوق‌العاده‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬خریداران‭ ‬آماده‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬اینجا‭ ‬با‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬آزمایش‭ ‬جاده‌ای‭ ‬نسخه‌های‭ ‬میانی‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬محصول‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬اطلاعات‭ ‬مجلاتی‭ ‬نظیر‭ ‬اتواکسپرس،‭ ‬ایست‭ ‬اتونیوز‭ ‬و‭ ‬اتوایولاشن‭ ‬سعی‭ ‬می‌کنیم‭ ‬به‭ ‬ابعاد‭ ‬مختلف‭ ‬طراحی،‭ ‬مهندسی،‭ ‬لذت‭ ‬رانندگی،‭ ‬کارایی،‭ ‬رفاه،‭ ‬ایمنی‭ ‬و‭ ‬قیمت‌گذاری‭ ‬پژو‭ ‬۲۰۸‭ ‬و‭ ‬رنو‭ ‬کلیو‭ ‬در‭ ‬نسخه‌های‭ ‬۲۰۲۰‭ ‬بپردازیم‭.‬

  ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬پردازش‭ ‬مفهوم

زبان‭ ‬طراحی‭ (‬design language‭) ‬مهم‌ترین‭ ‬نقطه‭ ‬جدال‭ ‬دو‭ ‬خودرو‭ ‬است‭. ‬یک‭ ‬سوی‭ ‬ماجرا‭ ‬هم‭ ‬ژیلس‭ ‬ویدال‭ ‬سرطراح‭ ‬بااحساس‭ ‬پژو‭ ‬ایستاده‭ ‬که‭ ‬فرمی‭ ‬نئوکلاسیک‭ ‬ولی‭ ‬جسور‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬نسل‭ ‬تازه‭ ‬۲۰۸‭ ‬تدارک‭ ‬دیده‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬سو‭ ‬هم‭ ‬لورنس‭ ‬ون‭ ‬دن‭ ‬آکر‭ ‬سرطراح‭ ‬رنو‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‭ ‬که‭ ‬کلیو‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬همان‭ ‬اصول‭ ‬سفت‭ ‬و‭ ‬سخت‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬نوآوری‭ ‬و‭ ‬روزآمد‭ ‬بودن‭ ‬روانه‭ ‬بازار‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬دستاورد‭ ‬پژو‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬فرم‭ ‬بصری‭ ‬بدنه‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬فضای‭ ‬داخلی‭ ‬کاملا‭ ‬بر‭ ‬آنچه‭ ‬رنو‭ ‬ساخته‭ ‬و‭ ‬پرداخته‭ ‬برتری‭ ‬داشته‭ ‬به‭ ‬طوری‭ ‬که‭ ‬می‌توان‭ ‬ادعا‭ ‬کرد‭ ‬طرح‭ ‬۲۰۸‭ ‬جلوه‭ ‬خودروهای‭ ‬یک‭ ‬رده‭ ‬بالاتر‭ ‬را‭ ‬دارد‭.‬

‭ ‬گنجایش‭ ‬و‭ ‬ابعاد‭ ‬و‭ ‬وزن

دو‭ ‬خودرو‭  ‬چهار‭ ‬متر‭ ‬و‭ ‬پنج‭ ‬سانت‭ ‬طول‭ ‬دارند‭ ‬ولی‭ ‬رنو‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬فاصله‭ ‬محوری‭ ‬۲.۵۸‭ ‬متری،‭ ‬به‭ ‬مسافران‭ ‬اندکی‭ ‬فضای‭ ‬بیشتر‭ ‬می‌دهد‭. ‬رنو‭ ‬کلیو‭ ‬جدید‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬فضای‭ ‬بار‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬ارائه‭ ‬یک‭ ‬حجم‭ ‬۳۹۱‭ ‬لیتری‭ ‬در‭ ‬صندوق‭ ‬عقب‭ ‬شاهکار‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬پژو‭ ‬۲۰۸‭ ‬با‭ ‬صندوق‭ ‬بار‭ ‬۳۱۱‭ ‬لیتری‭ ‬برتری‭ ‬دارد‭. ‬البته‭ ‬خب‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬به‭ ‬قیمت‭ ‬وزن‭ ‬بیشتر‭ ‬کلیو‭ ‬تمام‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬با‭ ‬۱۱۷۸‭ ‬کیلو‭ ‬وزن‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سنگین‌ترین‭ ‬اعضای‭ ‬کلاس‭ ‬است‭. ‬وزن‭ ‬پژو‭ ‬۲۰۸‭ ‬نیوفیس‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬رده‭ ‬تنها‭ ‬۱۰۹۰‭ ‬کیلو‭ ‬است‭.‬

  ‬کارایی،‭ ‬قیمت‭ ‬و‭ ‬هزینه‭ ‬نگهداری

پژو‭ ‬نسل‭ ‬تازه‭ ‬۲۰۸‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دسته‭ ‬وسیعی‭ ‬از‭ ‬تجهیزات،‭ ‬موتورها‭ ‬و‭ ‬امکانات‭ ‬روانه‭ ‬بازار‭ ‬کرده‭ ‬منتها‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬آزمایش‭ ‬نسخه‭ ‬اتراکت‭ (‬Attract‭) ‬یا‭ ‬جذاب‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬موتور‭ ‬۱۲۰۰سی‌سی‭ ‬پیورتک‭ ‬۱۰۰‭ ‬اسبی‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬قیمت‭ ‬۱۸۸۵۰‭ ‬یورو‭ (‬۲۸۲‭ ‬میلیون‭) ‬به‭ ‬مشتریانش‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬تحویل‭ ‬می‌دهد‭. ‬رنو‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬نسخه‭ ‬پایه‭ ‬سری‭ ‬ایکونیک‭ (‬Iconic‭) ‬ارزان‌تر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بهایی‭ ‬۱۶۴۹۵‭ ‬یورو‭ (‬۲۴۷‭ ‬میلیون‭) ‬دارد؛‭ ‬گرچه‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬قدرت‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬یک‭ ‬پیشرانه‭ ‬سه‭ ‬سیلندر‭ ‬توربو‭ ‬۱۰۰‭ ‬اسبی‭ ‬با‭ ‬حجم‭ ‬یک‭ ‬لیتر‭ ‬وضعیت‭ ‬مشابهی‭ ‬دارد‭. ‬پژو‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬موتور‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬و‭ ‬۲۰‭ ‬هزار‭ ‬کیلومتر‭ ‬رانندگی‭ ‬حدود‭ ‬۲۶۸۸‭ ‬یورو‭ (‬بیش‭ ‬از۴۰‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭) ‬هزینه‭ ‬روی‭ ‬دست‭ ‬مشتری‭ ‬می‌گذارد‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬رنو‭ ‬برای‭ ‬همین‭ ‬مدت‭ ‬و‭ ‬میزان‭ ‬کار‭ ‬حدود‭ ‬۲۶۴۵‭ ‬یورو‭ (‬۳.۹۵۰‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭) ‬هزینه‭ ‬بنزین‭ ‬خواهد‭ ‬داشت‭.

‬رنو‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬سه‭ ‬سال‭ ‬یا‭ ‬طی‭ ‬کردن‭ ‬۶۰‭ ‬هزار‭ ‬کیلومتر‭ ‬تنها‭ ‬۴۴‭ ‬درصد‭ ‬از‭ ‬ارزش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬می‌کند‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬پژو‭ ‬در‭ ‬همین‭ ‬مدت‭ ‬ارزشش‭ ‬تا‭ ‬سطح‭ ‬نازل‭ ‬۳۸‭ ‬درصد‭ ‬سقوط‭ ‬می‌کند‭. ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬اینکه‭ ‬پژو‭ ‬و‭ ‬رنو‭ ‬محصولات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خریداران‭ ‬با‭ ‬سه‭ ‬سال‭ ‬گارانتی‭ ‬یا‭ ‬۶۰‭ ‬هزار‭ ‬کیلومتر‭ ‬ارائه‭ ‬می‌کنند؛‭ ‬گرچه‭ ‬رنو‭ ‬این‭ ‬وضعیت‭ ‬را‭ ‬تا‭ ‬سه‭ ‬سال‭ ‬دیگر‭ ‬هم‭ ‬تمدید‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬برای‭ ‬پژو‭ ‬۲۰۸‭ ‬تنها‭ ‬تا‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬قابل‭ ‬تمدید‭ ‬است‭. ‬رنو‭ ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬نسخه‭ ‬تجهیزات‭ ‬کامل‭ ‬ایمنی‭ ‬را‭ ‬ارائه‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬نمره‭ ‬پنج‭ ‬ستاره‭ ‬انکپ‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬دریافت‭ ‬کرده‭ ‬ولی‭ ‬پژو‭ ‬۲۰۸‭ ‬روی‭ ‬عدد‭ ‬۴ستاره‭ ‬باقی‭ ‬مانده‭ ‬است‭.‬

    ‬لذت‭ ‬رانندگی

راستش‭ ‬اینجا‭ ‬پژو‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬قاطع‭ ‬برنده‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬اینکه‭ ‬دایره‭ ‬چرخیدن‭ ‬رنو‭ ‬بهتر‭ ‬و‭ ‬کوچک‌تر‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬پژو‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬شتاب،‭ ‬فرمان‌پذیری‭ ‬و‭ ‬هندلینگ‭ ‬یک‭ ‬سروگردن‭ ‬از‭ ‬کلیو‭ ‬بهتر‭ ‬است‭. ‬پژو‭ ‬با‭ ‬موتوری‭ ‬سرحال‭ ‬و‭ ‬یک‭ ‬گیربکس‭ ‬باهوش‭ ‬در‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬۹‭.‬۸‭ ‬ثانیه‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬۱۰۰‭ ‬کیلومتر‭ ‬می‌رسد‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬سرعت‭ ‬۱۹۲‭ ‬کیلومتر‭ ‬در‭ ‬ساعت‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬می‌تازد‭. ‬رنو‭ ‬اما‭ ‬آشکارا‭ ‬کندتر‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شتاب‭ ‬صفر‭ ‬تا‭ ‬۱۰۰‭ ‬نامناسب‭ ‬به‭ ‬میزان‭ ‬۱۱‭.‬۸‭ ‬همه‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬ناامید‭ ‬می‌کند‭.‬

نتیجه‌گیری

پژو‭ ‬رانندگی‭ ‬بامزه‭ ‬و‭ ‬سواری‭ ‬مهیجی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬طرحش‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬کلیو‭ ‬بهتر‭ ‬است‭ ‬ولی‭ ‬ساخته‭ ‬رنو‭ ‬کماکان‭ ‬ارزان‌تر،‭ ‬کم‌مصرف‌تر،‭ ‬جادارتر،‭ ‬به‌روزتر‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬امکانات‭ ‬بیشتر‭ ‬به‭ ‬خریداران‭ ‬تحویل‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬این‭ ‬عوامل‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬بازی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نفع‭ ‬کلیو‭ ‬به‭ ‬پایان‭ ‬می‌رساند‭.‬

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید